Ergün Evran: Aydın’da inşaat sektörü kaliteli konumda!
AYTO Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ergün Evran, inşaat sektörünün içerisinde bulunduğu dar boğazı, yeni yönetmelikleri ve sorunların çözümü için önerilerini de anlattı. Evran, ''Aydın’da inşaat sektörünü kalite bir konuma getirdik'' diye konuştu.
Aydın Ticaret Odası (AYTO) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ergün Evran, inşaat sektörünün içerisinde bulunduğu dar boğazı, yeni yönetmelikleri ve sorunların çözümü için önerilerini de anlattı.
İnşaat sektöründe önlem
Aydın Denge Gazetesi'nde yer alan habere göre, Aydın'daki inşaat sektörünün son durumu hakkında açıklamalarda bulunan Evran, ''İnşaat sektörünü teknik ve ekonomik olarak değerlendirebiliriz. Türkiye ile kıyasladığımızda Aydın’da inşaat sektörünü kalite bir konuma getirdik. Yönetmelik bombardımanı olan bir ortamda sektörün bileşenlerine teşekkür etmek lazım. İnşaat spesifik bir sektör. Ekonomik olarak bakacak olursak dar boğazdayız. Döviz kurundaki dalgalanma maliyetleri artırdı. Diğer taraftan yerel yönetimlerle planlama sıkıntıları, müteahhitlik sektörüne diğer sektörlerden transferler ve yapı stokunun artması sıkıntıları katladı. Devlet önlemlerini alarak, bu durumdan çıkmaya yardımcı olacaktır. İnşaat sektörü bacasız sanayidir. İstihdamın en fazla olduğu, işsizliğin en aza indiği sektördür. Destek ve teşvik anlamında muhakkak ki önlemler alınacaktır. Bakanlığın bu anlamda yönetmelik çalışmaları var. 1 Ocak 2019’dan itibaren müteahhitlik, yapı denetimi, otopark ve şantiye şefliği gibi yönetmelikler uygulamaya geçirilecek" şeklinde konuştu.
Yapı stoğu dar boğaza soktu
Yapı stoğu ile arz fazlası oluştuğunu bunun da sektör temsilcilerini dar boğaza soktuğunu söyleyen Evran, "İncirliova, Koçarlı ve Köşk gibi küçük ilçelerimizde dahi arz fazlası konutlarımız var. Stoklar hat safhaya ulaştı, talep noktasında sıkıntı yaşanıyor. Konut kredisi kur dalgalanmalarında artış gösterdi" açıklamasında bulundu.
Müteahhitlik Yönetmeliği ne getirecek?
Yapı denetim ve şantiye şefliği yönetmeliği, kentsel ve yerinde dönüşüm, imar barışı ve yapı stokunun detaylarına, avantajları ve dezavantajları hakkında konuşan AYTO Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Elektrik Mühendisi Ergün Evran, şu ifadeleri kullandı: "Bugün vergi kaydı yaptırmak, AYTO’ya üye olmak ve Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne o il için açıklanan döner sermaye harcını yatırdıktan sonra müteahhit olabiliyorsunuz. İş yapma gücünüz e ekonomik verileriniz kıyaslanmıyor. Ama yeni yönetmeliklerle bunların önüne geçiliyor. Biz uzun yıllardır bu yönetmelikleri bekliyoruz. Aydındaki toplam müteahhit sayısı 3 bin, Almanya’daki müteahhit sayısı da 3 bin. Avrupadaki toplam sayı 30 bin ülkemizdeki sayı ise 300 bin. Böyle bir ortamda yapı stokunun artma sebeplerini görebiliriz. Yönetmelik şunu getiriyor; Mesleki ve teknik açıdan, ekonomik ve mali açıdan kriterler getiriyor. Yönetmelik teknik detay ve hesaplardan oluşuyor. Yönetmelikte tanımlı 9 sınıf var. Geçmişe yönelik iş deneyimi ve mali gücüme göre uygun sınıftan yetki belgesi verilecek. Sınıfına uygun olmayan yapı işleri yapılamayacak. 3 yıl içerisinde evrakların geçerliliği geçtiği zaman yeniden güncelleme yaparak sınıfın yeniden belirlenecek. Ya sınıfınızda kalacaksınız ya atlayacaksınız ya da sınıfınızda düşeceksiniz. Bir müteahhit yapacağı projeyi okuyabilmelidir. İnşaatların denetimine ilgili kurumlar devam ediyor olacak. Yönetmelikte müteahhit olarak projeye uygun imalat yapılmadıysa ve idari uyarılara rağmen düzenlemeden kaçınıldıysa yetki 5 yıl iptal ediliyor. Bu cezalar yönetmelikteki kriterlere göre değişkenlik gösteriyor. Sektörün disipline olması için bu uygulamalar şart. Bizim özlemle beklediğimiz yönetmelik olduğu için uygulamaya bir an önce girmesini bekliyoruz. "
Otopark yapımı yerel yönetimlerin sorumluluğudur
Otopark yönetmeliğine dayanarak yerel yönetimlere her yapı için belirlenen miktardaki paranın belediyeye yatırıldığını anlatan Evran, "Kentsel dönüşüm imar barışı ve otopark planlama sorununu getiriyor. Bütün yapının planlaması olmadığı ortamda çarpık yapılaşma ortaya çıkıyor. Bizim şu andaki yerel yönetimlerimiz Efeler ’de 1996’daki planı uyguluyor. 2017 yılında Aydın Büyükşehir Belediyesi’ne yatırılan otopark bedellerini hesapladık, yatırılan para 50 milyon lira. Ben yapı müteahhidiyim, beş yüz araçlık bir otoparkın yapı maliyeti 5 milyon lira. Her yıl için 10 otopark yapsam bu ilçenin otoparklarına ve 20 yıldır tahsil edilen paralarla otopark yapılmış olsaydı hiçbir sorun yaşanmazdı" açıklamasında bulundu.