Esenyurt'taki yangından sonra konteyner üretimi en gözde sektör oldu!
Esenyurttaki Marmara Park Alışveriş Merkezi inşaatında 11 işçinin yaşamını yitirdiği çadır faciası sonrası gözler konteynır ve prefabrik üreticilerine çevrildi
Önümüzdeki dönemde konteynırlara olan talebin artması bekleniyor.Kimi evini geçindirmek, kimi askere giden oğluna harçlık gönderebilmek, kimi düğün yapabilmek için Marmara Park AVM inşaatında çalışan 11 işçi, kaldıkları çadırın yanması nedeni ile yaşamını yitirdi. Esenyurt'taki facidan önce Van'da da deprem sonrası kurulan çadırlar ile ilgili hergün bir 'çadır yangını' haberi gündeme geldi. Söz konusu çadır yangınlarında çoğu çocuk 11 çocuk yaşamını yitirmişti.
Şantiyelerde, konteynır yerine çadır kullanımının gerekçesi ise çadırların daha düşük maliyetli olması...
Esenyurt’taki olay sonrası yapılan ön inceleme sonuçlarına göre, işçiler, çadır yerine konteynır veya prefabrik şantiyelerde kalsaydı, yangın çıksa bile söz konusu facia yaşanmayacaktı.
Sektör çok hareketli
Üretim üsleri İstanbul, Kocaeli ve Ankara'da yoğunlaşan konterynır üreticileri bu günlerde oldukça hareketli. Sektörde faaliyet gösteren üreticiler vardiya sürelerini artırmaya başladı. Zira Van depremi sonrası kurulan çadır kentlerin tamamı boşaltıldı, depremzedeler kurulan konteynır kentlere kaydırıldı. Van'da kullanılan konteynırlar için sektördeki tüm firmalardan alım yapıldı.
VAN DEPREMİ, SURİYELİ SIĞINMACILAR VE ÇADIR FACİASI SEKTÖRÜ HAREKETLENDİRDİ
Sektörü hareketli kılan bir diğer sebep ise Suriye krizi. Türkiye'ye gelmeleri beklenen 20 bin kadar sığınmacı için kurulan konteynır kentler sektöre hareketlilik getirmiş durumda. Sektör kaynakları mevsimsel hareketliliğin yanı sıra Suriye krizi nedeni ile oluşan talebin ciddi bir talep yaratttığına dikkat çekiyor.
Konteynır üreticilerindeki hareketliliğin bir diğer sebebi ise Esenyurt'ta yaşanan çadır faciası. 11 işçinin yaşamını yitirdiği olay sonrası, çadır kullanımının devem ettiği şantiyelere konteynır veya prefabrik şantiye kurulması gündeme geldi.
Yurtdışında da şantiye kuruyorlar
İstanbul, Ankara başta olmak üzere Türkiye genelindeki yüzlerce büyük inşaat projesinde konteynırların yanı sıra çadır şantiyeler bulunuyor. Çadır yangınları sonrası onlarca kişinin yaşamını yitirdiği Türkiye’de, konteynır ve prefabrik şantiye üreticileri, yurtiçi yanı sıra yurtdışında da modern şantiye alanları kuruyor.
Aylık üretim kapasitesi 20 bin
Konteynır ve prefabrik üreticileri iki ilde yoğunlaşıyor: İstanbul ve Ankara… Her iki ildeki toplam konteynır üreticisi firma sayısı yaklaşık 20 tane…. 6 bin kişinin çalıştığı sektörün aylık konteynır üretim kapasitesi 20 bin dolayında.
Şantiyelerde 6 kişinin rahatlıkla kalabileceği bir konteynırın ortalama fiyatı 5 bin TL. Edinilen bilgilere göre 300 kişinin rahat bir biçimde kalabileceği prefabrik şantiyenin fiyatı da 150 bin lira. Söz konusu prefabrik şantiyelerde her türlü kullanım alanı bulunuyor.
ÇADIR FACİASINDA 11 İŞÇİ YAŞAMINI YİTİRDİ
Söz konusu konteynır veya prefabrik şantiyelerin kullanımı ise asgari 20-30 yıl. Bir başka deyişle bir inşaat firması, işçileri için aldığı konteynırı proje bitiminde başka bir yere taşıyabilir ve uzun yıllar rahatlıkla kullanılabilir.
Çadır daha ucuz olduğu için kullanılıyor
Konteynır ve prefabrik şantiye üreticilerinden Karmod Prefabrik Yapı Teknolojileri Pazarlama Müdürü Seyfi Subaşı, sektörün en büyük üç firmasından biri olduklarını, aylık üretimlerinin 750 dolayında olduğunu ifade etti. 26 yıllık şirket olduklarını ifade eden Subaşı, inşaatlarda konteynır yerine çadır kullanımının sebebini tek kelime ile özetliyor: “Daha ucuz.”
Türkiye’de üretilen tüm konteynırların iç piyasaya satıldığını ifade eden Subaşı Esenyurt’ta yaşanan çadır faciası sonrası, kendilerine olan talebin henüz dikkat çekici seviyede olmadığını söyledi.
Şantiye projenin aynası durumunda
Sektörün bir diğer büyük üreticisi Özge Yapı ise aylık bin kadar konteynır üretiyor. 20 yıldan bu yana üretim yapan Özge Yapı’nın Pazarlama Müdürü Burcu Doğan “Şantiye yatırımlarından firmalar kaçınmamalı. Şantiyeler bir yerde o firmanın markası konumunda.
Kurulan konteynır veya prefabrik şantiye başka yerlere de taşınabilir. Büyük inşaat projelerinde işçilerin de yaşam standartlarının iyi seviyede olması gerekir. Bir yerde şantiye o projenin aynası konumunda. Sektörde dönemsel bir yoğunluk var. Esenyurt faciası sonrası konteynır ve prefabrik üreticilerine bir ilgi söz konusu” dedi.
Dinçer Gökçe/Hürriyet