Esin Tümer: İstanbul'un dağı taşı residence oldu!
Mimar Esin Tümer Habertürk'teki bu günkü yazısında yeni yapılardaki loft ve residence binaların artışına değindi. İşte Esin Tümer'in bugünkü yazısı...
Sektörün dolar artışından etkilenmesi, yeni kanunlar ile ek maliyetlerin gelmesi, Rant Vergisi ile başka bir yükün kapıda olması, kent merkezinde arazi kalmaması, oyuncuların artması, kentsel dönüşümün sancıları ve daha pek çok olumsuz söylem içinde inşaat firmalarının hızlı satış ivmesi kazanmak adına izledikleri yöntemler "gerçeklikten" uzaklaşmaya başladı. Residence tipi yaşam alanları olmasın demiyoruz ama apartman olarak tasarlanmış tüm binalar da "residence" adı altında pazarlanmasın.
Granit veya mermer motiflerle kaplı zemin, iki tablo asılmış duvar, birisinin servis verip vermeyeceğini bilmediğimiz şık bir resepsiyon ile residence olunmuyor.
İhtiyacınız var mı yoksa tartışmasına girmeden kent planlaması içinde belirli bölgelerde "Lüks, Servis Veren, Konforlu" binalar yükselebilir. Ancak kentin her ilçesinde her markalı projede içinde sıra sıra evlerin yanında mutlaka bir tane de residence Bütün daireler 'loft' tüm apartmanlar 'residence oldu Son yıllarda yapılan tüm projeler "residence", residence apartmanların üst katları da "loft" daireler olarak satışa sunuluyor.
İstanbul'un dağı taşı "residence" oldu. Bir de proje ismi Türkçe değilse tamamdır, tüm taşlar yerine oturdu elemektir olmak zorunda değil.
LOFT'SUZ OLMAZ, SATIŞ İÇİN ŞART!
Loft daire tanımı ilk kez Batı'da sanayi devrimi sonrası ömrünü tamamlamış endüstriyel binaların içini değerlendiren, çatı katlarını mesken edinenlerin yaşadığı alanlar için kullanıldı.
Özellikle 40'lı yıllarda New York kent merkezinde arazi fiyatlarının ulaşılmaz noktalara gelmesi ile sanatçıların ihtiyaç duyduğu geniş mekânların kullanılması ile başladı. Yani duvarları olmayan, iç içe akan fonksiyonlar ile şekillenen, rahat, tıkış tıkış doldurulmamış yaşam alanlarını tanımlar.
Özünde residence kavramı ile bir arada olması da oldukça zordur. Bir yandan satış pazarlama tekniği içinde mümkünse "akıllı" bir konsept oluşturmak, diğer yandan hem geleneksel, hem modern hem ultra bohem tarzlar olsun demek, yanı sıra da bir yabancı kelime ile proje adı oluşturup satışa çıkmak "markalı" konut yapmak anlamına gelmiyor hatta komik oluyor!
SADECE LOFT APARTMANLARI
Loft tipi dairelerin zaman içinde moda olması ile birlikte apartmanların üst katları özellikle bu tarzda tasarlanmaya başlandı.
Loft, genç, mahremiyet sorunu olmayan, bireysel, bohem, evinden çalışan, üreten, bisikleti veya kay kayı ile evinin içinde dolaşmaktan çekinmeyen, mutfağı salonun içinde bir tezgâh olarak kullanmakta sakınca görmeyen bir yaşam tarzı sunuyor.
HEM LOFT OLSUN HEM EBEVEYN BANYOSU
Markalı konut projelerinde, deniz manzaralı üst katlar özel olarak tasarlanıp, proje genelinde en pahalı konut tipi olarak satılıyor. Loft özellikle ucuz olan, duvarı olmayan, aynı zeminde tüm ihtiyaçlara cevap veren boşlukları tanımlarken, hemen her odaya bir banyo düşen lüks yaşamın parçası olamıyor. Tüketimi körüklemeye yönelik tasarımların geldiği noktada satış ve pazarlama teknikleri samimiyetten uzaklaşıyor.
Habertürk