Kentsel Dönüşüm

Fikirtepe'deki acele kamulaştırmada yargısal süreç!

Bilindiği gibi Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Fikirtepe ve çevresinde bir süredir 6306 sayılı Kanun gereği ACELE KAMULAŞTIRMA işlemlerine başlamış bulunmaktadır. Peki Fikirtepe'deki acele kamulaştırmada yargısal süre. nasıl ilerliyor?

Bilindiği gibi Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Fikirtepe ve çevresinde bir süredir 6306 sayılı Kanun gereği ACELE KAMULAŞTIRMA işlemlerine başlamış bulunmaktadır.  Ancak Mahkemelerde yaptığımız araştırma ve tarafımıza Fİ-KENTDER ''Fikirtepe ve Çevresi Kentsel Dönüşüm Derneği '' tarafından ulaştırılan belgeler sonucu süreç ile ilgili farklı uygulamalar olduğunu görmekteyiz. Bakanlık ve Mahkemelerin acele kamulaştırma işlemlerinde tutarsızlıklar olduğu dikkati çekmektedir.


Şöyle ki; Bakanlık önceleri uzlaşma sağlayamayan firma ve yer sahiplerini uzlaştırmak için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İstanbul İl Müdürlüğü’ne davet etmekteydi. Ancak sonradan bundan vazgeçerek firmaların isteği doğrultusunda ACELE KAMULAŞTIRMA davaları açmış bulunmaktadır.


İkinci bir husus ise aynı yapı adası içerisinde bulunan aynı özelliklere sahip hatta birbirlerine komşu parsellerden sözleşme imzalamayan bazıları için ACELE KAMULAŞTIRMA talebinde bulunurken, diğerleri için bulunmamıştır. Bu durum, eşit davranma yükümlülüğünü ihlal etmektedir. Neden böyle bir ayrım olduğunu, bazı parseller için Bakanlık dava açarken diğerleri için neden dava açmadığını anlayabilmiş değiliz.


Bir başka sebep de ACELE KAMULAŞTIRMA davalarının farklı mahkemelerde görülmesi sebebiyle farklı kararlar verilebilmesidir. Örneğin bir mahkeme İdare’nin talebini uygun bulmayarak REDDEDERKEN bir başka mahkeme habersiz bir şekilde keşif yaparak BEDEL TESPİTİ yaptırabilmektedir. Hatta duruşma günü verip yargılama haline getirmektedir.


Mahkemeler, acele kamulaştırma talebini değerlendirirken Kamulaştırma Kanunu uyarınca bu işlemin zorunlu olup olmadığını, firma ile yer sahibinin anlaşma ihtimalinin bulunup bulunmadığını, karşılıklı olarak görüşme yapılıp yapılmadığını somut delillere bakarak incelemelidir. Bu noktada Bakanlık acele kamulaştırma talep etmeden önce tarafları dinlemeli, sözleşme imzalamama sebeplerini araştırmalı, bunun sonucuna göre gerekirse acele kamulaştırma yoluna gitmelidir.


Acele kamulaştırma işlemi idari bir işlem olup iptali ancak İDARE MAHKEMESİ’nde açılacak YÜRÜTMENİN DURDURULMASI TALEPLİ İPTAL DAVASI ile mümkün olabilmektedir. Bu konuda tarafımızca açılmış davalar devam etmektedir. Gerekli inceleme ve araştırma yapılmadan bakanlık tarafından açılan acele kamulaştırma davalarının kentsel dönüşümün sağlıklı işlemesini engelleyeceği ve mağduriyetlere sebep olacağı kanaatindeyiz.  



FİKİRTEPE HABER