Galataport uçurur!
Kruvaziyer turizmi gözünü Galataport'a dikti. Royal Caribbean Genel Müdürü Bülent Tatlav, "Galataport hayata geçtiğinde sektör yüzde 100 büyür" dedi. İşte Bülent Tatlav'ın sektörle ilgili açıklamaları...
Türkiye'nin kruvaziyer turizminden aldığı pay her yıl yüzde 7 düşüyor. Bundaki en büyük etken ise Türkiye'de yeterli sayıda limanların olmaması gösteriliyor. Dünyanın en büyük cruise turu şirketi ABD'li Royal Caribbean'ın Türkiye Genel Müdürü Bülent Tatlav, İstanbul'a yapılması planlanan Galaport'un tamamlanmasıyla birlikte kruvaziyer turizminin yüzde 100 büyüyeceğini söyledi. Şirketin hedefleriyle ilgili bilgileri paylaşan Tatlav, Sabah gazetesinden Betül Alakent'in Türkiye kruvaziyer turizmi ile ilgili sorularını yanıtladı.
2014 nasıl geçti? 2015 nasıl gidiyor?
Başarılı bir yıl geçirdik. Bir önceki yıla oranla yüzde 15 büyüdüğümüz 2014'te 4 bin 500 kişiyi tatile çıkardık. Bu yıl hedefimiz 6 bin 500'ü yakalamak. Şu anda hedeflerimiz doğrultusunda ilerliyoruz. Erken rezervasyonda geçen yıla oranla yüzde 30'luk artış kaydettik.
Sektörde kaçıncı sıradasınız?
Dünyanın en büyük cruise turu şirketiyiz. 5 yıllık hedefimiz Türkiye'de de ilk sıraya yerleşmek. Galataport'un yapılması, Kuşadası Limanı'nın büyütülmesi gibi planlar hayata geçtiğinde bunu yakalayacağımıza inanıyoruz.
Galataport'un tamamlanması sektöre nasıl bir katkı sağlar?
Türkiye Akdeniz çanağında çok özel bir noktada. Ancak dünya kruvaziyer turizminden aldığı pay yüzde 5'le sınırlı. Bunun en büyük nedeni limanlar. İstanbul artık dünyada marka bir şehir. Burada yapılacak olan Galataport büyük önem arz ediyor. Bir an önce bitmesi gerekiyor. Hatta ben Galataport'un dahi yetmeyeceğini ve ikinci limanına ihtiyaç duyulacağını düşünüyorum. Çünkü dünyadaki Barselona, Kopenhag gibi marka şehirlerde birden fazla liman var. İstanbul'un acilen 'homeport' (ana liman) haline getirilmesi lazım. Bunların yapılması durumunda cruise turları uçacaktır. Önce İstanbul ardından Ege ve Karadeniz'de yapılacak olan limanlarla Türkiye, kruvaziyer turizminde dünyada ilk 3'e girer. Şu anda ilk 10'dayız.
5 KAT FAZLA HARCIYOR
Karadeniz çıkışlı turlarınız nasıl gidiyor?
Biz geçen yıl Karadeniz çıkışlı turlar düzenledik ancak Ukrayna olayının patlamasıyla birlikte hepsi iptal edildi. Herhangi bir olumsuz yaşamazsak 2016'da Karadeniz çıkışlı turları tekrar yapacağız, rezervasyonlar almaya başladık. Bu turlar özellikle Sinop, Trabzon gibi illere sağlayacağı turizm geliri açısından büyük önem arz ediyor. Çünkü bir kruvaziyer turisti diğerine oranla 5 kat daha fazla harcıyor.
TERCİH EDİLME ORANI % 85
Türkiye'ye büyük cruise gemileri neden sık gelmiyor?
Bunun ülkemizdeki temel nedeni liman yetersizliği ancak büyük cruise gemilerinin bölgede yaşanan sorunlar nedeniyle Doğu Akdeniz'e gitmeme kararı var. Bunda en büyük etken ABD'li sigorta şirketleri. ABD'li büyük cruise gemileri sadece Türkiye değil Yunanistan, Ukrayna, Rusya gibi Doğu Akdeniz ülkelerine de gitmiyor. Tercihleri İspanya, İtalya, Fransa gibi Batı Akdeniz ülkelerini, Kuzey Avrupa ve Çin.
Türk turistin kruvaziyere yaklaşımı nasıl?
Türk turisti gemi seyahatini seviyor. Bir kere cruise tatili yapanların ikinci kez tercih etme oranı yüzde 85. Ancak Türkiye'de kruvaziyer turizmi tam bilinmiyor. İnsanların zihninde yaşlıların seyahat ettiği bir tatil algısı var. Ayrıca çok pahalı olduğu düşünülüyor. Oysaki Antalya'da ortalama bir otele verdiğiniz parayla çok rahatlıkla cruise tatili yapabiliyor ve daha fazlasını buluyorsunuz.
Sabah