Gayrimenkul sektörü çıldırdı!
REDAC ve EMLAKCHI CEO’ su BİLGE ÖZDEMİR köşe yazısında gayrimenkul pazarında uygulanan stratejilerde gelinen noktayı kaleme alarak, değerlendirdi ve önerilerde bulundu.
REDAC ve EMLAKCHI CEO’ su BİLGE ÖZDEMİR köşe yazısında gayrimenkul pazarında uygulanan stratejilerde gelinen noktayı kaleme alarak, değerlendirdi ve önerilerde bulundu.
SEKTÖR ÇILDIRDI !..
Beylikdüzü veya Büyükçekme taraflarında AVM’ ın üzerinde gördüğüm DEV afişde “ PATRON ÇILDIRDI !... “ kira yok yazıyordu.
Bende “ Sektör Çıldırdı “ diyorum. Karar sizin...
Çeyrek asırlık Gayrimenkul sektörü tecrübem ışığında gayrimenkul pazarında “ uygulanan stratejilerde “ gelinen noktayı anlamakta ve yorumlamakta artık zorluk çekiyorum.
Eskiden “ bir lansman “ bilirdik; şimdi “ ön talep “ ayrı, “ talep “ ondan ayrı , “ lansman öncesi “ uygulamalarına bir de “ ara lansman “ gelmiş.
Proje basın lansmanı yapıyor... “ biz projemize 3.000 talep aldık, diye başlıyor “ açıklamaya; ne güzel iş bitmiş. Çünkü, zaten projede 300 konut var.. Şimdi basın, konut sayısının yetmediği 2.700’ e mi yansın. 300 şanslı vatandaşımı kutlasın!... derken; Basın lansmanı takiben, her yerde bangır bangır bir reklam “ gel vatandaş / koş vatandaş / tekrarı yok vatandaş “ . Hadi birkaç gün sürse nam olsun... Birkaç hafta sürse şan olsun diye düşüneceğim... aylardır hala tam gaz devam...
Birde basın huzurunda daha gerçekçi davranıp “ biz yüzde 30’ unu.. 40’ ını sattık “ size tanıtmak için zamanımız olmadı diyenler var... Gülermisin?... Ağlarmısın?.. Kat karşılığı iş yapıp toprak sahibinin yerlerini sattık diyenler mi ? Yoksa sattık edası ile dolaşıp 200 konutluk projeyi yıllardan beri satmaya çalışanlar mı ?
Peşinat uygulamasının demode olduğu Proje satışlarında, Ali Bey bile Maslak gibi yerde bitmiş konut için yüzde 0,05 peşinat alıyorum daha ne yapayım diyor... yerden göğe haklı.
Günün modası “ çiftli indirimler “, yüzde 20 + yüzde 10 diyor. Peki 30 mu diyor ? Hayır. Burda amaç; yüzde 30 zannettirip sordurmak mı ? Yok sa Sen yanlış anladın ama biz yapalım mı ?... .
Nasıl anlarsan anla... indirimler hiç bitmiyor ki; “ sattık indirim/satamadık indirim “ ,” 30 yıl olmuş indirim/50 yıl olmamış indirim”, “ tek mi aldın? İndirim / çok mu aldın? İndirim “, “ bahar geldi indirim / kışında hatrı kalmasın indirim “, “ Doktormusun? İndirim / Pilotsan daha çok indirim “ indirimler yaratıcılıkta sınır tanımıyor. Hemşerilik / Tanıdık indirimi bu indirimlerin yanında solda sıfır...
İşin daha trajikomiği; proje geliştirme ile müteahhitliği karıştırıp, satamadık demek yerine, satmadan yaptık şimdi satmaya başladık diye lansman yapanlar...
Satamadın vadeyi uzat, satarsan vadeyi kısalt... Ekonomistler bile gayrimenkul sektöründe SIFIR vade varkı/faiz uygulamasının peşin alımda nasıl indirim sağladığını çözemedi gitti.
Son dönemin basın toplantılarında sanki “ merkez bankası “ açıklama yapıyor. Hele “ prim ön görüleri “ müthiş, analist edası ile biz yüzde 42 - 37 – 33 kazandıracağız !... ne aşağı/nede yukarı, yuvarlamadan nokta atışı yapıyorlar...
Bir yerlerde birşeyler yaa yanlış gidiyor; yaa da biz doğrusunu unuttuk. Hadi hayırlısı TÜRKİYEM
Bilge Özdemir
Redac & Emlakchi CEO