Sektörel

Gayrimenkulde yeni yatırım için piyasa koşullarına bakıyoruz!

Gayrimenkul sektörünü değerlendiren ve yeni sektörlere girmek için kolları sıvayan Eroğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Eroğlu,"Gayrimenkulde yeni yatırım için piyasa koşullarına bakıyoruz" dedi...

Eroğlu Holding, ana işi tekstilin ardından sanayide yeni bir alana daha girmeyi planlıyor. Bu doğrultuda ilaç ve savunmayı yakından incelediklerini anlatan Eroğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Eroğlu, 2020'de bu sektörlerin birinde olacaklarını söylüyor.

Ekonomist'te yer alan habere göre, Küçük bir konfeksiyon atölyesiyle 1983 yılında tekstil alanında üretime başlayan ve bugün 1,2 milyar dolarlık ciroya ulaşan Eroğlu Holding, sanayide yeni alanlara girmeye hazırlanıyor, ilaç ve savunma sanayi alanında fırsatları inceleyen holding, 2020'ye kadar yeni bir iş alanına girmek üzere çalışmalarını sürdürüyor. Amiral gemisi tekstil ve hazır giyimde 1,1 milyar dolarlık cironun yüzde 60'ını yurtdışı gelirlerden elde eden grup, gayrimenkulde ise piyasa koşullarına göre hareket edecek. Sanayiciliği ve üretimi çok önemsediklerini anlatan Eroğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Eroğlu, yüksek katma değerli üretime yatırımı sürdüreceklerini söylüyor. Ekonomist, Nurettin Eroğlu ile yeni dönem hedeflerini konuştu.

1. Grup açısından 2018 yılını değerlendirir misiniz?

Biz tekstilde pamuktan perakendeye bir ağ oluşturduk ve bu işin her noktasında varız. Bu noktada gelirlerimizin önemli bir kısmı yurtdışı kaynaklı. Birçok ülkede iş yapıyoruz. Türkiye, gelirlerimizin yaklaşık yüzde 40'ını oluşturuyor. Şu an Mısır'da 250 milyon dolar ciroya ve 6 bin çalışana ulaştık. Rusya, Ukrayna gibi faal olduğumuz diğer pazarları da düşünecek olursak, gelir de olduğu gibi çalışan sayısında da yurtdışı Türkiye'yi geçti. Yurtdışında çalışan sayımız 10 bini buldu. Holdingimiz yurtdışından elde ettiği gelirle bu yılı 1,2 milyar dolarlık ciroyla kapacak. Bu doğrultuda önümüzdeki yıl ise yüzde 20 büyüme hedefliyoruz.

2. Zor yıl olarak öngörülen 2019'da büyüme stratejiniz ne olacak?

Hazır giyim ve denim kumaşta yatırımlarla büyümemize devam etmek istiyoruz. Üretimde Mısır ve Aksaray'da yatırımlarımız sürecek. Aksaray'da konfeksiyon yatırımımızın ikinci etabını tamamladık ve çalışan sayısı 2 bin kişiye çıktı. Bu, 20 milyon dolarlık bir yatırım oldu. Mısır'da ise 35 milyon dolarlık yatırım yaptık. 2019'da Mısır'da 50, yurtiçinde ise 30 milyon dolarlık yatırım planlıyoruz. Perakendede ise 800 kadar mağazamız var. Buna yeni adresler ekleyebiliriz. Özellikle Colin's markamızı Hindistan pazarına taşımak istiyoruz. Kendi mağazalarımızla bu pazarda yer almak üzere çalışmalar yürütüyoruz. 2019 yılında Asya pazarında Hindistan ile yerimizi alacağız. Planladığımız yatırımlarda yüzde 70 öz sermaye ile ilerliyoruz.

3. Mısır'da planladığınız yeni yatırım hangi alanda olacak?

Mısır'da yaptığımız iş çok bereketli. Tamamen ihracat odaklı üretim yapıyoruz. Amerika ve Avrupa'ya ihraç ediyoruz. Orayı avantajlı noktaya getiren ise işçilik maliyeti. Mısır'da 150 dolar olan ortalama maliyet burada 750 doları buluyor. Sadece işçiyi değil beyaz yakalıyı da kattığınızda ortalama bu değerlere geliyor. Doların yükselmesiyle işçi maliyetlerinde makas biraz daha daralmış olsa da yine de pahalıyız. O nedenle Mısır'da ikinci etap kumaş tesisi kuracağız. Bu ülkedeki çalışan sayımız 7 bini bulacak.

4. Grubun bir süredir yer aldığı gayrimenkulde işler nasıl gidiyor? Böyle bir ortamda gayrimenkulde ne planlıyorsunuz?

Biz gayrimenkul sektörüne 10 yıl önce girdik. Geçen süreçte de konut, ofis, AVM başta olmak üzere 17 projeyi bitirdik. Şu an en son devreye aldığımız Seyrantepe'deki Skyland yatırımımızda satışları tamamlamak üzere çalışıyoruz. Fakat gayrimenkulde piyasa koşulları çok iyi değil ve biz de çok iştahlı değiliz. Gayrimenkulde yeni yatırım için piyasa koşullarına bakıyoruz. Şu an maliyetler yüksek ve talep gayrimenkulden yana değil.

5. Perakendede Colin's ve Loft markalarıyla yer alıyorsunuz. Kiralarda sabitlenen dolar kurunu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Devlet bir rakam önerdi ve biz de bu şekilde ilerliyoruz. Bu kanunu TL'yi koruma gayreti olarak değerlendirmek lazım. Biz iki tarafta da yer alıyoruz. Hem 200 noktada kiracıyız hem de altı AVM'ye sahibiz ve kiralama yapıyoruz. Biz AVM'le-rimizde iş yapamayan kiracılara indirim yapıyoruz. Mesela Fethiye'de iyi iş yapıyorlar ve indirim yapmıyoruz. Antalya'da TL ile kiralama yapıyoruz. Edirne'de ise 100 dükkânın 28'inde mevcut kurun daha altında indirim yaptık. Dediğim gibi, ticarette bir yol buluyorsunuz. Ciro yapmıyor ve indirim istiyorsa belli bir noktada buluşuyorsunuz.

6. İnşaatın cirodaki payı nedir? Yıllık kira gelirleriniz hangi noktada?

Beş yıl önce inşaatın katkısı 250 milyon dolara kadar çıkmıştı. Bugün ise 100 milyon dolar civarında. Kira gelirlerimiz 150 milyon TL. Gayrimenkulde piyasa koşulları nedeniyle beklemek durumundayız ama grup olarak yeni iş alanlarıyla büyümek istiyoruz.

7. Önümüzdeki dönemde fırsat gördüğünüz ve gireceğiniz bir sektör var mı?

Açıkçası tekstille sınırlı kalmak istemiyoruz. Sanayide yeni arayışlarımız var. ilaç ve savunma sanayiine yönelik planlarımız var. Sanayide yüksek katma değerli bir alanda olmak istiyoruz. Şu an fikir aşamasında ve çalışmalarımız sürüyor. Ama şunu net söyleyebilirim ki kesinlikle yeni sektörler olacak.

8. Yeni iş alanı için ne kadarlık bir yatırım öngörüsü var?

Yeni iş alanına girmek için en az 150 milyon dolarlık yatırım gerekir. Yeni işimizde de yurtdışı ağırlıklı satış yapabileceğimiz bir yatırım planlıyoruz. Tahminen 2020 yılında yeni bir sektöre girmiş oluruz.

"Mera başarısızlık değil deneyim oldu”

“Tekstilde Avrupa'da daha güçlü bir şekilde yer almak hedefiyle HollandalI Mexx markasını satın aldık. 20 milyon Euro'ya aldığımız Mexx’i iyi bir alıcı bulunca 22 milyon Euro’ya HollandalI RNF Holding'e sattık. Buna başarısızlık değil deneyim olarak bakıyorum. Colin’s ile 10 yılda geleceğimiz noktayı Mexx ile daha öne çekmiş olacaktık. Fakat olmadı. Türkiye ekonomisi Gezi Parkı olayları sonrası farklı bir kulvara girdi. 0 nedenle planlamadığımız sıkıntılar oldu. Mexx'i aldığımızda böyle bir ortam yoktu. 3 milyar Euro Avrupa cirosu olan bir markaydı, biz dipten aldık. Konkordatodan aldığımız marka 600 milyon dolarlık bir ciroya sahipti. Biz aldıktan sonra markanın yaşadığı pazar kaybını gördük. Dediğim gibi, bizim için iyi bir deneyim oldu.”