Genel

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu için 4 milyar doları bulma imzası atıldı!

İstanbul-İzmir arasını 3.5 saate indirecek Türkiyenin en büyük otoyol projesi Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolunda bankalarla yürütülen görüşmeler neticesinde finansman sürecinde rotayı belirleyecek ilk imzalar atıldı

10 Kasım tarihinde atılan ilk imzalarla projenin üstlenicisi OTOYOL Yatırım ve İşletme A.Ş. (Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay ortaklığı) tarafından; Akbank, Finansbank, Türkiye Garanti Bankası, Türkiye İş Bankası, Türkiye Halk Bankası, Türkiye Vakıflar Bankası, Türkiye Ziraat Bankası ve Yapı ve Kredi Bankası yerli koordinatör bankalar (MLA) olarak ve BIIS, Citigroup, Credit Agricole, İslam Kalkınma Bankası, IFC (Uluslararası Finans Kurumu), EBRD (Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası), Mizuho, Suudi Milli Ticaret Bankası, Unicredit ve West LB uluslararası ön koordinatör bankalar olarak Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları dahil) projesinin finansmanı için; yaklaşık 4 milyar ABD Dolarını temin etmek üzere görevlendirilmiştir.

Finansman temini konusunda atılan ilk imzaların ardından; koordinatör bankaların temsilcileri ve Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) arasında, kreditörler, OTOYOL Yatırım ve İşletme A.Ş. ve KGM arasında imzalanacak anlaşmaları görüşmek üzere ilk toplantı 25 Kasım 2011 tarihinde gerçekleştirilmiştir. KGM, tüm koordinatör bankalar ile bu bankaların hukuk danışmanları ve sponsorlar arasında ikinci toplantı ise  19 Aralık 2011 tarihinde gerçekleştirilmiştir.

Koordinatör bankalar, Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş, tüm ilgili danışmanlar ve Karayolları Genel Müdürlüğü arasında detaylı incelemelerin (due diligence)  tamamlanarak koordinatör bankalar tarafından çizilen çerçeve içerisinde finansman sürecinin bir an önce tamamlanabilmesi için görüşmeler devam etmektedir.

Finansman sürecinde OTOYOL Yatırım ve İşletme A.Ş.nin finansal danışmanlığı Akbank, BIIS ve Citigroup, sponsorlar adına koordinatör banka görevi ise Nurolbank tarafından yürütülüyor. SACE, JBIC ve NEXI finansman temini konusunda ilgilerini beyan eden, şu aşamada projeye ilişkin incelemelerini devam ettiren diğer kurumlar

GEBZE-ORHANGAZİ-İZMİR OTOYOLU

Türkiye ekonomisinin belkemiğini oluşturan Marmara ve Ege Bölgelerini birbirine bağlayacak olan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu, bölgeler arasındaki mevcut devlet yoluna göre güzerghı yaklaşık 140 km. civarında kısaltacak ve 8-10 saatlik mevcut ulaşım süresini 3,5-4 saate indirecektir. Projenin bu özellikleri ile, yılda yaklaşık 870 Milyon TL tasarruf sağlanması öngörülmektedir.

Rakamlarla Proje;

- Proje 377 km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 421 km uzunluğundadır.

- Proje kapsamında toplam 18.212 m uzunluğunda 31 adet viyadük, toplam 5.142 m uzunluğunda 2 adet tünel, 199 adet köprü, 21 adet gişe alanı, 8 adet bakım işletme merkezi, 7 adet servis alanı ve 7 adet park alanı gerçekleştirilecektir.

- Proje için verilen teklif (yapım + işletme) 22 yıl 4 aydır.

- Projenin büyüklüğü, finans maliyetleri hariç, 6.5 milyar $lık yatırım maliyeti ile 50 ülkenin yıllık bütçesinden fazladır.

- Güzergahtan direkt ve dolaylı olarak  18 şehrin  fayda sağlaması ve proje kapsamında, çok geniş  bir istihdam sağlanması planlanmaktadır.

- Proje, şu anda Avrupanın ve dünyanın sayılı büyüklükteki projelerinden birisi olma özelliğini taşımaktadır.

- Proje tamamlandığında halen İstanbuldan 2,5-3 saat olan Bursa ulaşımı 1 saate, İstanbuldan 8-10 saat olan İzmir ulaşımı 3,5-4 saate ve Eskişehir ulaşımı 2-2,5 saate inecektir.

- Proje kapsamında hayata geçirilecek İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü 3.000 m toplam uzunluğu ile dünyanın en uzun asma köprülerinden biri olma özelliğini taşımaktadır.

- Asma Köprü ile hali hazırda  karayolu ile 1 saat 10 dakika, feribot ile 60 dakika olan Körfez geçiş süresi 6 dakikaya inecektir.

- Proje ile ayrıca Anadoluya açılan Gebze İzmit aksının trafik yükü % 30 nispetinde azalacaktır.