04 / 11 / 2024

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu yeni ödüller bekliyor!

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu yeni ödüller bekliyor!

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi’nin yapımını üstlenen Otoyol A.Ş. yaklaşık 8 milyar dolar tutarındaki finansman için 8 Türk, 4 yabancı banka ve finans kuruluşundan 5 milyar dolar tutarında kredi sağladı.




Bu tutar, Türkiye’de bugüne kadar sağlanan en büyük proje finansmanı kredilerinden birisi oldu. Ardından pek çok ödül geldi. Şirket yetkilileri “Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu, 2019 yılında tamamlanarak İstanbul-İzmir arası tümüyle işletmeye açıldığında, otoyolu kullanan vatandaşlarımıza sağlayacağımız kaliteli hizmetler sayesinde yeni ödüller alacağımıza inanıyoruz” diyor.

 İstanbul ile  İzmir  arasını 3,5 saate indirecek olan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi, proje finansmanından ekonomiye sağladığı katma değere kadar pek çok farklı alanda ödüle layık görülen projelerin başında geliyor. Capital’den Özlem Aydın Ayvacı’nın haberine göre; projenin yapımını üstlenen Otoyol Yatırım ve işletme A.Ş. yaklaşık 8 milyar dolar tutarındaki finansman için 8 Türk, 4 yabancı banka ve finans kuruluşundan 5 milyar dolar tutarında kredi sağladı. Bu çapta bir krediyi oluşturmak uzun ve zahmetli bir süreci gerektiriyordu. Bu süreçte başta kamu kuruluşları, Ulaştırma Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü, Hazine Müsteşarlığı, Maliye Bakanlığı, kreditörler olmak üzere, yerli ve yabancı hukuk müşavirleri, teknik ve mali danışmanlar ile birçok kuruluş yer aldı. Otoyol A.Ş., süreci başarılı bir şekilde tamamladı. Bunun sonucu olarak da çeşitli finans kuruluşları ve yayın organları tarafından 2015 ve 2016 yıllarında farklı ödüllere layık görüldü.

Capital, Otoyol A.Ş.'nin yürüttüğü başarılı süreçle gelen ödül başarılarını inceledi.

TÜRKİYE TARİHİNİN EN YÜKSEK KREDİLERİNDEN

Otoyol A.Ş. Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi ile 2015 ve 2016 yıllarında farklı ödüllere layık görüldü. Bu ödüllerin verilmesinin önemli nedenlerinden biri, projenin 5 milyar dolar tutarı ile o tarihe kadar Türkiye’de altyapı projeleri için alınmış en yüksek tutarlı kredi paketlerinden biri olmasıydı. Bir diğer önemli neden ise 2009 yılında finansman görüşmelerinin başlamasından sonra 2013 ve 2014 yıllarında projenin kısmi kredi ihtiyacı sağlandıktan sonra nihayet 6-7 yıllık bir uğraşın meyvesi olarak toplam projenin kaynak ihtiyacının çözülmesiydi. Ayrıca geçtiğimiz yıl 89 milyon TL kurumlar vergisi ödeyen Otoyol A. Ş.  Ankara  vergi rekortmenleri arasında birinci, Türkiye genelinde ise 36’ncı sırada yer aldı. Otoyol, bu sıralama ile hem Ankara Vergi Dairesi hem Ankara Sanayi Odası tarafından ayrı ayrı ödüllendirildi.

EKONOMİYE YANSIMALARI

Otoyol A.Ş. yetkilileri bu başarıların yürütmekte oldukları Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyol projesinin daha proje tamamlanmadan, ekonomiye sağladığı katkıların boyutlarını da yansıttığına dikkat çekiyor. Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyol projesi, bu anlamda altyapı projeleri ile yarattığı istihdam ve bünyesinde topladığı birçok şirketle sadece inşaat değil, ekonominin farklı sektörlerine doğrudan katkı sağlıyor. Yaklaşık 400 km uzunluğundaki otoyol, İstanbul-İzmir arasında Türkiye'nin nüfus ve ekonomik gelişimi açısından en yoğun bölgelerinde, bölge halkları ve yerel üreticiler için de çok önemli.

YAP-İŞLET-DEVRET'TE İLK

Proje, aynı zamanda havalimanları dışında yap-işlet-devret modeli ile ihale edilen otoyol, tünel gibi altyapı projelerinin ilki olma özelliğini de taşıyor. Bu nedenle hem ilgili kamu kurumlan hem finans kuruluşları, hukuk büroları ve diğer şirketler, bu büyüklükte bir projenin finansmanı konusunda önemli deneyimler elde etti. Otoyol A.Ş. yetkilileri söz konusu kişi ve kurumların bu deneyimlerini daha sonra Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara ve diğer projelerde de kullandıklarını belirtiyor. Bir başka deyişle, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyol projesinde yaşananlar diğer projelere örnek oldu. Ayrıca sonraki projelerin finansman süreçlerinin daha hızlı ve daha az sorunlu tamamlanmasını sağladılar.

YENİ ÖDÜLLER BEKLENİYOR

Otoyol A.Ş. yetkilileri alınan ödüllerin, Otoyol A.Ş. ortakları ve çalışanlarını maliyetleri düşürerek gelirlerin artırılması konularında daha çok çalışmaya, yeni teknikler ve süreçler geliştirmeye yönlendirdiğini ifade ediyor. Şirketten yapılan açıklamada şu ifadelere yer veriliyor: "Projenin başarısı, ortak şirketlerimizin benzer projelerde rol almalarında önemli bir etken oluyor. Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu, 2019 yılında tamamlanarak, İstanbul-İzmir arası tümüyle işletmeye açıldığında, otoyolu kullanan vatandaşlarımıza sağlayacağımız kaliteli hizmetler sayesinde yeni ödüller alacağımıza inanıyoruz."
 


Geri Dön