Melen Nehri’nden yılda 1 milyar 77 milyon metre küp suyu İstanbul’a taşıyacak Melen Projesi’nin en önemli etaplarından biri olan İstanbul Boğazı’nın altındaki su borusu geçişi tamamlandı. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, DSİ Bölge Müdürü Yalçın Çamoğlu, İSKİ Genel Müdürü Ahmet Demir ile dünyada iki kıtayı birbirine bağlayan ilk ve tek ”uzun su altı tüneli”ni kullanarak Asya’dan Avrupa’ya geçti. Beykoz Fidanlığı’ndaki DSİ şantiyesinden araçlara binen Topbaş, Çamoğlu, Demir ve basın mensupları, çapı 4 metre olan su tünelinden geçerek yerin 136 metre altında Asya ve Avrupa kıtalarının birleştiği noktaya ulaştı. Burada açıklama yapan Topbaş, tünel yolculuğuyla tarihe tanıklık ettiklerini belirterek şunları söyledi:
Topbaş gazetecilerle Melen Suyu Tünelini gezdi
“Artık su kesintisi yok”
“İstanbul Boğazı’nın 136 metre altındayız. Üzerimizden gemilerin geçtiğini düşününüz. İki kıtayı birleştiren bu su tüneli dünyada bir ilktir. 2007’de İstanbul çok ciddi bir kuraklık sorunu yaşadı. 185 kilometrelik Melen’den su getirmeyi başardık. Bu sistem devreye girdiğinde, birleşik kaplar gibi Melen’den gelen su, diğer barajlarımızla birlikte Asya ve Avrupa yakalarında İstanbul’un su ihtiyacını karşılayacak. 2050’ler, 2060’lar, 2070’lerde İstanbul’da su kesintisi ve problemi yaşanmayacak. Projeyi Temmuz ayında hayata geçirmeyi planlıyoruz.”
Melen Projesi
- Sarıyer, Derbent-Beykoz, Ortaçeşme arasında Asya ile Avrupa kıtası, İstanbul Boğazı’nın 136 metre altından dev boru ile bağlandı.
- 5 bin 551 metrelik Boğaziçi Tüneli, 14 atmosferlik basınca dayanıklı ve zemin koşullarına uygun, ”hard rock” tipi son teknoloji ürünü tünel delme makinesiyle açıldı.
- İstanbul’un şu andaki günlük ihtiyacının 1,5 katı kadar suyu iletecek kapasitedeki Boğaz tüneli tamamlandığında, günde yaklaşık 3 milyon metreküp su Avrupa yakasına taşınacak.
Vatan