Godiva mağazaları açılmaya devam edecek!
Godivanın CEOsu Jim Goldman, Krize rağmen yatırım yapmamızı Yıldız Holding sağladı. Büyümek için bir Türke ihtiyacımız varmış. Ekonomik kriz ortamında Godivanın yönetiminde en çok tartışılan konu Çine açılıp açılmama kararı oldu. Yüzde 30 büyüdük diyor
Godiva çoğumuzun bildiği bir çikolata markasıydı... Bir ayağı yurtdışında olanlar için Türkiyeye dönüşlerde sevdiklerimize alınan şık bir lezzetti. Hepimizi heyecanlandıran gelişme ise bundan 4 yıl önce oldu. Belçikada 1926 yılında çikolata ustası Pierre Draps tarafından yaratılan, 1966 yılında Campbell Soups Grubu tarafından satın alınarak Amerika yolculuğu başlayan Godiva, bundan 4 yıl önce Yıldız Holding tarafından alındı. İşte o günden bu yana da Godivanın yolculuğunu yakından takip ediyoruz. Bundan 4 yıl önce Godiva lezzetlerini tatmak ve Godivanın yaratıcısıyla tanışmak için Belçikaya gitmiştim, bu kez de New Yorka gittim. Godivanın CEOsu Jim Goldman markanın son atılımlarını paylaşmak üzere bir grup gazeteciyle buluştu.
Goldmanı dinlemeden önce şu cümleleri hemen sıralayabilirdim:
Godiva lüks bir çikolata markası. Butik üretim yapıyor diyebileceğimiz özelliklere sahip. Özel günlerin çikolatası. Herkesin hemen satın alabileceği bir çikolata markası değil.
Oysa şimdi lüks segmentte tanımlanan Godivanın artık kendisine erişilebilir marka olma hedefi koyduğunu biliyorum. Artık Godiva yalnızca altın renkli kutularla satılan bir marka değil. Örneğin Godiva indirimleriyle bilinen dev mağaza zinciri Targetlarda da satılıyor.
Bu mağazalara özel ürünler Godiva mağazalarında satılanlara göre daha uygun fiyatlı, Jim Goldman, Amacımız bir kez Godiva çikolatanın tadına varanın, bir daha çikolatamızdan vazgeçmemesi ve Godiva alabilmesi diyor. New Yorkta Godivanın merkezinde dinledik Goldmanı. Godivanın en çok ciro yapan mağazasını ziyaret ettik. Altını çizmek istediğim en çarpıcı nokta ise şu oldu:
Yıldızdan öncesi-sonrası
Godivanın tarihi sanki Yıldız Holding öncesi ve sonrası diye ikiye ayrılıyor. Durgunluk yaşayan marka bundan 4 yıl önce Yıldız Holdingin markayı satın almasıyla silkelenmiş. Godivanın CEOsu Goldman, Murat Ülkerin vizyonunun sık sık altını çiziyor konuşmasında ve Amerikadaki ekonomik krize rağmen son 2 yıldır büyüdüklerini anlatıyor. Amerikadaki kriz Godivayı teğet geçmiş.
Peki bu nasıl olmuş En kısa anlatımla Murat Ülker, Godivanın önünü açmış. Bunu ben değil markanın CEOsu söylüyor. Godiva son 2 yıldır Kuzey Amerikanın yanısıra Çin ve Japonyada da büyüyor. Godivanın büyümesi depremden, tsunamiden etkilenmemiş görünüyor. Marka Yıldız Holding çatısı altına girdiğinden beri inovasyonla atakta. Çikolata çeşitleri artıyor, paketler değişiyor, pazarlama teknikleri gelişiyor, kekler ve çikolatalı dondurmalar, tablet çikolatalar da artık Godiva için önemli.
Jim Goldman, markadaki değişimi, dönüşümü anlatırken Yıldız Holdingin markayı satın aldığında çalışanlara yaptıkları konuşmaların video kayıtlarını izletti. Jim Goldman, Doğru şirket tarafından satın alındık demiş. Murat Ülkerin konuşması ise güven veren, ekip ruhuna seslenen bir konuşma. Goldman Yıldız Holdingle devam eden 4 yıllık yolculuklarının ilk 2 yılında toparlandıklarını, son 2 yılda ise büyümeye başladıklarını anlatıyor.
Ekonomik kriz ortamında Godivanın yönetiminde en çok tartışılan konu Çine açılıp açılmama kararı olmuş. Ben ve Murat Ülker açılalım dedik, yüzde 30 büyüme sağladık diye anlatıyor Goldman.
Markanın Yıldız Holdinge geçmesiyle birlikte kadrosu da büyük oranda değişmiş. Yönetim Kuruluna daha önce P&G, Estee Lauder gibi dünya markalarında deneyim kazanmış kişiler girmiş.
Goldman, krize rağmen büyümelerini şu sözlerle anlatıyor:
Campbell Soup şirketi de büyüktü ama önceliği biz değildik. O zamanlarda orta seviyede umutlar vardı, oysa Yıldız Holding uluslararası umutları getirdi. Uzun vadeli hedeflerimiz var artık. Kuzey Amerikada 1960dan beri satılıyoruz ama belli büyüklükte. Neden daha fazla olmuyor diye baktığımızda şunu gördük. Erişilebilir yerlerde değiliz. Alışveriş yapılan yerlerde Godiva yok. Stratejimizi oluşturduk, daha fazla erişilebilir kanallarda hangi ürünü daha fazla satmakla ilgili adım attık. Kuzey Amerikada başarılı olduğumuz müşterimiz Target. Targetın 1200 mağazasında varız.
Alışkanlıklar kuşkusuz ülkelere göre farklı. Premium çikolatada dünya lideri olma hedefi taşıyan Godiva yeni girdiği Çinde de farklı bir strateji izliyor.
Godiva cafeler artıyor
Örneğin Şangayda sadece butik değil, aynı zamanda cafe olarak açılıyor. Yakında Pekinde de Apple mağazasının yanında Godiva açılacak. Stratejik noktalarda Godiva mağazaları açılmaya devam edilecek.
Yakında bir Godiva Cafesi de Londrada Harrods Mağazasında açılacak. Ezcümle, Jim Goldmanın ifadeleriyle Godiva Yıldız Holding sayesinde kendi başına ayakta duran bir marka oldu.
Son 2 yılda her noktada satışları katlandı. Godiva tarihinde ilk kez Yıldız Holding döneminde TV reklamlarına çıktı. Geçtiğimiz yıl marka strateji değişikliğiyle Target gibi zincirlere girerek, çıkardığı özel ambalajlı ürünlerle Kuzey Amerikada da krize rağmen yüzde 9 büyüdü. Markanın ticareti ise geçtiğimiz yıl yüzde 15 büyüdü. Aynı şekilde markanın Duty Free satışları da yüzde 15 oranında büyüdü. En ilginç rakam da Japonyaya ait. Depreme rağmen Japonyada yüzde 10 büyüme kaydetti Godiva. Jim Goldman bunu, Herkes her şeye rağmen mutlu olmak istiyor. Çikolata da mutluluk veriyor sözleriyle açıklıyor. Jim Goldman, Krize rağmen yatırım yapmamızı Yıldız Holding sağladı. Büyümek için bir Türke ihtiyacımız vardı diyor.
Cirosu 650 milyon $
- En ucuz Godiva çikolatası tek bar halinde satılan 2 dolarlık çikolata.
- Godivanın üretiminin yüzde 60ı Kuzey Amerikada satılıyor.
- Godivanın fiyatları Japonya ve Çinde daha pahalı. Marka bu ülkelerde kendini lüks segmentte odaklıyor.
- Yııldiz Holding birleşmesinden önce Godivanın cirosu 500 milyon doların altındaydı. Şimdi 650 milyon dolar.
77 ülkede 450 noktada
- Godiva 77 ülkede 450yi aşkın noktada satılıyor
- Japonyada ise 250 noktada satılıyor, yılsonuna kadar Çinde 20 mağazayı geçecek.
- Godivanın en büyük kutuları 100 dolardan satılıyor.
- Swarovski taşlı kutular ise 130 dolar.
- Godiva cheesecake ve browni de üretiyor. NYde Starbuckslarda Godiva cheesecakei satılıyor.
- Marka bölgesel anlamda güçlenmek için özel ürünler de çıkarıyor. Mid Autumn Mooncake Çin için üretilen bir ürün. Zencefilli çikolata.
- Bu yıl yani önümüzdeki Ocak ayında Çin yeniyılı kutlayacak. Bu yıl Dragon Yılı. Çin için üretilen ambalajlarda Dragon figürleri kullanıldı.
Vatan/Elif Ergu