Gökhan Buğday: 3. Havalimanı, Atatürk Havalimanı'nı büyütmekten daha çevreci bir çözüm!
3'üncü havalimanı için geç bile kalındığını belirten Sabiha Gökçen'in CEO' su Gökhan Buğday, " Bu yatırım Atatürk Havalimanı'nı büyütmekten daha çevreci bir çözüm " dedi...
3'üncü havalimanı için geç bile kalındığını belirten Sabiha Gökçen'in CEO'su Gökhan Buğday, "Bu yatırım Atatürk Havalimanı'nı büyütmekten daha çevreci bir çözüm" dedi.
3'üncü Havalimanı İstanbul'u nasıl etkileyecek?
İstanbul yeni havalimanı açıldıktan sonra uluslararası bir hub olacak. Şu anda da jeopolitik açıdan rakiplerine göre çok avantajlı durumda. Hem Doğu hem de Batı'da da bu konumda başka bir yer yok. Trafiğin Dubai'ye kayması söz konusu olamaz. Çünkü Çin'den çıkıp, Dubai'ye inip Avrupa'ya devam ederseniz yolu uzatırsınız. Aynı seyahati İstanbul'dan yaptığınız zaman hem süre hem de maliyet azalır. Bu da bilet fiyatları dahil her şeye yansır. Havayolu şirketleri de bunu tercih etmez. Frankfurt ve Heatrow coğrafi olarak sıkıntıda. Büyüme potansiyeli yok.
"Atatürk ve Sabiha Gökçen büyütülebilirdi, neden yapılıyor" diyenler var.
Büyümeyi nasıl sağlayacaksınız? 70 milyonu ancak 3 bilemedin 4 kez uçurursun. Ondan sonra dışarıdan buraya yolcuyu getirmen lazım. Bunun için de altyapın olmak zorunda. Atatürk Havalimanı şu anda 11 milyon metrekare. En az 20 milyon metrekare daha büyütmeniz gerekiyor. Bu da 1.5-2 milyon kişinin yerinden olması demek. İnanın 3'üncü havalimanına harcayacağınız paradan daha fazla çevresel etkisi olur. Onu düşünmüyorlar burada 3 ağaç, 5 kuşla uğraşıyorlar. "Sabiha Gökçen'i de büyütüp bu işi yönetirdik" diyenlere katılmıyorum. Biz ikinci pistimizi yapıyoruz ama havacılığın dünyadaki merkezi haline gelmek istiyorsak 3'üncü Havalimanı da şart. Hatta geç bile kalındı. Şu anda frekans artış taleplerinin bir kısmı karşılanamıyor.
MALEZYALILAR FIRSAT BAKIYOR
Ortağınız Malezyalılar ne diyor?
Malezyalılar 3'üncü havalimanı için çok çalıştı. Hâlâ da akıllarında... "Acaba bir fırsat olur mu" diye düşünüyorlar. Sadece onlar değil herkes dünyanın en büyük projelerinden birinde çalışmak ister. Nasıl her futbolcu Fenerbahçe veya Galatasaray gibi takımlarda oynamak istiyorsa, havacılık sektöründekiler de havayolu liginin bir numarası olacak 3'üncü Havalimanı'nda rol almak istiyor. Maddi beklentisi olmayan "Yemeğimi ve yolumu ver gelip ben orada çalışayım" diyenler bile çıkacaktır.
İkinci pistin temeli 29 Ekim'de atılabilir
Sabiha Gökçen'de ikinci pist ne zaman bitecek?
İhale ön yeterlilik aşamasına geldi. Sanırım 2 aya kadar ihale süreçleri biter. Belki 29 Ekim'de temel atabiliriz. Temel attıktan sonra 1.5 yılda biterse 2016 yaz sezonuna yetişebilir.
Şu anda yolcu sayınız nedir?
2013'te Atatürk Havalimanı 52, biz 19 milyon yolcuya hizmet verdik. Iki havalimanı toplam 71 milyona hizmet verdi. İstanbul'da yolcu sayısı her yıl yüzde 10 büyürse, 4 yıl sonra Atatürk Havalimanı 83, biz 35 milyonu geçeceğiz. Yeni havalimanı açıldığında biriken talepler gündeme gelecek.
Hedef 2 yılda Antalya'nın koltuğuna oturmak
Sabiha Gökçen'de uçakların zamanında kalkış oranı nedir?
Yüzde 93-94. Bu yönetilebilir bir oran. Yüzde 3-4'lük bölümü de dış etkenlerden kaynaklanıyor. Günlük uçak trafiği 520-530'a çıktı. 620'leri göreceğiz. Saatte 32 uçak kalkıyor. İkinci pist tamamlandıktan sonra bu rakam 70'e çıkacak. Şu anda uçakların pisti terk etme süresi 30 saniye. Bunu da 15'e indirmek için çalışmalar yapılıyor.
Büyüme oranınız nedir?
İlk 5 ayda yüzde 35 büyüdük. Pist açıldıktan sonra da bu rakamları görürüz. 3'üncü havalimanından sonra büyümemiz yüzde 15-20 bandına oturur. İşe başladığımızda dünya sıralamasında 184'üncüydük. Şu anda 75'inciyiz. Hedefimiz ilk 50'nin üzerine çıkmak. Türkiye'de de 2'nci olmak. İki yıl içinde Antalya'nın tahtına oturabiliriz.
Trafiği %10 rahatlatan havalimanı
Sabiha Gökçen'in uzaklık algısı yıkıldı mı?
Artık İstanbul'un havalimanı olduk. İlk açıldığımızda "Deli misiniz?" diyorlardı. Geçen yıl anket yaptırdık. Avrupa Yakası'ndan gelen yüzde 30 yolcumuz var. Demek ki "uzak" algısı yıkıldı. Gebze Köprüsü, Marmaray'ın uzatılması, hızlı tren, Kadıköy-Kartal metro hattı, Avrasya Tüneli gibi projeler tamamlanınca daha da kolay ulaşılır hale geleceğiz. Şehir havalimanı olacağız. Bizim havalimanını kullananların birçoğu toplu taşımayla geliyor. Belediye "Sabiha Gökçen İstanbul trafiğini yüzde 10 rahatlatıyor" diye bir bilgiyi paylaşmıştı.
Kaç destinasyona uçuluyor?
95 dış, 35 iç hat destinasyonumuz var. 50 havayoluyla bunu yapıyoruz. En son Qatar Airways ile anlaştık. Onu Emirates gibi Ortadoğu'nun diğer havayolu şirketlerinin izlemesini bekliyoruz. Avrupa'da kriz olduğu için oradaki havayolu şirketleri pek fazla büyüyemiyor.
Dilek Güngör/Sabah