Hakan Kodal: AVM yatırımı 50 milyar dolara ulaşacak!
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği Başkanı Hakan Kodal sektörde bugüne kadar 35 milyar dolarlık yatırım yapıldığını belirterek 2015'te rakamın 50 milyar dolara yükselmesini beklediklerini söyledi
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hakan Kodal sektörde bugüne kadar 35 milyar dolarlık yatırım yapıldığını belirterek 2015'te rakamın 50 milyar dolara yükselmesini beklediklerini söyledi.
Türkiye'de kaç AVM var Toplam yatırım değeri nedir
Türkiye'de şu anda 46 ilde 260 alışveriş merkezi (AVM) faaliyet gösteriyor. Yıl sonunakadar açılacak \AVM'lerle birlikte sayı 275'e ulaşacak. Sektörde bugüne kadar 35 milyar dolarlık yatırımın yapıldığı, bunun 11 milyarının global yatırımcı şirketler tarafından gerçekleştirildiği hesap ediliyor. 2015'te rakamın 50 milyar dolara yükselmesi bekleniyor. 2009 sonunda aktif AVM sayısı 239'du. ! 2010'da bugüne kadar açılan 21 AVM'nin kiralık alan olarak yüzde 85'i Ankara ve İstanbul'da. Son 4 yılda yapılan hızlı yatırımların ardından sektörün sindirme RSdönemine gireceğini biliyorduk.
2010 AVM'Ier için nasıl geçiyor Yıl sonu beklentileriniz nedir
2010 AVM'ler için verimli bir yıl oldu. Türk ekonomisinin krizden çıkış sürecini adım adım AVM'lerde hissediyoruz. Büyükşehirlerde başlayan canlanma Anadolu'da da görülüyor artık. AVM'lerde Ağustos 2009'a göre ziyaretçi sayısı az da olsa artıyor ancak satışları ziyaretçi sayından daha çok artıyor. Bu da AVM'lerdeki metrekare verimliliklerinin artışı anlamına geliyor. Yılın ilk yarısında Anadoludaki AVM'lerde 6.5 Milyar liralık,İstanbulda'ki AVM'lerde ise 6.1 milyar liralık ciro elde edildi. Yıl sonuna kadar AVM'lerin toplam ziyaretçi sayısı 1.1 milyar kişiye ulaşır. AVM'lerde 2009 sonunda 21 milyar TL olan toplam cironun bu yıl 25 milyara ulaşacağını düşünüyoruz.
2011'den beklentileriniz neler
Gelecek yıl 50'ye yakın yeni AVM açılmasını bekliyoruz. Bu da 2 milyon metrekarelik kiralık alanın sektöre katılımı anlamına geliyor.Henüz proje halinde ya da inşaatına başlanmış 80 AVM daha var. Global ekonomik krizin etkilerinin yavaş yavaş azaldığını görüyoruz. Bu da uluslararası ve yerli yatırımcıların yeni arayışlarla yatırımlarım hızlandırmalarını sağlayacak. Önümüzdeki dönemlerde AVM'lerin birbirleri ile olan rekabetlerinde mağaza karmaları ve farklı markalara yer vermeleri ile öne çıkacaklarım düşünüyoruz. Tabii kendilerine sadık hedef müşterileri yaratma faaliyetlerini de unutmamalıyız. Bunu sağlamak için 'farklılık' yaratmaları gerekiyor. 2011 ve sonrası bu projelerin konuşulacağı dönemler olacak. Ayrıca Türk hukuk sisteminde ticari gayrimenkulun daha iyi anlaşılmasına ve ticari gayrimenkul ile ticari kiracı kavramlarının tanımlanması gerektiğine inanıyoruz.
Yeni projeler var mı
AYD olarak Türkiye'deki konumumuzu yerleştirdik, bundan sonra ülkemizdeki yatırım ortamının sağlıklı gelişim göstererek, güvenli ve cazip hale gelmesi için çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Yeni dönemdeki projelerimizden ilki Soysal ile birlikte yürüttüğümüz 'Baria Sor- Ask me' projesi. Her ayın üçüncü Salı günü olacak etkinlikte sektör yöneticileri konusuyla ilgili istedikleri her şeyi uzmanına sorma fırsatı yakalayacak. AVM'lerde En Beğenilen ve Tercih Edilen Markalar Araştırması'nın ikincisini de tamamladık. 24-28 Ekim arasında pek çok AVM yatırımcısının ve yöneticisinin katılımı ile dünyanın en önemli alışveriş destinasyonlarından birisi olan Dubai'ye 'Shopping Center Study Tour' organizasyonu düzenleyeceğiz. Mart 2011'de 3'üncü AVM Yatırımları Konferansı'nı yapacağız.
Posta/Gülşah KARADAĞ