Hangi YHT hattı ne zaman açılacak?
Türkiye'nin en önemli yatırımları arasında yer alan YHT projeleri tamamlandığında Ankara-Sivas arası seyahat süresi 12 saatten 2 saate, Ankara-İzmir arası 14 saatten 3 saat 30 dakikaya inecek.
Türkiye'nin en önemli yatırımları arasında yer alan yüksek hızlı tren (YHT) projeleri tamamlandığında şehirler arasında ulaştırma süreleri önemli ölçüde azalacak.
Anadolu Ajansı muhabirinin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından edindiği bilgiye göre, Türkiye 2009 yılında hizmete aldığı Ankara-Eskişehir Hattı'yla YHT işletmeciliğine başladı ve böylece dünyada 8. Avrupa'da 6. YHT işleticisi oldu.
Ankara-Konya Hattı 2011 yılında Konya-İstanbul ve Ankara-İstanbul hatları da 2014 yılında faaliyete geçerken konforlu, hızlı ve modern seyahat hizmetinde doğrudan 7 şehir, ülke nüfusunun yüzde 33'üne (doğrudan ve dolaylı 13 il yüzde 43) ulaşıldı.
Geride kalan dönemde YHT hat uzunluğu da 1213 kilometreye çıkarken, bugüne kadar YHT konforu ve hızıyla 56,1 milyon seyahat yapıldı.
Yüksek hızlı trenlerle Ankara-Eskişehir arası seyahat süresi 4 saatten 1 saat 30 dakikaya, Ankara-İstanbul arası 8 saatten 4 saate, Ankara-Konya arasında 10 saat 30 dakikadan 1 saat 45 dakikaya, Konya-İstanbul arasında 11 saatten 4,5 saate indi.
Salgına rağmen 2,8 milyonun üzerinde yolcu taşındı
Tüm dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de etkisini gösterdi.
Buna rağmen geçen sene Ankara-Eskişehir YHT Hattı 462 bin 524, Ankara-Konya Hattı'nda 591 bin 526, Ankara-İstanbul Hattı 1 milyon 270 bin 451, Konya-İstanbul Hattı'nda 508 bin 638 olmak üzere toplam 2 milyon 833 bin 139 yolcu taşıdı.
Şehirlerarası seyahat sürelerini kısaltacak projeler
Mevcut bulunan hatların dışında 1889 kilometrelik Ankara-Sivas ve Ankara-İzmir YHT hatlarında ise yapım çalışmaları sürüyor.
Performans testlerine başlanan Ankara-Sivas YHT Hattı'nın ilk etapta Balışeyh-Yerköy-Sivas kesiminin hizmete açılması için yoğun çalışma yapılıyor.
Proje tamamlandığında 2 şehir arasındaki mesafe 603 kilometreden 405 kilometreye, seyahat süreside 12 saatten 2 saate inecek.
Yapımı süren Ankara (Polatlı)-İzmir arasındaki demir yolu projesi tamamlandığında Ankara-İzmir arasındaki mesafe 824 kilometreden 624 kilometreye ve yaklaşık olarak 14 saat olan seyahat süresi ise 3 saat 30 dakikaya inecek.
Konya-Adana güzergahında bulunan projeler tamamlandığında söz konusu iller arasında seyahat süresi 5 saat 50 dakikadan 2 saat 20 dakikaya düşecek.
Mersin-Gaziantep arasında ise bugünün koşullarında 6 saat 23 dakika olan seyahat süresi 2 saat 15 dakikaya inecek.
Yük ve yolcu taşımacılığının birlikte yapılacağı hatlar
Diğer bir yandan yük ve yolcu taşımacılığının birlikte yapılabileceği saatte 200 kilometre mesafe kat etmeye uygun yüksek hızlı tren hatlarının inşası da devam ediyor.
Bu kapsamda Bursa-Bilecik (Osmaneli), Sivas-Erzincan (Sivas-Zara), Konya-Karaman-Ulukışla, Yenice-Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep, Halkalı-Kapıkule (Çerkezköy-Kapıkule) olmak üzere toplam 1626 kilometre hızlı tren ve 357 kilometre konvansiyonel demir yolu hattı inşa çalışmaları sürüyor.
Ankara-İstanbul YHT Hattı'yla bağlantılı şekilde 106 kilometre uzunluğundaki Bursa-Bilecik (Osmaneli) Hattı Projesi tamamlandığında hem Ankara-Bursa hem de İstanbul-Bursa arası seyahat süresi 2 saat 15 dakikaya inecek.
Söz konusu projenin Bursa'dan Bandırma Limanı'na kadar uzatılmasıyla yıllık 4,5 milyon ton yük ve 6 milyon yolcu taşınması planlanıyor.
Halkalı-Kapıkule Projesi'nin 1. etabı olan Çerkezköy-Kapıkule güzergahında yapım çalışmaları sürüyor.
Projenin tamamlanmasıyla birlikte Halkalı-Kapıkule (Edirne) arası yolcu seyahat süresi 4 saatten 1 saat 20 dakikaya, yük taşıma süresi ise 6 saat 30 dakikadan 2 saat 20 dakikaya inecek, mevcut hat kapasitesi 4 kat artırılmış olacak.
Kuzey-güney ve doğu-batı yeni demir yolu koridorunu oluşturacak Erzincan-Erzurum-Kars, Erzincan-Trabzon, Samsun- Kırıkkale, Antalya-Burdur/Isparta-Afyonkarahisar-Kütahya-Eskişehir ve Antalya-Konya-Aksaray-Nevşehir-Kayseri gibi yeni hızlı tren projelerinde de proje hazırlama çalışmaları sürüyor. Bu kapsamda toplam olarak 3 bin 719 kilometrelik kesimde etüt-proje çalışmaları da tamamlandı.
Diğer bir yandan 3 bin 358 kilometre güzergah uzunluğuna sahip toplam 6 bin 682 kilometrelik kesimde ise proje hazırlama çalışmaları da sürdürülüyor.
Böylece toplam 14 bin 273 kilometrelik demir yolu hattında yapım, ihale ve etüt-proje çalışmaları sürüyor.
- Devam eden projelerde son durum
Bu arada süren projelerde çeşitli oranlarda gerçekleşme de sağlandı. Bursa-Yenişehir'de yüzde 74,89, Karaman-Ulukışla'da yüzde 73, Nurdağ-Başpınar'da altyapı yüzde 66 ve Konya-Karaman altyapı, üstyapı, elektrik işleri tamamlandı, sinyalizasyon işlerinde de yüzde 52'lik ilerleme oldu.
Halkalı-Kapıkule (Çerkezköy-Kapıkule kesimi) altyapı çalışmalarında yüzde 25, Adana-İncirlik altyapı çalışmalarında ise yüzde 31, Fevzipaşa'da yüzde 35 ve Ankara-İzmir'de ise yüzde 41,2'lik bölüm tamamlandı.
Mersin-Adana projesinde altyapı çalışmaları sürerken, Sivas-Erzincan (Zara) projesinin altyapı çalışmalarında yüzde 0,2 ilerleme kaydedildi.
Ankara-Sivas, Bursa-Osmaneli ve Konya-Karaman YHT projeleri mecliste!