Genel

Haydarpaşa Garı'nın yenilenme projesi İTÜ'ye emanet!

Devlet Demiryolları 1. Bölge Müdürü Hasan Gedikli, yangın atlatan Haydarpaşa Garı'nın otel olacağı söylentilerini yalanladı. Ulaştırma Bakanlığı, gar binasının yenilenme projesini İTÜ'ye emanet etti

Haydarpaşa Garı, İstanbul"un en güzel tarihi yapılarından biri olmasının yanında, Anadolu"dan gelenlerin İstanbul"a ayak bastığı yer olarak toplumsal hafızada çok önemli bir yer tutuyor. Bir süredir ˜otel olacak" söylentileri ortalıkta dolaşan tarihi binanın çatısı geçen yılın son günlerinde yandığında, haliyle kamuoyunda ˜İşte şimdi Haydarpaşa elden gitti" şeklinde ciddi bir endişe oluştu...
Öncelikle belirtelim, ˜Haydarpaşa emin ellerde", zira gar ve çevresinin röleve, restitüsyon ve restorasyonu İTÜ"nün kontrolünde Türkiye"nin alanında en yetkin mimar, mühendislerinin danışmanlığında yapılacak.
Devlet Demiryolları tarafından İTÜ Teknokent çatısı altında kurulan akademik TechnoBee şirketine emanet edilen Haydarpaşa Rölöve-Restitüsyon-Restorasyon Projesi"nin ilk bilgilendirme toplantısı önceki akşam İTÜ Ayazağa Kampüsü"ndeki Süleyman Demirel Kültür Merkezi"nde yapıldı.
Toplantıda Haydarpaşa"yla ilgili bir sunum gerçekleştiren Haydarpaşa RRR Projesi Danışma Kurulu Üyesi Prof. Afife Batur, Haydarpaşa"nın gar olarak işlevini yitireceğinden endişe edenlerin yüreğine su serpti. Tarihi ve kültürel anlamda İstanbul için çok özel bir yer olan Haydarpaşa Garı"yla ilgili Marmaray projesiyle yaşanan kırılganlığın yerini pozitif bir birlikteliğe bırakması gerektiğini belirten Prof. Batur, üstüne basa basa œDanışma kurulu olarak Haydarpaşa Garı"nın varlık nedeni olan işlevinin ve kentsel bağlamının sürdürülmesi konusunda ısrarcıyız. Bunları vazgeçilmez koşul sayıyoruz. Haydarpaşa, Marmaray"la entegre olmalı ve kara, deniz ulaşımı artırılmalı diye konuştu.
œHaydarpaşa için tarihi gün hatırlatması yapan Ulaştırma Bakanlığı müşaviri, eski Radikal yazarı, avukat Adnan Ekinci œBurasının otel yapılması gibi bir düşüncemiz hiçbir zaman olmadı. Plan ortaya çıktıktan sonra herkesin tartışmasına açılacak. Uzmanlar, halk ne istiyorsa onun gereği yapılacak dedi.
Haydarpaşa için yangından üç hafta önce İTÜ"ye başvurduklarını hatırlatan TCDD 1. Bölge Müdürü Hasan Gedikli ise yangından sonra proje kapsamının genişlediğini anlattı: œYangından önce çatı katı ve giriş holü için proje istemiştik. Yangından sonra ileride tüm bina ve çevresi için düşünülen projeyi öne aldık. Bu çalışma modeli umuyorum benzer projelere de örnek olacak.

Endişeye mahal yok
Toplantıda endişeler de dile getirildi. Yıllarca koruma kurullarında görev yapan mimar Oktay Ekinci, tarihi bir binanın korunmasının fiziki bir durum olduğunu ama Haydarpaşa"da bir ruhun korunması gerektiğini hatırlatıp TCDD yetkililerine sordu: œİşlevinin sürmesi önemli. Anadolu"dan gelenleri Pendik"te indirirseniz İstanbul"a gelmiş sayılmazlar. Onları Haydarpaşa"da indirmeye devam edecek misiniz Ayrıca restorasyon söz konusuysa binanın nasıl kullanılacağı da bellidir. Bu konuya da açıklık getirir misiniz Haydarpaşa"nın ana istasyon olarak kullanılmaya devam edeceğini vurgulayan TCDD 1. Bölge Müdürü Hasan Gedikli, œBinadan çıkma gibi bir niyetimiz yok. Restorasyon da bizim kullanımımıza göre şekillendirilecek diye konuştu.
Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent şžubesi"nden Mücella Yapıcı ise Haydarpaşa ve çevresine yapılmak istenenlere meşruiyet kazandırmak için akademik dünyanın kullanıldığı yönünde bir endişe taşıdığını hatırlattı. Technobee"nin müdürü Prof. Attila Dikbaş, Yapıcı"ya içinin rahat olması gerektiğini hatırlatıp ekledi œİTÜ, 238 yıllık saygın bir kurum. Saygınlığımızı zedeleyecek bir projenin altına imza atmayız. Her perşembe Haydarpaşa"da toplanıp çalışıyoruz. Projeyle ilgili belli aralıklarla kamuoyunu da bilgilendireceğiz.
Evet, Haydarpaşa ˜emin ellerde" görünüyor. Ama yanına ˜şimdilik" şerhini de düşelim. Zira burası Türkiye...
Radikal/Erkan Aktuğ