Hedef: Yılda 20 kilometre raylı sistem!
İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, yılda ortalama 20 kilometrenin üzerinde raylı sistem tamamlamayı hedeflediklerine dikkat çekti. Tüm kredi imkânları sunularak, 2021-2024 arasında ortalama 20.8 km raylı sistem hattının açılması planlanıyor.
İstanbul’da, 12 raylı sistem projesinden yalnızca 2’si Haziran 2019’da devam ediyordu. Bir önceki İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Yönetimi, 2017'nin sonunda raylı sistemlerden 7’sindeki faaliyetleri durdurmuş, 3’ünde ise ödenek eksikliği sebebiyle işler bırakıldı. İBB'de yer alan habere göre; İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu göreve geldiğinde, toplam 141 km’lik 12 raylı sistemden, 103.4 km’yi bulan 10’unda işler durmuştu.
DURDURULAN METROLARIN MALİYETİ 11 MİLYAR LİRA
İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, ekibiyle birlikte hızla metro projelerinin finansman sorunlarının çözümlenmesi için çalıştı. Yeni İBB Yönetimi, ilk etapta bu projelerden 3’ünün finansman sorunlarını çözdü. Son bir buçuk yıldaki döviz ve faiz artışının maliyetlere yansıyan tablosunu kamuoyuna aktaran İmamoğlu, “Her şey zamanında olmayınca maliyeti bize yansıdı. Şantiyelerin durması nedeniyle projelerin planlandığı tarihlerden çok daha geç bitirilecek olması, İstanbul’a ve ülkemize yaklaşık 11 milyar liraya mal oldu” diye konuştu.
6 METRODA ÇALIŞMALAR YENİDEN BAŞLATILDI
Test çalışmaları tamamlanıp Ekim ayında hizmete sunulan Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu’nun ardından, Eminönü-Alibeyköy Tramvayı ile Rumeli Hisarüstü-Aşiyan Füniküleri’nde öz kaynaklar kullanıldı. Geriye kalan yatırımların finansmanı için de çalışmalara başlayan İBB Yönetimi, kaynak bularak ve teknik sorunları çözüme kavuşturarak, toplam 62.1 km’lik 6 raylı sistem şantiyesini tekrar harekete geçirdi.
TAHVİL İHRACATI UMUTLARI YEŞERTTİ
İBB, 2019'un sonundan itibaren, raylı sistem hat yapımı için 371 milyon euro kredi sağladı. Duran hatlara kredi temin edilene kadar ivedilikle başlanması için, 2020'nin sonuna kadar 38 milyon euro da öz kaynak sağlandı. Raylı sistem yatırımlarına daha da hız katmak isteyen İBB yönetimi, 10 hattın proje finansmanı için uluslararası sermaye piyasalarına 5 yıl vadeli, 580 milyon ABD doları tutarında, ilk teminatsız Eurobond (tahvil) ihracını gerçekleştirdi. Global yatırım çevrelerinden çok büyük ilgi gören tahvil satışına, tam 4.3 kat, yani 2.5 milyar dolar büyüklüğünde bir alım talebi de geldi.
TAHVİL İHRACI İLE 10 METRO HIZLANACAK
Ekonomik olarak zor bir süreçten geçen Türkiye’yi heyecanlandıran 580 milyon dolarlık tahvil ihracatıyla 10 metronun yapımı hız kazanacak. İstanbullular, birçok noktada daha hızlı ve konforlu seyahate kavuşacak. Şehir içinde trafik rahatlatılacak.
HEDEF: YILDA 20 KM METRO
Yılda ortalama 20 kilometrenin üzerinde raylı sistem tamamlamayı hedeflediklerine dikkat çeken İmamoğlu, “Bunu sıfır yeni ihaleyle yapmayı amaçlıyoruz. Ayrıca planladığımız yeni projelerimiz de var. Bunları da ihale edip hayata geçirdiğimiz zaman ciddi bir ağa ulaşacağız. Toplu taşımada raylı sistemin oranı yüzde 18 seviyesinde. Gelişmiş ülkelere bakıldığında ise yüzde 40’ın üzerinde. Sadece elimizdeki metroları bitirdiğimizde, İstanbul’da da yüzde 35 seviyesine ulaşabiliyoruz. Raylı sistemleri durdurmak hem finansal hem de ekonomik bir kayıp” açıklamasında bulundu.
2025’E KADAR TAMAMI AÇILACAK
Tüm kredi imkânları sunularak, 2021-2024 arasında ortalama 20.8 km raylı sistem hattının açılması planlanıyor. İlk 2 yıl kısmi açılış planlamaları yapılarak, biten metro istasyonlarının hızlıca hizmete sunulması hedefleniyor.
İBB tarafından yapımı süren hatlardan; toplam 4 km’lik Rumeli Hisarüstü- Aşiyan Füniküleri ve Olimpiyatköy-İkitelli Metrosu’nun devamı olan İkitelli-Ataköy Metrosu’nun İkitelli-Bahariye kısmı 2021'de hizmete alınacak.
Dudullu-Bostancı Metrosu ile Kabataş-Mahmutbey Metrosu’nun Kabataş Mecidiyeköy arası, İkitelli-Ataköy Metrosu’nun Bahariye-Ataköy arası ve Eminönü-Alibeyköy Tramvayı’nın Eminönü-Cibali arası ise 2022’de hizmete sunulacak. Böylelikle, İBB tarafından tamamlanan 32.8 kilometrelik 4 hat daha raylı sistem ağına dahil edilecek. 2023’te toplam 20.50 km’lik Ümraniye-Ataşehir-Göztepe Metrosu, Çekmeköy Sancaktepe-Sultanbeyli Metrosu’nun Çekmeköy-Şehir Hastanesi arası ile Kaynarca Pendik-Tuzla Metrosu’nun Pendik-Kaynarca arası hizmete girecek.
BATI YAKASI YENİ METROYA KAVUŞACAK
Bütün bu başlanan yatırımların yanı sıra, İstanbul’un Batı Yakası’nı şehrin merkezine bağlamak için yeni bir hattın da tasarım çalışmaları için start verildi. İncirli-Sefaköy-Beylikdüzü Metrosu’nun ön proje ve fizibilite çalışmaları bu ay içinde tamamlanacak. Merkezi yönetimden alınan izinlerin tamamlanmasıyla projenin inşaat ihalesi için süreç başlatılacak. İBB tarafından çalışmaları devam ettirilen tüm bu raylı sistemlerin ve ihalesi yapılmış tüm araçların alınması için, 2021-2025 yılları arasında KDV hariç yaklaşık 3 milyar euro harcama yapılacağı belirtildi.
İncirli-Beylikdüzü metro hattında çalışmalar başlıyor!