Hulusi Belgü: AVM, müşteriye kendini değerli hissettiriyor!
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ( AYD ) Başkanı Hulusi Belgü, 27 yıldır hayatımızda olan AVM 'lerin tüketiciye ve perakende sektörüne nasıl yön verdiğini değerlendirdi.
Türkiye’de AVM kavramı ne zaman girdi? Sizce bu konseptin bu kadar başardı olmasının altımla yatan sebep nedir?
Bundan yaklaşık 550 yıl önce kurulan Kapalıçarşinın, AVM'lerin dünyadaki ilk örneklerinden biri olduğunu biliyoruz. Ancak modem anlamda AVM'lerin Türkiye'ye girişi, 1988 yılında Galleria ile oldu. Günümüzde, halkımızın zamanında geleneksel perakende sektöründe bulamadığı fiyat, kalite ve hizmet standardizasyonlarım AVM’lerde bulması, konsept başarısının önde gelen etmenlerinden biridir. Artık tüketiciler, mevsim şartlarından etkilenmeden alışveriş yapabiliyor; güvenli, temiz ve kendilerini değerlihissettikleri bir ortamda, aradıkları herşeyi bir arada bulabiliyorlar. Her açılan AVM benimseniyor. Perakendedeki büyüme ivmesi de sektöre yatırım yapılmasını ve farklı yapılarda, tematik AVM'lerin hizmete girmesini sağhyor.
Sadece alışveriş değil aynı zamanda birer yaşam merkezi de olan AVM'lerin geleceği hakkmdaki öngörüleriniz nelerdir?
Hepimizin günlük yaşamında önemli bir yere sahip olan AVM'ler, müşteri ihtiyaçları doğrultusunda var olmayı sürdürecek. Ancak bu noktada AVM’lerin kendilerini, hedef kiüenin taleplerine yanıt
verebilecek ve onları mutlu edecek doğrultuda geliştirmesinin şart ggt olduğunu belirtmemiz gerek. Rekabet ortamında yemliklerin yapılması ve aülmılar gerçekleştirilmesi ise kaçınılmaz bir adım.
Gereken değişiklikleri yapamayan ve iyi vönetilemeyen AVM'ler önce müşteri kaybına, ardından ciro kaybına uğrayacak; eninde sonunda da kapanmaya mahkum olacaktır.
“GEÇEN YIL REKOR KİRİLDİ"
AVM'lerde yılbaşı öncesi ne tarz organizasyonlar, kampanyalar ve hazırlıklar söz konusu? Değerlendirir misiniz?
Tüketim alışkanlıkları yılbaşı, sevgililer günü, bayram gibi özel günlerde arüş iösterme eğilimindedir. Bu gerçeği, söz konusu dönemlerdeki AVM ciro artışlarında da gözlemliyoruz. Örneğin 2014 yılbaşı öncesi Aralık ayında ciro endeksi 174 puana ulaşarak rekor kırdı. Bu dönemlerde ziyaretçi sayısında da önemli artışlar yaşanıyor. Ancak burada önemli olan, perakendecilerin ortaya koyduğu yeni yıl kampanyalarının niteliğidir. Zira tüketici, perakendecinin sunduğu direkt veya kartlı ödeme kampanyaları doğrultusunda karar değiştirebiliyor veya yönlenebiliyor.
AVM'lerde kiralananan alan basına gerçekleşen cirolar hakkmdaki görüş ve beklentilerinizi öğrenebilir miyiz?
2013 yılı verilerine baktığımızda metrekare başına gerçekleşen ciroların 570 TL olarak kaydedildiğini görüyoruz. 2014 yılı verilerine baktığımızda ise bu veri ilk 10 ay için 601 TL. 2014 yılında metrekare başına düşen cirolarda da yine önemli bir artış kaydedilmiş. Dolayısıyla 2015 yılında da başarının devam edeceğini öngörüyor ve ciro artısının süreceğini düşünüyorum.
Sabah Ek