İETT işletmeleri deneyimi olmayan şirketlere veriliyor!
İstanbul Özel Halk Otobüs İşletmecileri Esnaf Odası, 'otobüs taşımacılığının, özelleştirme adı altında, bu alanda deneyimi ve geçmişi olmayan bir şirket aracılığıyla pazarlandığını' iddia etti
Oda"dan yapılan açıklamada, 2006"da 3645 sayılı İETT İşletmeleri kuruluş
kanuna getirilen değişiklik doğrultusunda, geçen yıl UKOME önerisiyle Büyükşehir
Belediye Meclisinde alınan 1500 otobüsün ihale yoluyla sisteme katılması kararına
dayandırılarak kent içi toplu taşımada yeni özel sektör aktörleri yaratıldığı öne
sürüldü.
Açıklamada, İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü İdari Encümeni kararıyla,
2009"a kadar İstanbul Konut Hizmet ve Yönetim İşletmeciliği A.ş olarak faaliyet
gösteren İstanbul Otobüs İşletmeleri A.ş"ye 172 adet otobüs hattı işletme
hakkının sessiz sedasız tahsis edildiği ve bu durumun yasaya aykırı olduğu
savunuldu.
İETT kanunundaki değişiklik özel sektörden hizmet alınmasını amaçlamakta
ise de bunun yöntem ve usullerinin ihalesiz olacağına işaret etmediği, belediye
meclisi kararında da ihalenin vurgulandığı aktarılan açıklamada, şöyle denildi:
'Bu yasal değişikliğe dayanarak özel sektörden hizmet alınması işlemi
bizzat İETT İşletmelerince yapılabilecekken devreye Otobüs A.ş"nin alınması neye
hizmet etmektedir Yaklaşık bir ay önce İETT tarafından 52 adet çift katlı
otobüsün özel kişilerce işletilmesi, havaalanı seferleriyle ilgili 24 otobüslük
ve 10 otobüslük turistik hat ihaleleri sonuçlandırılmıştır. Bugün de aynı
yöntemle 172 aracın İETT tarafından ihalesinin yapılması mümkün olup yasaya da
uygun olacaktır. Ulaşımın yeni aktörü olarak ortaya atılan Otobüs A.ş, hizmete
yönelik tüm işlemleri ihale şartnamesine göre İETT altyapısını ve personelini
kullanarak yapacaktır. Her açıdan deneyimsiz olan bu yeni aktör, 140 yıllık bir
kurum olan İETT"yi nasıl yönlendirecektir Hizmete yönelik altyapıyı İETT
sağlarken parasal işlemler her aşamada Otobüs A.ş"ye aktarılmaktadır. Burada mali
denetimden kaçınma gibi bir durum mu söz konusudur'
Toplu taşımacılığın gelişiminin otobüs filosunun artırımı yoluyla
olmayacağı, mevcut filonun verimli ve akılcı bir biçimde kullanılması gerektiği
vurgulanan açıklamada, 'Otobüs A.ş tarafından 25 Ocak 2011"de yapılacak ihaleye
ilişkin idari-özel-teknik şartnamelerle, sözleşme tasarısı, performans kriterleri
gibi dokümanlarda da ilginçlik ve yetersizlikler gözlenmektedir. İstanbul"un
otobüs taşımacılığı, özelleştirme adı altında, bu alanda deneyimi ve geçmişi
olmayan bir şirket aracılığıyla pazarlanıyor. Bu girişim bazı karanlık noktalar
içeriyor. Bunların aydınlatılmaması nedeniyle 25 Ocak"ta yetkisi ve rolü belli
olmayan İstanbul Otobüs İşletmeleri A.ş tarafından yapılacak ihalenin
durdurulması gerektiğini Büyükşehir Belediyesine iletmeyi görev sayıyoruz'
denildi.
AA