İETT'nin akbillere istediği zam sonrası bir geçişin fiyatı belli oldu
İETT, akbillere zam yapmak için bastırıyor. Artan mazot maliyetleri ve personel girdileri yüzünden İETT zam yapmanın kaçnılmaz olduğunu aksi halde şirketin batacağını savunuyor. İETT, defalarca reddedilmesine rağmen akbillere zam için bastırıyor
İETT istediği zammı yaparsa İstanbul'da yaşayan ve toplu ulaşımı kullanan insanlar için hayati önemi olan akbile zam tartışması tam gaz devam ediyor. İETT, defalarca reddedilmesine rağmen akbillere zam için bastırıyor. İETT'nin istediği zam yapılırsa yetişkin bir kişi akbille bir geçiş için 8 lira 22 kuruş ödeyecek. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) olağanüstü toplantısında, elektronik bilet, taksi, taksi dolmuş ve minibüs ücretlerine yüzde 50, servis ücretlerine yüzde 40 zam istendi.
ZAM GELİRSE ÜCRETLER KAÇ LİRA OLACAK?
24 Aralık 2021 tarihli motorin fiyatı 11 lira 112 kuruştu. Bugün akaryakıt istasyonlarında bir litre mazot 20 lira 640 kuruş. Akaryakıta 3 ayda yüzde 100 oranında değişiklik yapıldı. Akaryakıtta aşırı artan fiyatlar nedeniyle İstanbul'da akbillere zam tartışması tam bir kısır döngü içerisinde yürüyor. UKOME'de çoğunluğu elinde bulunduran AK Parti grubu bilet fiyatlarının yetişkin yolcu için 6,5 lira olmasını önerirken İETT'nin hesabına göre bu rakam 8 lira 22 kuruş.
İETT'nin zam talebinin kabul edilebilir olmadığını söyleyen Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 1. Bölge Müdürü Serdar Yücel, bir önceki toplantıdan bu yana değişen bir şey olmadığını vurgulayarak, tekliflerin ayrı ayrı gelmesi gerektiğini ifade etti. Akaryakıtta son 3 ayda dünyadaki sıkıntılardan dolayı aşırı bir artış olduğunu ifade eden Yücel, şöyle devam etti:
Minibüsçü esnafımıza 5 lira indi-bindi ücretlerinin gelmesi yönünde bir teklifimiz oldu, tam biletle ilgili 6,5 lirayı hesap ettik, kendi hesabımız böyle. Şu anda elimde büyükşehir belediyelerinin de toplu ulaşım fiyat tarifeleri var. Burada, 8 lira 22 kuruş isteniyor. Bu hakikaten İstanbul'da yaşayan ve toplu ulaşımı kullanan insanlar için çok ağır bir yük. Bunun olması mümkün değil. Böyle bir rakamın çıkması mümkün değil. Bizim yaptığımız da bir hesap. Hesap olarak karşı karşıya gelmiyoruz. Genel bir toplantı yapılıyor ve orada 'Böyle olacak' deniyor, bizim fikirlerimiz çok fazla dikkate alınmıyor. Biz noter değiliz. Mühendis arkadaşlarımız var içimizde, sosyal bilimlerden mezun olan insanlarımız var. 8 lira 22 kuruş gibi bir rakamı dayatmak çok mantıklı değil. İstanbul halkına bir zulüm. Bu araçları kullanan insanlar maalesef sosyo-ekonomik anlamda toplumun alt gelir grupları. Bunları korumamız gerekirken, fahiş olarak görüyorum bu zammı.
ALPER BİLGİLİ: MAZOTUN ULAŞIMDAKİ MALİYETİ YARIYI GEÇTİ
İETT Genel Müdürü Alper Bilgili ise mazotun ulaşımdaki bedelinin daha önce maliyetin 3'te 1'i tutarında olduğunu ancak fiyatın çok fazla artması nedeniyle artık maliyetin yarısını aştığını belirterek, şunları kaydetti:
"Dolayısıyla UKOME geçen yüzde 40'lık mazot ağırlığına da itiraz etmişti. Eskiden yüzde 30 alınmasının sebebi maliyetin yaklaşık yüzde 30'una denk gelmesiydi. Ama bugün bu mazot fiyatlarıyla mazotun maliyet içindeki ağırlığı yüzde 50'leri geçti. İETT ve Özel Halk otobüsleri günde 600 bin litre motorin tüketiyor. Bu tüketimle Kasım'dan bu yana oluşan fiyat farkının bizim bir yıllık bütçemize etkisi 3 milyar lirayı buldu. Bu sadece mazottaki fiyat artışının bütçemize eklediği ek yük. İETT'nin durumu gerçekten zor, diğer bütün paydaşların durumu gibi. Bu çok makul ve haklı talebimizin olumlu şekilde değerlendirilmesini diliyorum" açıklaması yaptı.
EKREM İMAMOĞLU: BUNDAN SONRA BİZDEN GÜNAH GİTTİ
İBB yönetimi, ulaşım esnafıyla yaptığı değerlendirmelerin ardından akaryakıt, doğal gaz ve elektrik zamları nedeniyle katlanılamaz hale gelen maliyetlere karşı hazırladığı toplu ulaşıma yüzde 50, servis ücretlerine ise yüzde 40'lık zam teklifini bugün yapılan UKOME toplantısının gündemine getirdi. Ancak, toplantıda teklif bir kez daha reddedildi.
İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, Ulaşım Koordinasyon Merkezi'nin (UKOME) toplantısında toplu taşıma yüzde 50 zam teklifinin reddedilmesi üzerine “İETT’yi, metroyu, deniz ulaşımını, taksi, dolmuş ve otobüs esnafımızı batırmaya yönelik kararlara imza atanları kınıyorum. Bu noktadan sonra İstanbul’da toplu taşımada yaşanacak her türlü sorunun müsebbibi, vicdanını siyasete teslim etmiş malum UKOME üyeleri ve kurumlarıdı” açıklaması yaptı.