27 / 11 / 2024

İklimlendirme sektöründen 4,4 milyar dolarlık ihracat!

İklimlendirme sektöründen 4,4 milyar dolarlık ihracat!

Türk iklimlendirme sektörünün 2014 ihracatı, önceki yıla oranla yüzde 5,4'lük artarak 4 milyar 424 milyon 526 bin dolara ulaştı...




Türk iklimlendirme sektörünün 2014 ihracatı, önceki yıla oranla yüzde 5,4'lük artarak 4 milyar 424 milyon 526 bin dolara ulaştı. Türkiye ihracatçılar Meclisi (TİM) verilerinden derlenen bilgiye göre, iklimlendirme endüstrisi 2013'te 4 milyar 196 milyon 33 bin dolar olan ihracatını, geçen yılın sonunda yüzde 5,4'lük artışla 4 milyar 424 milyon 526 bin dolara yükseltti. 


İklimlendirme ihracatına en büyük katkıyı 2 milyar 153 milyon 640 bin dolarla İstanbul verdi. Sektörün lokomotifi konumundaki kent, dış satımdan yaklaşık yüzde 50 pay aldı. Sanayi kenti Kocaeli, 423 milyon 443 bin dolarla ikinci sırada yer alırken, bunu 377 milyon 95 bin dolarla İzmir, 371 milyon 468 bin dolarla Manisa, 224 milyon 809 bin dolarla Bursa ve 206 milyon 491 bin dolarla  Ankara  takip etti. 


İHRACATI TESİSAT EKİPMANLARI SIRTLADI

Ürün grupları bazında sektördeki ihracatı 1 milyar 836 milyon 390 bin dolar ve yüzde 41,5'luk payla tesisat sistem ekipmanları sırtladı. Isıtma sistem ve ekipmanlarında 1 milyar 144 milyon 935 bin, soğutma sistem ve ekipmanlarında 676 milyon 684 bin, havalandırma sistem ve elemanlarında 453 milyon 6 bin, klima sistem ve ekipmanlarında 232 milyon 437 bin ve yalıtım malzemelerinde 81 milyon 74 bin dolarlık dış satım gerçekleştirildi. 

Sektör, geçen yıl en büyük pazarı konumundaki Almanya'ya 419 milyon 43 bin dolarlık ihracat yaptı. Bu ülkeye ihracat önceki yıla göre yüzde 6,3 artış gösterdi. 


ingiltere, 307 milyon 219 bin dolarla en büyük ikinci pazar olurken, bunu 298 milyon 547 bin dolarla Rusya, 292 milyon 702 bin dolarla Irak ve 191 milyon 413 bin dolarla Azerbaycan izledi. 

En büyük 5 pazar arasında yer alan Rusya, Irak ve Azerbaycan'a ihracatta yüzde 12'leri bulan kayıplar görülürken, 6'ncı sıradaki iran yüzde 75, 7'nci sıradaki Türkmenistan yüzde 36,8'inci sıradaki Romanya yüzde 25'lik ihracat artışıyla dikkati çekti. 


"KLİMA LÜKS DEĞİL, İHTİYAÇ" 

iklimlendirme Sanayi İhracatçıları Birliği (İSİB) Başkanı Zeki Poyraz, zamanlarının çoğunu kapalı alanlarda geçiren insanların kirli havayı solumak zorunda kaldığını belirterek, bu konuya çok fazla dikkat edilmediğini ama çok hassas olduğunu söyledi. 

Bir insanın günde 11 bin litre hava tükettiğini ve bunu yaparken de 21 bin 600 kere nefes alıp verdiğine dikkati çeken Poyraz, en temiz kapalı ortam havasının en kirli dış ortam havasından 2,5 kat daha kirli olduğunu, dolayısıyla iklimlendirme ürünlerinin bilinçli tüketici için lüks değil, ihtiyaç olduğunu kaydetti. 

Poyraz, iklimlendirme sektörünün özellikle inşaat sektörüyle yakın ilişki içinde olduğuna işaret ederek, "Refah seviyesinin artması sonucu yeni yapıların inşası, eski binaların renovasyon çalışmaları ve insanların evlerinde tadilat yaptırmaları satışları olumlu etkiliyor. Bununla birlikte Türk müteahhitlerinin yurt dışında aldıkları her iş bizim için 'ürün satılması muhtemel yeni fırsat' demek" diye konuştu. 


"ÇOK ZOR BİR YILI GERİDE BIRAKTIK" 

Dünyanın sorunu karbon salınımının azaltılması, küresel ısınmanın minimuma indirilmesi konularının başta enerji verimli, yüksek katma değerli ve inovatif ürünlerin satışlarını tetiklediğini vurgulayan Poyraz, "Çok zor bir yılı geride bıraktık. Komşu ülkelerdeki ekonomik ve politik istikrarsızlığa rağmen, beklediğimiz seviyede olmasa da 2014'ü ihracat artışıyla kapatmayı başardık. 2013'ün sonunda 4,2 milyar dolar olan ihracatımızı 2014'te 4,4 milyar dolara yükselttik. Ekonomik sıkıntılar yaşanmazsa, sektörümüzün 2015 yılında 5 milyar dolar ihracat rakamını yakalayacağını hatta daha üzerine çıkacağını düşünüyorum" ifadesini kullandı. 


Poyraz, geçen yıl istikrar ve güven ortamının hakim olduğu Almanya ve İngiltere'ye ihracatın arttığını, iç karışıklıklar ve ekonomik sıkıntıların yaşandığı Rusya ve Irak'ta ise düşüşler yaşandığını dile getirerek, "Ekonomik darboğaz ve politik düzensizlikler sektörümüzü olumsuz etkilemekte. İnsanlar doğal olarak önlerini görmeden yatırım yapmak, yeni ürünler almak istemiyor" değerlendirmesinde bulundu.


Ankara 24 Saat


Geri Dön