İpekiş, inovasyonla yeniden hayat buluyor!
Türkiye'de yünlü kumaş üreten birkaç şirketten biri olan İpekiş, inovasyonla yeniden hayat buldu. Şirket, bu sayede ünlü markaların düşük metrajlı siparişlerini toplayıp 30 milyon TL ciroya ulaştı...
Bu hafta yine bir Kayseri kökenli ailenin Tarman kardeşlerin başarı öyküsünü paylaşmak istiyoruz. Ailenin hikayesi cumhuriyetin ilk yıllarına kadar gidiyor. Ancak biz o süreci atlayıp bugün dev bir grup oluşturan Tarman şirketlerini özellikle de İpekiş'i sayfalarımıza taşımak istedik.
Grubun temelini aslen Kayserili olan Hacı Mustafa Tarman'm 1940'lı yıllarda Ankara'da kurduğu "Tarman Kardeşler" adlı şirket oluşturmuş. O yıllarda elbiselik ve döşemelik kumaş ticareti yapan Tarman, aynı zamanda Türkiye'yi fason üretim kavramıyla tanıştıran ilk girişimci olarak tarihte yerini almış. Piyasada "tutan" kumaşı çeşitli fabrikalarda ürettirip Anadolu'ya satarak işe başlayan Tarman, işini büyütmek amacıyla 1970'li yıllarda tekstilin merkezi İstanbul Sultanhamam'a gelmiş. Tarman, oğulları İsmail ve Mehmet'in de işe başlamasıyla piyasanın önemli aktörleri arasına girmeyi başarmış... Ve ortaya bir Sultanhamam mucizesi daha çıkmış.Tarman ailesinin Türkiye'nin en önemli çimento fabrikalarında ortaklığı var. İstanbul'da iş merkezi ve rezidans yatırımları bulunuyor. Ayrıca elektrikli küçük ev aletleri piyasasındaki önemli yerli markalardan biri olan Blue House da aileye ait. Aile bu marka ile ısıtma-soğutma cihazlarından kişisel bakım ürünlerine, mutfak aletlerinden elektrik süpürgesine onlarca farklı elektrikli ev aleti üretiyor. İnşaat sektöründe önemli projelerde imzaları söz konusu. Örneğin Ankara'nın ünlü kulesi Atakule'nin halen büyük ortağı da Tarmanlar...Aile pek fazla kamuoyunda görünmüyor. Ancak markaları son dönemde öne çıkmaya başladı. Özellikle de Blue House ve İpekiş ile sıkça karşılaşıyoruz. Bunlardan ipekiş Türkiye için ayrı bir öneme sahip. Atatürk'ün direktifiyle 1925 yılında iş Bankası tarafından Bursa'da kurulmuş. Aynı zamanda Türkiye'nin ihracat yapan ilk şirketlerinden biri. Ipekiş'in bir başka özelliği de bugün unvanı TAŞ (Türk Anonim Şirketi) olan birkaç firmadan biri olması...işte o ipekiş şimdilerde ikinci baharını yaşıyor.
45 MİLYON DOLAR HARCANDI
Grup, Ipekiş'i satın aldıktan bugüne yaklaşık 45 milyon dolarlık yatırım yaparak fabrikanın makine parkını tamamen yenilemiş, iş Bankası döneminde yıllık kapasitesi 850 bin metre olan ipekiş, bugün yılda 2 milyon metre yünlü kumaş üretmeye başlamış. Tarman Group bünyesinde kapasitenin yanı sıra ürün kalitesi ve çeşidi de önemli oranda artmış. Tarman Group Yönetim Kurulu Üyesi ve ipekiş Mensucat Genel Koordinatörü Efe Tarman'ın verdiği bilgilere göre, üretilen kumaşın neredeyse tamamı yüzde 100 yün ipliğinden elde ediliyor. Yani piyasada üst segmente hitap ediyor. Tarman, Uzakdoğulu firmaların daha ucuza mal etmek için yünlü kumaşlarda bile ciddi oranlarda polyester ve sentetik iplik kullandıklarını, bu nedenle Çinli, Tayvanlı firmalarla aralarında ciddi fiyat farkı oluştuğunu söylüyor.
"50 METREYE BİLE HAYIR DEMEYİZ"
Ipekiş'i "ucuzcu" Uzakdoğulu firmalardan farklı kılan bir başka özelliği de satış politikası... Efe Tarman, Uzakdoğulu firmaların kapasiteleri büyük olduğu için 3-5 bin metrelik siparişleri kabul etmediklerini, ancak kendilerinin 130 metreyi bile kabul ettiklerini vurguluyor:"Kendimize italyan firmaları model aldık. Üretim kapasitesini artırmak yerine kaliteyi ve servisimizi geliştirdik. Orta ölçekli bir firmada bile hem işletme giderleri hem de üretim planlaması bin metrenin altında sipariş alıp bunu üretmeye müsait değil. Oysa biz 130 metreye kadar sipariş alabiliyoruz. Üretim yapımızı az metrajlı siparişe göre ayarladık. Böylece butik tarz üretim yaparak Uzakdoğulu firmalardan ayrıldık. Amacımız 50 metrelik siparişleri bile alabilmek, italyan firmalar az metrajlı ama pahalı kumaş üreterek halen ayaktalar."
İTALYA'DA ŞİRKETİ VAR
ipekiş, 2009 yılında 30 milyon TL ciro elde etmiş. Bunun yüzde 40'ını ihracat oluşturuyor, italya'nın Biella kentinde 2 yıl önce Ipekis SPA Italia ismiyle pazarlama şirketi kuran Tarman Group; Paris, New York, Londra, Milano gibi dünya moda merkezlerinde mağazaları bulu¬nan ünlü markalara özel kumaş üretiyor. Bünyesinde bir tasarım ekibi bulunan grup, Avrupa ülkelerindeki tüm müşterilerine Italya'daki şirketi tarafından satış yapıyor. Ipekiş'in kumaşlarını tercih edenler arasında Christian Dior, Top Shop, Versace, Next, More&More, Zara gibi birçok ünlü marka var. iç piyasada ise Sarar, Kiğılı, Bisse, 1GS, Journey ve Ipekyol'un da aralarında bulunduğu mağaza zinciri sahibi birçok hazır giyimci yünlü kumaşı Ipekiş'ten alıyor.
Efe Tarman, müşterilere direkt satış yaptıklarım, söz konusu markaların taleplerini anında yerine getirebilmek için bayi ağı oluşturmadıklarını söylüyor. Tarman, kumaş sektöründe dünyanın en önemli fuarları arasında gösterilen Paris Premiere Vision, London Fabric Start ve Münih Fabric Start'a yıllardır davet edilen birkaç Türk kumaşçısından biri olduklarını da sözlerine ekliyor.
PARA