Genel

İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi için gözler Hazine'de!

Türkiye'de bir ilk olan denizaltından otoyol projesi üç ay içinde başlıyor. Başbakan Tayyip Erdoğan'ın bitiş süresini 1 yıl kısaltılarak 3,5 yılda bitmesini istediği İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi'nde gözler Hazine ve Avrupa Yatırım Kalkınma Banka

İstanbul Boğazı'nın altından geçecek karayolu tünelini inşa etmek üzere Türk ve Koreli şirketlerin kurduğu Avrasya Tüneli Aşž (ATAşž) Endüstriyel İlişkiler Koordinatörü Kemal Özbelli, proje hakkında Zaman'a bilgi verdi. Her gün binlerce aracın Boğaz Köprüsü'nde trafiğe takıldığını hatırlatan ATAşž koordinatörü Özbelli, şu an 1,1 milyar dolarlık projeyi başlatmak için Türkiye Cumhuriyeti Hazinesi ile kredi temin edecekleri Avrupa Yatırım Kalkınma Bankası'nın garantörlüğünü beklediklerini söyledi. Özbelli, 'Biz de bu esnada Avrupa Yatırım Kalkınma Bankası'nın parayı serbest bırakması için şart koştuğu çevre Sosyal Etki Değerleri (çİSED) çalışmalarını bitireceğiz. Bu iki konu hallolursa 3 ay içinde projeye ilk kazma vurulacak.' dedi.

Marmaray'ın 1,8 kilometre güneyinde yer alan Avrasya Tüneli projesi, Avrupa yakasında Zeytinburnu sahilindeki Kazlıçeşme ile Anadolu yakasında Göztepe arasındaki yol mesafesini saatte 60 kilometre hızla gidildiğinde 14,6 kilometrelik tüneli 14,6 dakikada kat edecek. Tünel geliş ve gidiş olmak üzere iki katlı olacak. Tünel suyun içinde değil, 61 metre derinlikteki denizin altında yer alan dev kayanın 40 metre altında açılacak 13 metre çapındaki tünelden sağlanacak. Kaya oyma işini 13 metre boyunda ve 165 metre uzunluğundaki tünel açma makinesi gerçekleştirecek. Özbelli, bu makineyi satın almak için iki Alman, bir Japon firma ile ihale aşamasında olduklarını açıkladı. Tahmini 65 milyon dolara mal olacak makinenin sadece yapımının 1,5 yıl süreceğini belirten Özbelli, böylece sadece 3,4 kilometrelik tüneli kazmanın 2 yılı bulacağını kaydetti. Denizaltı için bu süreç işlerken karada ise Asya yakasında Eyüp Aksoy Köprülü Kavşağı ile Göztepe Kavşağı arasındaki 3,8 kilometrelik yoldaki şerit sayısı 8'e çıkarılacak. Avrupa yakasında ise Cankurtaran Sahili ile Kazlıçeşme arasındaki 5,4 km'lik yol da 6 şeritten 8 şeride çıkarılacak ve iyileştirme çalışmaları tamamlanacak. Avrupa yakası kısmında yoldaki trafik lambaları kaldırılarak 'bat-çık'lar inşa edilecek.

Günde 120 bin aracın geçişini sağlamayı hedeflediklerini söyleyen Özbelli, 'Böylece Boğaz köprülerinin yükü azalacak. Tünel, Atatürk Havalimanı ile Sabiha Gökçen Havalimanı arasındaki en pratik güzergah olacak.' dedi. İnşaat süresi boyunca yaklaşık 2.000 kişiye istihdam sağlanacak. Kamyonet ve otobüsler akıcılığı bozmasın diye, motosikletler ise sürücü sağlığı açısından tünele giremeyecek. Avrasya Tüneli'nden geçiş ücreti 4 dolar artı KDV olarak belirlendi. 26 yıl boyunca Yapı Merkezi İnşaat Sanayi Aşž, Fortune'un en büyük 500 şirket listesinde 72. sırada yer alan Güney Koreli SK-E&C, tünel tecrübesi bulunan Güney Koreli Kukdong, yine Güney Koreli Samwhan ve Hanshin şirketlerinin ortaklığı ile kurulan ATAşž'ın himayesinde olacak. Tünelin her 800 metresinde bir ani müdahale bölümleri yer alacak. Buralarda ilkyardımdan yangın malzemelerine kadar tüm afet ekipmanları bulunacak. Bu sebeple 1,1 milyar dolar olarak planlanan projenin 1,3 milyar dolara kadar esnetildiğini ifade eden Özbelli, tünelin enerji aksının Marmaray'dan sağlanacağını ifade etti. Proje için en az 100 yıl ömür biçiliyor.
Zaman/ARİF BAYRAKTAR