19 / 11 / 2024

İstanbul Çevre Düzeni Planının iptali için dava!

İstanbul Çevre Düzeni Planının iptali için dava!

TMMOB İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı ile buna dayanak oluşturduğu gerekçesiyle İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın Plan Notları’nda yapılan değişikliklerin iptali istemiyle dava açtı  




Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine (TMMOB) bağlı meslek odalarının İstanbul şubelerince, 3. köprü ve bağlantı
 yolları güzergahının dahil olduğu İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı ile buna dayanak oluşturduğu gerekçesiyle İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın Plan Notları’nda yapılan değişikliklerin iptali istemiyle dava açtı.
         Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesinde düzenlenen basın
 toplantısında açıklama yapan, Odanın Kentleşme ve Planlama Komitesi Yürütücüsü
 Yıldız Uysal, 1/100.000 ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı Plan Uygulama
 hükümlerinde yapılan değişiklik ve getirilen ilave hüküm ile alt ölçekli
 planlarda Çevre Düzeni Planına aykırı kararların alınmasının önünün açıldığını
 söyledi.
         İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın 3. köprünün yapımına karşı görüşler
 içerdiğini öne süren Uysal, buna karşılık 1/25.000 ölçekli İstanbul İli Kuzey
 Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı’nın sadece Boğaz geçişi ve çevre yollarının
 İstanbul sınırları içinde kalan kısmının gösterildiği bir güzergah şeması
 olduğunu savundu.
         Uysal, Nazım İmar Planı’nın 1/100.000 ölçekli İstanbul Çevre Düzeni
 Planına, imar mevzuatına, planlama tekniğine, şehircilik ilkelerine, kamu
 yararına ve hukuka aykırı olduğunu ifade ederek, yeni bir köprünün yerleşimin
 sakıncalı alanlara doğru gelişimine neden olacağını, sadece köprü ve çevre
 yolları yapımı sırasında 2,5 milyon ağacın kesileceğini, su rezervlerin yerleşim
 yerlerinin ağır baskısı altına kalacağını, bunun da doğada çok büyük tahribatlara
 neden olacağını belirtti.
         3. köprünün yapımının trafiği rahatlatmayacağını da iddia eden Uysal,
 aksine yeni bir köprünün, bir süre sonra etrafında kendi yerleşimlerini ve
 trafiğini yaratacağını, buna, 2. köprünün yapımı sırası ve sonrasında Sultanbeyli
 ilçesinde yaşanan nüfus patlamasının örnek olarak gösterilebileceğini
 vurguladı.
         Yıldız Uysal, Ulaştırma Bakanlığının 3. köprü ve bağlantı yollarının
 yapılma gerekçesi olarak, "transit trafiğin kent içi trafikten arındırılarak
 kuzeye kaydırılması" olarak gösterildiğini anlatarak, bugün İstanbul’un Boğaz
 geçişlerindeki transit trafiğin payının yüzde 2-3’ü geçmediğini, bunun yeni bir
 köprü ve yeni çevre yollarının yapımını gerektirmeyecek düzeyde olduğunu
 kaydetti.
         Nazım İmar Planı’nın doğal sit alanı olan bir bölgede sit kararlarına
 aykırı bir uygulamayı öngördüğünü de ileri süren Uysal, bu planının Anayasa’da,
 yasalarda ve uluslararası sözleşmelerde yer alan hükümlere ve hukuka aykırı
 olduğunu iddia etti.
         Uysal, İstanbul Çevre Düzeni Planının Plan Uygulama Hükümleri üzerinde
 yapılan değişiklikleri de anlatarak, planın "Planda ölçek sebebiyle
 gösterilmeyen ulaşım sistemi projeleri planının bütünlüğüne ve ilkelerine uygun
 olarak alt ölçekli plan çalışmalarında değerlendirilecektir" biçimindeki
 maddesinde yer alan "ölçek sebebiyle" ibaresinin kaldırıldığını, ayrıca,
 "İlave Boğaz geçiş ve güzergahları alt ölçekli planlarda değerlendirilecektir"
 hükmünün ilave edildiğini belirtti.
         "Ölçek sebebiyle" ibaresinin maddeden kaldırılmasıyla 1/100.000 ölçekli
 planda yer almayan ulaşım kararlarının planlama ilkeleri ve imar mevzuatı
 çiğnenerek, üstten inmeci şekilde uygulamaya geçirilişinin yolunun açıldığını
 savunan Uysal, ayrıca getirilen yeni hüküm ile de üst ölçekli planlarda yer
 almamasına karşın alt ölçekli planlarla 3. köprü ve çevre yollarının hatta
 istendiği anda, 4, 5, 6. boğaz geçişlerinin hayata geçirebilmesinin önünün
 açıldığını ileri sürdü.
         Yıldız Uysal, şunları kaydetti:
         "3. köprü ve bağlantı yollarının yapımını içeren 1/25.000 ölçekli
 İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı’nın, Anayasa’ya, yasalara,
 yönetmeliklere, şehircilik ilkelerine, planlama tekniklerine ve kamu yararına
 açıkça aykırı olduğu, uygulandığında geri dönülemez ekolojik zararlara ve doğal
 kaynakların geri dönülemez biçimde yitirilmesine neden olacağı gerekçesiyle idari
 işlemin öncelikle yürütülmesinin durdurulmasının ardından iptali istemiyle dava
 açtık. Ayrıca Nazım İmar Planı’nın uygulanmasına dayanak oluşturan 1/100.000
 ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın Plan Uygulama hükmünde yapılan
 değişikliğin ve yeni ilave edilen maddenin öncelikle yürütmesinin durdurulması ve
 ardından iptali istemiyle ikinci bir dava daha açtık."
         Basın toplantısında, 3. köprü ve bağlantı yolları güzergahının dahil
 olduğu İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı ile buna dayanak
 oluşturduğu gerekçesiyle İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın Plan Notları’nda yapılan
 değişikliklerin iptali istemiyle dava açan Çevre Mühendisleri Odası, Elektrik
 Mühendisleri Odası, Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, İnşaat Mühendisleri
 Odası, Kimya Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Peyzaf Mimarları
 Odası, Şehir Plancıları Odası ve Ziraat Mühendisleri Odası İstanbul şubelerinden
 temsilciler de hazır bulundu.
AA 


Geri Dön