İstanbul Çevre Düzeni Planının iptali için dava!
TMMOB İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı ile buna dayanak oluşturduğu gerekçesiyle İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın Plan Notları’nda yapılan değişikliklerin iptali istemiyle dava açtı
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine (TMMOB) bağlı meslek odalarının İstanbul şubelerince, 3. köprü ve bağlantı
yolları güzergahının dahil olduğu İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı ile buna dayanak oluşturduğu gerekçesiyle İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın Plan Notları’nda yapılan değişikliklerin iptali istemiyle dava açtı.
Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesinde düzenlenen basın
toplantısında açıklama yapan, Odanın Kentleşme ve Planlama Komitesi Yürütücüsü
Yıldız Uysal, 1/100.000 ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı Plan Uygulama
hükümlerinde yapılan değişiklik ve getirilen ilave hüküm ile alt ölçekli
planlarda Çevre Düzeni Planına aykırı kararların alınmasının önünün açıldığını
söyledi.
İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın 3. köprünün yapımına karşı görüşler
içerdiğini öne süren Uysal, buna karşılık 1/25.000 ölçekli İstanbul İli Kuzey
Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı’nın sadece Boğaz geçişi ve çevre yollarının
İstanbul sınırları içinde kalan kısmının gösterildiği bir güzergah şeması
olduğunu savundu.
Uysal, Nazım İmar Planı’nın 1/100.000 ölçekli İstanbul Çevre Düzeni
Planına, imar mevzuatına, planlama tekniğine, şehircilik ilkelerine, kamu
yararına ve hukuka aykırı olduğunu ifade ederek, yeni bir köprünün yerleşimin
sakıncalı alanlara doğru gelişimine neden olacağını, sadece köprü ve çevre
yolları yapımı sırasında 2,5 milyon ağacın kesileceğini, su rezervlerin yerleşim
yerlerinin ağır baskısı altına kalacağını, bunun da doğada çok büyük tahribatlara
neden olacağını belirtti.
3. köprünün yapımının trafiği rahatlatmayacağını da iddia eden Uysal,
aksine yeni bir köprünün, bir süre sonra etrafında kendi yerleşimlerini ve
trafiğini yaratacağını, buna, 2. köprünün yapımı sırası ve sonrasında Sultanbeyli
ilçesinde yaşanan nüfus patlamasının örnek olarak gösterilebileceğini
vurguladı.
Yıldız Uysal, Ulaştırma Bakanlığının 3. köprü ve bağlantı yollarının
yapılma gerekçesi olarak, "transit trafiğin kent içi trafikten arındırılarak
kuzeye kaydırılması" olarak gösterildiğini anlatarak, bugün İstanbul’un Boğaz
geçişlerindeki transit trafiğin payının yüzde 2-3’ü geçmediğini, bunun yeni bir
köprü ve yeni çevre yollarının yapımını gerektirmeyecek düzeyde olduğunu
kaydetti.
Nazım İmar Planı’nın doğal sit alanı olan bir bölgede sit kararlarına
aykırı bir uygulamayı öngördüğünü de ileri süren Uysal, bu planının Anayasa’da,
yasalarda ve uluslararası sözleşmelerde yer alan hükümlere ve hukuka aykırı
olduğunu iddia etti.
Uysal, İstanbul Çevre Düzeni Planının Plan Uygulama Hükümleri üzerinde
yapılan değişiklikleri de anlatarak, planın "Planda ölçek sebebiyle
gösterilmeyen ulaşım sistemi projeleri planının bütünlüğüne ve ilkelerine uygun
olarak alt ölçekli plan çalışmalarında değerlendirilecektir" biçimindeki
maddesinde yer alan "ölçek sebebiyle" ibaresinin kaldırıldığını, ayrıca,
"İlave Boğaz geçiş ve güzergahları alt ölçekli planlarda değerlendirilecektir"
hükmünün ilave edildiğini belirtti.
"Ölçek sebebiyle" ibaresinin maddeden kaldırılmasıyla 1/100.000 ölçekli
planda yer almayan ulaşım kararlarının planlama ilkeleri ve imar mevzuatı
çiğnenerek, üstten inmeci şekilde uygulamaya geçirilişinin yolunun açıldığını
savunan Uysal, ayrıca getirilen yeni hüküm ile de üst ölçekli planlarda yer
almamasına karşın alt ölçekli planlarla 3. köprü ve çevre yollarının hatta
istendiği anda, 4, 5, 6. boğaz geçişlerinin hayata geçirebilmesinin önünün
açıldığını ileri sürdü.
Yıldız Uysal, şunları kaydetti:
"3. köprü ve bağlantı yollarının yapımını içeren 1/25.000 ölçekli
İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı’nın, Anayasa’ya, yasalara,
yönetmeliklere, şehircilik ilkelerine, planlama tekniklerine ve kamu yararına
açıkça aykırı olduğu, uygulandığında geri dönülemez ekolojik zararlara ve doğal
kaynakların geri dönülemez biçimde yitirilmesine neden olacağı gerekçesiyle idari
işlemin öncelikle yürütülmesinin durdurulmasının ardından iptali istemiyle dava
açtık. Ayrıca Nazım İmar Planı’nın uygulanmasına dayanak oluşturan 1/100.000
ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın Plan Uygulama hükmünde yapılan
değişikliğin ve yeni ilave edilen maddenin öncelikle yürütmesinin durdurulması ve
ardından iptali istemiyle ikinci bir dava daha açtık."
Basın toplantısında, 3. köprü ve bağlantı yolları güzergahının dahil
olduğu İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı ile buna dayanak
oluşturduğu gerekçesiyle İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın Plan Notları’nda yapılan
değişikliklerin iptali istemiyle dava açan Çevre Mühendisleri Odası, Elektrik
Mühendisleri Odası, Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, İnşaat Mühendisleri
Odası, Kimya Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Peyzaf Mimarları
Odası, Şehir Plancıları Odası ve Ziraat Mühendisleri Odası İstanbul şubelerinden
temsilciler de hazır bulundu.
AA