İstanbul Havalimanı'nın 3.pisti yüzde 40 daraltıldı mı?
İstanbul Havalimanı üçüncü pistinin, ihale şartnamesinden 690 metre daha kısa ve 15 metre dar yapıldığı ileri sürüldü. Pistin toplamda yüzde 40 daraldığı belirtildi...
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından önceki gün açılışı gerçekleştirilen İstanbul Havalimanı'nın üçüncü pisti, ihale şartnamesine göre 3 bin 750 metre uzunlukta ve 60 metre genişlikte yapılacaktı. Açılış gününe kadar yapılan açıklamalarda da böyle olduğu belirtildi.
Önceki gün yapılan açılışta pistin 3 bin 60 metre uzunluğunda ve 45 metre eninde olduğu belirlendi. Sözcü'den Yusuf Demir'in haberine göre; projede pist alanının toplam 225 bin metrekare olması gerekirken, 137 bin metrekare oldu. Yani pist toplamda yüzde 40 daraldı. Ayrıca pistin sadece bir tarafında 375 metre beton kaplama, kalanın asfalt yapılması da eleştirilere neden oldu.
KİLİT İSİM HÜSEYİN KESKİN
Pistin, arazi iyileştirme ve dolgu masraflarından kaçınmak için kısaltıldığı ileri sürüldü. Havalimanının yapımını ve işletmesini üstlenen İGA, pistin kısaltılması ve diğer iddialara ilişkin SÖZCÜ'nün sorularına, cevap vermekten kaçındı.
Mevzuata göre işin ihaledeki teknik şartnameye göre yapılıp yapılmadığını kontrol edecek yetkili, işin sahibi olan Devlet Hava Meydanları İşletmesi. DHMİ'nin genel müdür koltuğuna ise havalimanının devreye alınmasının ardından, geçen sene Temmuz'da Hüseyin Keskin atandı.
Keskin, bu atamaya kadar, projenin yapımını ve işletmesini üstlenen Limak, Cengiz, Mapa ve Kalyon ortaklığı İGA'nın İcra Kurulu Başkanı'ydı. 10 milyar 247 milyon Euro (78.7 milyar TL) yatırım, 22 milyar 152 milyon Euro (170.3 milyar TL) ihale bedeli ve toplam 32.4 milyar Euro (249.2 milyar TL) ekonomik büyüklük ile Türkiye tarihinin en yüksek bütçeli projesindeki yapılan atama dikkat çekmişti.
DEVLETİN KASASINA GİRECEK Mİ?
Kanal İstanbul projesi hedeflenen tarihte hayata geçirilemediği için, 2.5 milyar metreküp dolgu malzemesi sağlanamamış ve İstanbul Havalimanı arazisinde istenilen kot düzeyi azaltılmıştı. Havalimanı'nın yüksekliğine ilişkin yapılan revizyon, daha az dolgu miktarı gerektiği için inşaatı yapan ortak girişim grubunun maliyetlerinde düşüşe sebep olmuştu.
O dönem hükümet yetkilileri, aradaki farkın devletin kasasına gireceğini duyurmuştu. Aynı şekilde şartnamedekinden daha kısa yapılan üçüncü pistin de düşen maliyetinin devlete aktarılıp aktarılmayacağı merak ediliyor.
GÖZLER DEVLET HAVA MEYDANLARI'NDA…
‘Masraftan kaçınmak için' iddiası
Projeye göre pist alanı toplam 225 bin metrekare olması gerekirken, 137 bin metrekare alanda yapıldı. Yani pist toplamda yüzde 40 daraldı. Pistin bu denli küçülmesinin ardında, arazi iyileştirme ve dolgu masraflarından kaçınma çabası olduğu ileri sürüldü.