İstanbul-İzmir Otoyol Projesi'nin dış finansman ihtiyacı karşılandı!
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Feridun Bilgin, 5 milyar dolarlık kredi sözleşmesiyle İstanbul-İzmir Otoyol Projesi’nin tüm dış finansman ihtiyacının karşılandığını belirtti.
Feridun Bilgin, sözleşmenin, Türkiye’de bugüne kadar altyapı proje finansmanı alanında sağlanan en büyük kredi tutarı olarak da tarihe geçtiğini bildirdi.
Bilgin, İstanbul-İzmir Otoyol Projesi’nin 5 milyar dolar tutarındaki kredi sözleşmesinin imza töreninde, gelişen Türkiye’nin en önemli altyapı projelerinden olan İzmit Körfez Geçişi ve bağlantı yolları dahil İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu'nun Yap-İşlet-Devret (YİD) Projesi’nin kredi sözleşmesinin imzalanacağı bu tarihi günde, bir araya gelmekten mutluluk duyduğunu söyledi.
Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'nun Türkiye'de hayata geçirilen en büyük YİD projesi olduğunu ifade eden Bilgin, projeyle Türkiye’nin son yıllardaki büyüme ve kalkınma hızı doğrultusunda Ege ve Marmara bölgelerinin artan trafik yükünün hafifletilmesi, ulaşım modları arasındaki entegrasyonun en iyi şekilde sağlanarak İstanbul-İzmir aksında trafik güvenliğinin sağlanması, can ve mal emniyetiyle seyahat süresinin kısaltılmasının amaçlandığını kaydetti. Bünyesinde dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüleri arasında 4. sırada yer alan İzmit Körfez Geçişi Köprüsü’nün de yer aldığı İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu'nun, İstanbul’u Yalova, Bursa, Balıkesir ve Manisa üzerinden İzmir’e bağlayacağını anlatan Bilgin, şöyle konuştu:
"Türkiye’nin farklı coğrafyalarını birleştiren konumunu da güçlendirecektir. Aynı zamanda TEM Otoyolu olarak adlandırılan Kuzey Güney Avrupa Otoyolu’nun da bir parçası olan bu yol, ülkemizin hem yük hem yolcu taşımacılığında trafik talebinin en yoğun olduğu ana karayolu koridorlarından birisidir. 8 Türk bankasının yurtdışı şubeleri ve Deutsche Bank'tan oluşan 9 banka ile imzalanan yaklaşık 5 milyar dolar tutarında kredi anlaşmasıyla projenin tüm dış finansman ihtiyacı karşılanmış durumdadır."
Bilgin, 433 kilometre otoyolun finanse edilmesini sağlayan bu sözleşmenin, Türkiye’de bugüne kadar altyapı proje finansmanı alanında sağlanan en büyük kredi tutarı olarak da tarihe geçtiğini belirterek, Türkiye'ye ve güçlü Türk ekonomisine güvenin bir göstergesi olan sözleşmenin aynı zamanda, Türkiye’de geleceğe yönelik düzenlenen ulaşım politikasının da ana omurgalarından birinin oluşturulmasında önemli katkı sağladığını ifade etti.
Kuzey Marmara Otoyolu'nu bünyesinde hem demiryolu hem de karayolu geçişini içerecek şekilde planlanan Çanakkale Köprüsü ile Manisa üzerinden İstanbul-İzmir Otoyolu'na bağlayacak projenin de hayata geçirileceğini dile getiren Bilgin, "Böylelikle hem Marmara Denizi etrafındaki otoyol ve demiryolu ringi tamamlanmış hem de ülkemizi İstanbul Boğazı dışında Çanakkale Boğazı üzerinden çok önemli bir alternatif güzergahla Trakya ve Avrupa'ya bağlamış olacağız" dedi.
- "İşin yapılabilirliği kredi verenlerin iştahını kabarttı"
Ziraat Bankası Genel Müdürü Hüseyin Aydın da bir işin yapılabilir olduğunun görülmesinin kredi verenlerin iştahını kabarttığını ifade ederek, "Diğer altyapı projelerinde de yabancı sermayeli bankalarımızın da daha sonra oyuna katılacaklarını bekliyorum, ümit ediyorum" şeklinde konuştu.
Türk bankacılık sektörünün bu boyutta bir projeyi daha önce finanse etmediğini dile getiren Aydın, "Yani gerek 3. köprü gerekse havalimanı, Gebze-İzmir bize verdiği güvenin bir sonucu" diye konuştu.
- "Kredinin boyutu, Türk ekonomisine güvenin göstergesi"
Otoyol AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Oğuz Çarmıklı ise tutarın, Türkiye Cumhuriyeti tarihinin özel sektör tarafından kullanılan en yüksek miktarlı kredisi olma özelliği taşıdığını söyledi. Çarmıklı, bu kredinin boyutunun Türk ekonomisine, Türk bankacılık sektörüne ve Türk girişimcisine olan güvenin ulaştığı seviyenin bir göstergesi olduğunu dile getirdi.
Konuşmaların ardından Hazine Dış Ekonomik İlişkiler Genel Müdürü Hakan Tokaç, Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, bankalar adına Garanti Bankası Proje Finansman Bölüm Yöneticisi Levent Kirazoğlu, Otoyol AŞ Üst Yöneticisi Yavuz Batum tarafından kredi sözleşmesi imzalandı.
- 9 banka grubu ile kredi anlaşması
Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu (İzmit Körfez Köprüsü dahil) Projesi için daha önce sağlanan 2 milyar dolar tutarındaki krediler refinanse edilerek, Akbank TAŞ, Finansbank AŞ, Garanti Bankası AŞ, Türkiye Halk Bankası AŞ, Türkiye İş Bankası, Vakıflar Bankası T.A.O, Ziraat Bankası, Yapı ve Kredi Bankası AŞ yurtdışı şubeleri ve Deutsche Bank AG Londra şubesinden oluşan 9 banka grubu ile projenin tüm dış finansman ihtiyacını karşılamak üzere 5 milyar dolar tutarındaki kredi anlaşması imzalandı.
- İstanbul-İzmir arası 3,5 saate düşecek
İstanbul-İzmir arasında karayolu ulaşımını 3,5 saate düşürecek söz konusu projenin en önemli geçiş noktası olan İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü hizmete girdiğinde 1-1,5 saatlik ulaşım süresi 6 dakikaya inecek.
Projenin en önemli geçiş noktası olan ve Dilovası ile Hersek arasına inşa edilen İzmit Körfez Geçisi Köprüsü tamamlandığında, 3 kilometre uzunluğuyla dünyanın en uzun ikinci asma köprüsü ve aynı zamanda bin 550 metrelik orta açıklığıyla da dünyanın 4. büyük asma köprüsü unvanına sahip olacak.
YİD modeliyle Otoyol Yatırım ve İşletme AŞ tarafından yürütülen, 401 kilometre uzunluğundaki otoyol projesinin ana yatırımcıları, Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi ve Göçay'dan oluşuyor.'
AA