Sektörel

İstanbul-İzmir Otoyolu büyük katkı sağlayacak!

Türkiye'nin batısında, ulaşımın rahatlatılması için Gebze'den İzmir'e uzanan otoyol ile Körfez'e köprü yapılmasını içeren İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu projesi, Ege Bölgesi sanayine, ticaretine ve turizmine katkı sağlayacağı bildiri

İstanbul-İzmir arasını 6-7 saatten 3-3,5 saate indirecek otoyol projesi tamamlandığında, güzergahta bulunan İzmit, Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa ve çevre illerin ekonomisi için de büyük önem taşıyacağı belirtildi. Edirne ile İzmir arasında kesintisiz otoyol ulaşımını sağlayacak projenin, 7 yılda tamamlanacağı ve Türkiye'nin bugüne kadar gerçekleştirdiği en büyük yap-işlet-devret (YİD) projesi olduğu ifade edildi.

Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar, projenin son 20 yıldır konuşulduğunu belirterek, "İzmir-İstanbul otoyol bağlantısı zaten çok geç kalmış bir proje. İzmir-İstanbul-Ankara üçgeninin tamamlanmış olması gerekiyordu bugüne kadar" dedi.

"ÖZELLİKLE EGE'DEKİ OTOMOTİV YAN SANAYİNE BÜYÜK KATKI GETİRECEK"
İstanbul ve İzmir'in Türkiye'nin en önemli sanayi ve ticaret merkezleri olduğunun altını çizen Yorgancılar, "Bursa'da bulunan otomotiv fabrikalarına iş yapan İzmir'de ve Manisa'da otomotiv yan sanayi var. Otoyolun tamamlanması, özellikle bu sektöre çok büyük katkı getirecek" dedi. Yorgancılar, otoyol güzergahında bulunan Balıkesir ve Manisa kentlerinin ithalat ve ihracat için İzmir Limanını kullandığını hatırlatarak, böylece bölgenin ticaretinde canlılık geleceğini dile getirdi.

Ulaşım kolay olduğu müddetçe bölgedeki tekstil, yaş sebze meyve, çiçek, plastik gibi sektörlerdeki satışların da artacağını vurgulayan Yorgancılar, şöyle konuştu: "Mesela, her gün İsrail'de kesilen çiçekler saat 11.00'de Amsterdam'daki pazarda satılabiliyor. Dünyada artık ulaşım ve iletişim her şeyin başında. Otoyol projesini sadece İzmir-İstanbul bacağıyla değil, yol üzerindeki Manisa, Balıkesir, Bursa, İzmit, Adapazarı ve oradan da Bolu ve Düzce'ye kadar olan sanayi, batıda ise Çorlu ve Edirne'ye kadar gidebileceğiniz bir imkan sağlayacak bir ağ olarak görmemiz lazım. Yani hem insanların hem de ürünlerin yer değişimi daha kolay bir hale gelecek, bu da ekonomik canlılığı beraberinde getirecektir." Yorgancılar, İzmir-İstanbul sarasında eskiden 6-7 olan uçak seferi sayısının bugün 25-30'a yükseldiğini belirterek, "Demek ki büyük bir potansiyel varmış. Şimdi, uçağı tercih etmeyenlerin kara yoluyla ulaşımı çok rahatlayacak ve bölgemizde turizm de bugünkü noktadan çok daha ileriye gidecek" dedi.

"İZMİR COĞRAFİ POTANSİYELİ DEĞERLENDİREBİLECEK"
İzmir Ticaret Odası (İZTO) Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş ise İzmir'in liman, kara yolu, hava yolu altyapı çalışmalarında gerekli yatırımları yapamadığı için ekonomisinin istediği gibi büyüyemediğini vurgulayarak, "Siz ne üretirseniz üretin, ulaşım altyapınız yetersizse, doğrudan yabancı yatırım çekmek bir yana yerli yatırımların ulaşım altyapısı bölge ve ülkelere kayması muhtemeldir" diye konuştu.

Projenin tamamlanmasıyla İzmir'in ticari faaliyetleri yoğun olan Manisa, Balıkesir, Bursa, Kocaeli, İstanbul illeriyle ulaşımının çok daha hızlı ve konforlu hale geleceğini kaydeden Demirtaş, ekonomik alanda rekabet edebilirlik açısından hedef pazarlara ulaşma süresinin önemine işaret etti.

Demirtaş sözlerini şöyle sürdürdü: "Bu yatırım sayesinde İzmir ile iş yapan firma sayısı artacak, İzmir'e giren çıkan yük fazlaşacak, limanlarımız daha çok iş yapacaktır. Bu yatırımla birlikte İzmir'in yeni liman, demiryolu, lojistik merkez yatırımları ve çevre yolunun Bergama'ya kadar uzatılması, oradan da Balıkesir-Çanakkale-Edirne üzerinden Avrupa otoyollarına bağlanması ihtiyacı bulunmaktadır. Bu yatırımlar gerçekleştikçe İzmir coğrafi potansiyelini değerlendirebilecektir. Ulaşım altyapısının geliştirilmesine yönelik bu yatırımların İzmir ekonomisinin hem ülke hem de bölge içinde entegrasyonunu hızlandıracak. "

PROJE
İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu, Gebze'den başlayacak ve Körfez'i köprüyle geçerek Orhangazi'ye bağlanacak. Bursa üzerinden devam edecek otoyol, Balıkesir'den geçerek İzmir'e uzanacak. Otoyolun uzunluğu 421 kilometre olarak hesaplanıyor.

Kara yoluyla 6,5 saat olan İstanbul-İzmir seyahat süresi proje tamamlandığında 3,5 saate inecek, yıllık 870 milyon lira tasarruf sağlanacak, İstanbul ile İzmir arası 140 kilometre kısalarak 421 kilometreye inecek.

Yetkililerce 6 milyar dolara mal olacağı belirtilen projenin 22 yıl 4 ay ile en kısa yapım ve işletme süresini veren Nurol İnşaat-Özaltın İnşaat-Makyol İnşaat-Astaldi İnşaat-Yüksel İnşaat-Göçay İnşaat Ortak Girişimi Yap-İşlet-Devret (YİD) yöntemiyle gerçekleştirecek.
AA