Genel

İstanbul Mobilya Fuarı açıldı!

İstanbul Mobilya Fuarı, CNR Expo'da açıldı. Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, "Sektörün rekabet gücünü artırmak ve yol haritası oluşturmak amacıyla 'Mobilya sektörü strateji belgesi'

İlgili tüm tarafların görüşlerini alarak hazırladığımız bu belgeyi mümkün olan en kısa sürede tamamlayarak sektörün istifadesine sunacağız" dedi.

Bakan Ergün, CNR Expo'da düzenlenen İstanbul Mobilya Fuarı'nın (İMOB) açılışında yaptığı konuşmada, fuarın Türkiye'de düzenlenen en büyük ve önemli fuarlardan biri olma özelliği taşıdığını, fuarın bu yıl, 10 bini yabancı olmak üzere 100 bine yakın misafire ev sahipliği yapacak olmasının bu gerçeği teyit ettiğini belirtti.

Ergün, bu yılki fuarın, küresel krizden güçlenerek çıkış dönemine denk gelmesi bakımından da ayrı bir önem taşıdığına işaret etti.

Sanayinin rekabet gücünü artırmak ve dünya ihracatından daha fazla pay alabilmek için, yüksek katma değerli ve ileri teknoloji kullanan ürünlere geçişi sağlamak gerektiğini söyleyen Ergün, bakanlık olarak bütün sektörlere bu temel strateji çerçevesinde yaklaştıklarını kaydetti.

Türkiye'nin son 7 yılda ortaya koyduğu büyüme performansının lokomotifinin özel sektör olduğuna dikkati çeken Ergün, 250 bin kişiye doğrudan istihdam sağlayan Türk mobilya sektörünün ihracatının 2008 yılında zirveye çıkarak 1,8 milyar dolara ulaştığını söyledi. Ergün, "2009'da yurt dışı pazarlardaki daralma nedeniyle bir miktar ihracat kaybı yaşasak da 2010 yılından itibaren küresel gelişmelere paralel olarak bu kayıpları telafi edeceğimize, hatta daha iyi rakamlar göreceğimize inanıyorum" dedi.

-"TÜRKİYE, UZUN VE YÜKSEK BİR BÜYÜME DÖNEMİNİN EŞİĞİNDE"-
Kriz ortamında iç piyasayı canlandırmak için, içlerinde mobilya sektörünün de bulunduğu bazı sektörlerde vergi indirimine gittiklerini anlatan Ergün, bunun neticesinde sektörlerin krizden en az hasarla çıkmasını sağladıklarını anlattı.

Nihat Ergün, "Kriz öncesi 27 çeyrek üst üste ortalama yüzde 6'lık bir ekonomik büyüme dönemi yaşandı. Kriz içerisinde 3-4 çeyrek bir küçülme dönemi içerisindeyiz. 2009'un son çeyreğinden itibaren ve 2010 başı itibariyle yeni, uzun ve yüksek bir büyüme dönemine daha giriyoruz. Herkes işini, planlarını bu gerçeğe göre yapmalıdır" dedi.

Birçok ülke henüz yapısal sıkıntıları aşmaya çalışırken, Türkiye'nin uzu ve yüksek bir büyüme döneminin eşiğinde olduğunu belirten Ergün, önümüzdeki dönemde sanayide yapısal dönüşüme, teknolojiye, tasarıma, markalaşmaya, işbirliği ve ortaklık kültürünü geliştirmeye daha fazla odaklanmak gerektiğini, uluslararası pazarlardan daha fazla pay almak için buna mecbur olunduğunu söyledi.

-TÜRKİYE'NİN DÜNYA MOBİLYA İHRACATINDAN ALDIĞI PAY-
Mobilya sektörünün dünya genelinde üretimi yıllık 300 milyar doları aşarken, bunun 120 milyar dolara yakın bir kısmının dış ticarete konu olduğunu anlatan Ergün, şunları kaydetti:

"2008 yılında Türkiye, dünya mobilya üretiminin yüzde 2'sini yapmasına rağmen, dünya mobilya ihracatından sadece yüzde bir pay alabilmiştir. Neden ihracattan aldığımız pay, yaptığımız üretimle doğru orantılı değil? İşte bizim bu gibi sorulara cevap aramamız, bu sıkıntıları aşmamız gerekiyor. Bakanlık olarak tüm bu sorulara cevap vermek, sektörün rekabet gücünü artırmak ve yol haritası oluşturmak amacıyla 'Mobilya sektörü strateji belgesi' hazırlıklarımızı tamamlıyoruz. İlgili tüm tarafların görüşlerini alarak hazırladığımız bu belgeyi mümkün olan en kısa sürede tamamlayarak sektörün istifadesine sunacağız. "

-ESNEK ÜRETİM MODELLERİ-
Türkiye'de mobilya ve ahşap sanayinin genelde küçük ölçekli aile şirketlerinden oluştuğunu, mobilya sanayinin rekabet gücünü etkileyen bir başka temel sıkıntının da şehir içlerinde düzensiz, dağınık ve uygun olmayan mekanlarda yapılan imalatların oluşturduğunu dile getiren Ergün, mobilya firmalarının bir arada bulunmaları ve kümelenmelerinin firmaların güçlenmesine zemin hazırlayacağını, belli mobilya ihtisas organize sanayi bölgeleri gibi yaklaşımların bu açıdan büyük önem taşıyacağını vurguladı.

Türk mobilya sanayinin son dönemlerde hızlı dönüşüm geçirerek, bilgi ve sermaye yoğun bir moda sektörü olma yolunda ilerlemeye başladığına işaret eden Ergün, büyük pastadan daha fazla pay almak için farklı kültürlerden gelecek farklı taleplere uygun esnek üretim modelleri geliştirmenin önemli olduğunu kaydetti.

Ergün, "Sanayicimizin temel misyonu, Türk mobilya marka ve ürünlerinin olgunlaşmasını sağlamak, dünya standartlarının üstünde kaliteli ve özgün tasarımlı mobilyalar üretmek, rekabetçi fiyatlara sahip Türk mobilyası kimliği ile marka haline gelmek olmalıdır" dedi.

Türkiye'de Avrupa kalitesinde mal üreten, ancak bunu rekabetçi fiyatlarla üreten bir mobilya sektörü bulunduğunu ifade eden Ergün, mobilya sektöründe faaliyet gösteren çok sayıda işletme bulunduğunu, 60 bin işletmeden söz edildiğini, bu sayının bile yetersiz olduğunu söyledi.

Ergün, "Biz bu gücü iyi kullanabilirsek, çok kısa sürede Avrupa, Orta Asya ve Orta Doğu'nun en büyük mobilya tedarikçisi haline gelebiliriz" diye konuştu.

160 milyon dolarlık Çin mobilyasının Türkiye'de satıldığını belirten Ergün, "Bizim içimizde, iç pazarımızda yer bulması, üstelik her geçen gün pazar payını artırması anlaşılabilir, kabul edilebilir bir durum değildir" diye konuştu.

Ergün, dünyanın en büyük mobilya ithal eden ülkelerinin hep gelişmiş ülkeler olduğunu, Türkiye'nin bu pazarlardaki payını fiyat düşürerek değil, kalite artırarak, farklı tasarımlar geliştirerek, markalaşmaya önem vererek artırabileceklerini kaydetti.

Ergün, "Gelin hep birlikte mobilya sektörümüzün rekabet gücünü artıracak adımları atalım, kurulu kapasite kullanımını maksimum seviyeye çıkaracak ve yeni yatırımlar oluşturacak bir zemin inşa edelim. Bizde bu potansiyel var" dedi.
AA

---

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Mobilya Sektör Kurulu Başkanı Davut Doğan, tekstil sektöründe olduğu gibi mobilya sektöründe de KDV'nin kalıcı olarak yüzde 8 olmasını istediklerini bildirdi

CNR Expo'da düzenlenen İstanbul Mobilya Fuarı'nın (İMOB) açılışında konuşan Doğan, sektörde KDV'nin yüksek oluşunun, hem haksız rekabete hem de kayıt dışılığa neden olduğunu ifade etti.

Doğan, "Tekstil sektöründe olduğu gibi mobilya sektöründe de KDV'nin kalıcı olarak yüzde 8 olmasını istiyoruz" dedi.

Türkiye Mobilya sanayicileri Derneği (MOSDER) Yönetim Kurulu Başkanı Nazif Türkoğlu da bazı ülkelerle vizelerin kalkmasıyla fuara ziyaretçi sayısının artacağını söyledi.

Büyümenin dış pazarlarda olduğunu düşündüklerini ve dünyadaki çeşitli ülkelere ürün götürdüklerini ifade eden Türkoğlu, Avrupalıların da mobilya sektöründen yavaş yavaş çekildiğini, Türkiye'nin bu anlamda Avrupa'nın önemli bir tedarikçisi durumuna geleceğini kaydetti.

-500 MARKA ZİYARETÇİLER TARAFINDAN GÖRÜLEBİLECEK-
120 bin metrekare alanda gerçekleştirilen fuara 300 firma katılıyor.

Fuara, 6 bini yabancı toplam 80 bin ziyaretçi bekleniyor. Fuarda 500, marka ziyaretçiler tarafından görülebilecek.

Fuarda çok sayıda alım heyeti katılımcılarla görüşecek. Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) desteğindeki alım heyeti ülkeleri Almanya, Azerbaycan, Bulgaristan, Cezayir, Fas, Fransa, Güney Afrika Cumhuriyeti, Hindistan, İspanya, İsrail, Lübnan, Makedonya, Moldova, Rusya, Ukrayna ve Yunanistan'dan oluşuyor.

ABD, Avusturya, Belçika, Danimarka, Hollanda, İngiltere, Kazakistan, Mısır, Romanya, Suudi Arabistan, Suriye, Türkmenistan ve Ürdün fuarın diğer ziyaretçi ülkelerini oluştururken, Suudi Arabistan fuara ilk kez alım grubu gönderdi.

Fuarda Almanya, Birleşik Arap Emirlikleri, Fransa, Malezya ve Mısır'dan firmalar da ürünlerini sergiliyor.

-FUARDAN MASKO'YA VIP SEVİS DÜZENLENDİ-
Bu arada fuarda standı bulunan Masko Mobilya Kenti, fuardan Masko'ya VIP servis düzenledi.

Masko Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, fuardaki stantlarında üyelerinin kataloglarını dağıttıklarını, firmalarla görüşme talep edenleri fuardan Masko'ya yarım saatte bir düzenledikleri servisle götürdüklerini
söyledi.

Masko'nun standının yanında Masko'dan 5-6 firmanın da kendi stantları ile fuarda yer aldığını ifade eden Karcı, "Bu katılımımız artacak. Önümüzdeki yıllarda biz bir holü teşkil etmeyi düşünüyoruz" dedi.

Yeni ihracat pazarları arasında Afrika ülkelerinin olduğunu, firmaların Nijerya'ya ihracat yaptığını ifade eden Karcı, piyasada satışların yavaş yavaş düzeleceğini, bunun Nisan ayında kendisini hissettireceğini kaydetti.

Öte yandan, fuarda Teleset firması da ilüzyon gösterisi eşliğinde ürünlerini tanıttı.

İstanbul Mobilya Fuarı ile eş zamanlı olarak Ofis Mobilyaları Fuarı (OFFICEXPO) da gerçekleştirildi. Her iki fuar da 6 Şubat 2010 tarihine kadar ziyaretçilere açık olacak.
AA