Eğitim

İstanbul'da yol yapım-onarım çalışmaları bitmek bilmiyor!

Mehveş Evin bugünkü yazısında İstanbul'daki yol yapım çalışmalarını sorguluyor

Yaz sonunda Kasımpaşa'dan E-5'e ve Haliç'e bağlanan güzergahta yol genişletme çalışması başladı. Eylül, ekim geçti, kasımın sonuna geldik... Hala kazılıyor, hala İstanbul'un bu yoğun noktası, günün her saati tıkalı. Mecidiyeköy'de Ortaklar Caddesi bağlantı yolu inşaatı aylardır bitmedi. İstanbullular, şehir içinde en kritik noktalardaki yol yapım faaliyetlerini artık sorgulamaktan da vazgeçti.

TEM'e çıkacak olursanız, orada da çalışmalar bitmek bilmiyor. Trafiği  olumsuz etkileyen sadece yol yapımı değil. Tam da arife günü öncesinde rastladım; öğlen vakti belediyenin kamyonu sağa çekmiş, otoban kenarındaki yeşilliklerin bakımını yapıyor. Dört şerit birden üçe düştüğü için sıkıştı tabii...

HAFTAYA BUGÜN BİTER
Tamam, İstanbul gibi giderek büyüyen bir mega şehrin trafik sorununu çözmek çok zor... Üstelik Büyükşehir Belediyesi çalışmalarına hiç ara vermiyor. Peki bunca yıldır yapılan yatırımların sonucunda, trafik biraz olsun rahatlamaz mı? Yol yapım çalışmaları gerçekten amacına ulaşıyor mu? Neden bu kadar uzun sürelerde tamamlanamıyor? Ne zaman bu azap bitecek?
Bu soruları İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne yönelttim. Her  şeyden önce `olumsuz hava  şartları' nedeniyle bütün çalışmaların arzulanan sürede tamamlanamadığını bildirdiler.
Neyse ki E-5'te yapılan yol genişletme çalışmasının `tahminen'  bundan bir hafta sonra, yani 3 Aralık'ta biteceğini öğrendim.
Şu an İstanbul'da tam 176 yol güzergahında `düşük metrajlı' denilen çukur/kaldırım onarımı ile kanal, baca ve ızgara temizliği yapılıyormuş. Üç noktada ise UTK/UKOME (Ulaşım Koordinasyon Merkezi) kararı uygulamaları sürüyor: Bunlar Tuzla, Pendik ve Kartal'da ancak bitirme tarihine dair bir bilgi yok.

ÖNCE İNSANLAR
En kapsamlı, fakat yuvarlak cevabı ise İstanbul için hazırlanan Master Plan hakkında aldım. İşte Belediye'nin basın danışmanlığı bürosundan `zamansız' Master Planı:
-  "Bu çalışmalar kısa, orta ve uzun vadeli çözümler içermektedir. Bu doğrultuda yapılan uygulamaların sonuçları da kısa, orta ve uzun vadede alınacaktır." - Doğal olarak! Peki tahminen, ne zaman?
- "Projelerin hayata geçmesiyle kent içi ulaşım büyük ölçüde rahatlayacaktır. Öncelikli çalışmalarımız, toplu ulaşım sistemlerini geliştirerek; otomobillerin değil de insanların erişimini kolaylaştırmak yönündedir."- Otomobillerin içindekiler de insandır! Otomobillerin erişimi sorunu, herkesi bağlar.
-  "Otomobillerin ulaşımını rahatlatmak üzere uzun vadeli çözümlerin yanı sıra kısa vadede mevcut ulaşım ağının kapasitesini artıracak geometrik düzenlemeler ile birlikte eşdüzey kavşaklardaki sinyalizasyon optimizasyonu çalışmalarımız ve yol yüzeyindeki bozulmaların kapasiteye olan olumsuz etkilerini ortadan kaldırmak üzere bakım/onarım çalışmalarımız artarak devam etmektedir." -İnanın kendimi ÖSS'de hissettim: Geometrik düzenlemeler, eşdüzey kavşaklar, sinyalizasyon optimizasyonu? Belediyeden ricamız, büyük, gösterişli  projelerden önce, İstanbul'a her adım atanın hayatını karartan irili ufaklı yol yapım çalışmalarıyla ilgili net bir hedef açıklamaları.

BÜYÜKŞEHİR'İN ULAŞIM PROJELERİ
1. Raylı Sistemler
- İnşaatı devam eden 64.95 km.
- Yapımı ihale aşamasında olan 84.5 km.
- Uygulama projesi devam eden 23.9 km.
- Etüt çalışması yapılan   301.4 km.

2. Kavşaklar
- İnşaatı devam eden 12 adet,
- Planlanan 124 adet,
- Yapımı ihale aşamasında olan 6 adet,
- Uygulama projesi tamamlanan 91 adet,
- Uygulama projesi devam eden 27 adet,

3. Yollar
- İnşaatı devam eden 56.6 km. uzunluğunda 10 adet,
- Planlanan 95 adet
- Yapımı ihale aşamasında olan 14 adet,
- Uygulama projesi tamamlanan 270 km. uzunluğunda 69 adet,
- Uygulama projesi devam eden 12 adet

4. Karayolu Tünelleri
- İnşaatı devam eden 13.6 km. uzunluğunda 3 adet,
- Yapımı ihale aşamasında  olan 11.9 km. uzunluğunda  4 adet,
- Uygulama projesi devam eden 55.7 km. uzunluğunda 7 adet,
- Etüt aşamasında ise 58 km. uzunluğunda 18 adet.
Milliyet Cadde