Ulaşım

İstanbullular yeni metro hatlarına kavuşacak!

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, yapımı devam eden metro çalışmalarıyla ilgili önemli açıklamalarda bulundu....

Dünya Gazetesi köşe yazarı Vahap Munyar, bugünkü köşesinde ''Metrolara 930 milyon Euro buldu, EBRD’den 450 milyon Euro göründü'' konulu yazısını kaleme aldı. İşte o yazı...

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, Malatyalı İş İnsanları Derneği’nin (MİAD) görüntülü platform ile gerçekleştirdiği “Yerel Yönetim ve İş Dünyası” toplantısında metro çalışmalarıyla ilgili önce şu mesajı duyurdu:

''Dünyada aynı anda 10 metro hattının yapım çalışmalarını sürdürebilen tek şehiriz. Aslında bu aynı zamanda ülkemiz adına da bir rekor.''

İnşaat çalışmalarına devam edilen 10 yeni metr hattının toplam uzunluğunun 103.3 kilometre olduğundan bahsedere, hatları şöyle açıkladı:

''- Mahmutbey-Mecidiyeköy Metro Hattı’nı açtık.
- Eminönü-Alibeyköy Hattı’nın Cibali-Alibeyköy kısmını açtık.
- Rumeli Hisarüstü’nden Aşiyan’a inecek füniküler açılacak.
- Ataköy-İkitelli Hattı’nda yüzde 70’e ulaştık. 3 istasyonluk bölümünü bu yıl açacağız.''

5 yıllık süre içerisinde 100 kilometre uzunluğundaki metro hattının İstanbullu’nun hayatına girmesini sağlayacaklarını açıkladı:

''Geçmiş 25 yıllık dönemde yıllık ortalama 5 kilometre metro hattı yapılabilmiş. Biz 2019-2024 döneminde yıllık 20 kilometrenin biraz üzerine çıkıyoruz.''

Yeniden metro hatlarıyla ilgili konuşmasına şöyle devam etti:
''Dudullu-Bostancı hattını yüzde 55’in biraz üzerinde devralmıştık. Yüzde 73 seviyesine geldi. Şu anda çok aktif bir şekilde çalışıyor. Eminönü-Alibeyköy Hattı’nı yüzde 50’lerde devralmıştık. Yüzde 90’ını bitirdik. Kalan yüzde 10’u yapıyoruz. Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey Metro Hattı yine bizim için çok değerli. Mahmutbey-Mecidiyeköy bölümünü açtık. Kabataş ve Beşiktaş’tan geçen bölümde arkeolojik kazılar sürüyor. Ümraniye-Ataşehir-Göztepe Hattı’nı neredeyse yüzde 0 diyeceğimiz bir düzeyde devralmıştık. Şu anda yüzde 30’u tamamlandı. Sancaktepe-Sultanbeyli’yi yüzde 3-5 seviyesinde devralmıştık, bu hat yüzde 25’lere ulaştı. Kaynarca-Pendik Hattı’na başladık, yüzde 6-7’lere geldik. Kirazlı-Halkalı Hattı’nın temelini nisan ayında attık.
Mahmutbey-Bahçeşehir-Esenyurt Hattı için finansmanı sağladık. Bu ay temel atacağız.''

Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası’yla (EBRD) görüşmelerini anlattı:

''Şu anda EBRD ile İncirli-Sefaköy-Beylikdüzü Hattı’nın finansmanı için görüşüyoruz. 25.5 kilometrelik bu hat, 3.5 milyon nüfusu ilgilendiriyor.''

İncirli-Sefaköy Hattı ile günde 500 bin yolcunun hizmet alacağını söyleyerek, şu ifadelerde bulundu:

''Bu hattın toplam maliyeti 650-700 milyon Euro olarak hesaplanıyor. EBRD ile ilk etapta 450 milyon Euro civarında bir finansman için görüşüyoruz. EBRD, tamamının finansmanına sıcak bakıyor.''

Daha sonra yeni bir proje hakkında konuştu:

''Aslında bir de “Hızray” projesi hazırlığımız var. Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan Halkalı, Esenyurt, Beylikdüzü’ne kadar uzanan, 12 durağı olan, 85 kilometrelik bir hat olacak. Yolculuk 56-57 dakika sürecek.''

Günlük 1 milyon kişiye hizmet verecek “Hızray” projesini bakanlığa sunacaklarını açıkladı:

''Bu projemiz dünyanın çok itibarlı kurumları, metro üretimi yapan yerli ve yabancı kuruluşları tarafından çok ilgi ve destek görüyor.''

Pandemi sürecinde İstanbul’da metro hatlarının, raylı sistemin hızla yaygınlaşması, ulaşımın rahatlaması planlanıyor.

İstanbul'da hangi metro hattı ne zaman açılacak?