Genel

İstanbulluların maaşı, en fazla konut ve kiraya gidiyor!

Türkiye genelinde hanehalkı tüketim harcamalarının yüzde 23,9'u İstanbul'da gerçekleşti. İstanbul bölgesinde harcama grupları içerisinde en yüksek payı yüzde 33,4 ile konut ve kira harcamaları alıyor...

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), vatandaşların tüketim harcamalarının bölgelere göre değişimlerini araştırdı. Araştırmada dikkat çekici sonuçlar çıkarken, İstanbulluların cüzdanından en çok konut ve kira için para çıktığı belirlendi. İstatistik Kurumu'nun 2008-2009-2010 Hanehalkı Tüketim Harcamaları Bölgesel sonuçlarına göre, toplam tüketim harcamasının yüzde 23,9'u İstanbul'da oturan hanehalklarınca yapıldı. Kuzeydoğu Anadolu bölgesinin payı ise sadece yüzde 2 oldu. Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi'nde de hanehalkı harcama bütçesinin yaklaşık üçte 1'inin gıda ve alkolsüz içeceklere ayrılması dikkati çekti.
 
TÜİK, özellikle bölge bazında tüketim harcaması oransal tahminlerinin verilebilmesi amacıyla 2008, 2009 ve 2010 yıllarında yapılan Hanehalkı Bütçe Anketleri'nin veri setlerini bir araya getirerek, sonuçları üç yılı kapsayacak şekilde yayımladı. Sonuçlara göre, toplam tüketim harcamasının yüzde 23,9'u İstanbul'da oturan hanehalkları tarafından yapıldı. İstanbul'da hanehalkı tüketimi 100 kabul edildiğinde, bunun 33,4'ü konut ve kira, 17,9'u gıda ve alkolsüz içecekler, 13,2'si ulaştırmaya gitti. Hanehalkı harcamalarında Ege Bölgesi yüzde 14,4'lük oranla ikinci sırada yer aldı. Bunu yüzde 11,7 oranı ile Akdeniz Bölgesi izledi. Hanehalkı harcamalarında Batı Marmara'nın harcamaları yüzde 4,6, Doğu Marmara'nın yüzde 9,9, Orta Anadolu'nun yüzde 4,5, Batı Karadeniz'in yüzde 5,3, Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin yüzde 6,2, Ortadoğu Anadolu Bölgesi'nin yüzde 3,3 oldu. Harcamaların sadece yüzde 2'si Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi'ne yönelik gerçekleşti.
 
Kuzeydoğu Anadolu bölgesinde hanehalklarının tüketim amaçlı yaptığı harcamalar içinde en yüksek payı yüzde 30,3 ile gıda ve alkolsüz içecekler aldı. Bu bölgede, harcamalardaki en düşük payı yüzde 1,2 ile eğitim hizmetleri oluşturdu. Orta Anadolu Bölgesi yüzde 16,8 ile ulaştırma harcamalarına en yüksek payı ayırırken, Ortadoğu Anadolu Bölgesi yüzde 12,3 ile en düşük payı ayıran bölge oldu. Güneydoğu Anadolu Bölgesi eğlence ve kültür ile lokanta ve otel harcamalarına (yüzde 1,9), Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi haberleşmeye (yüzde 3,9), Batı Marmara ise eğitim hizmetlerine (yüzde 1,1) en düşük payı ayıran bölgeler oldu.
Zaman