Sektörel

İstanbul'un erişim ve çekimde en iyi caddeleri!

Perakende sektörü için var olacağı noktanın analizi çok önemli. Biz de İstanbul’un en ünlü caddelerinin karnesini istedik. Erişimden çekim noktalarına kadar en iyi karneye sahip olan cadde Bağdat çıktı.

Perakende sektöründe rekabet arttıkça, ‘havayı koklamak’, ‘duygularla büyümek’ devri de kapandı. Yeni mağaza açmak isteyen markalara pek çok araştırma şirketi veri sağlıyor. 400 milyon liralık bir araştırma pazarından söz ediliyor. Ve artık tek başına araştırma da yeterli değil, verileri coğrafi haritaların üzerine oturtup sosyologlarla, demograflarla da analiz etmek gerek. 


Bu konuda bir harita programı geliştiren Maptriks şirketinin kurucusu Fatih Kuraltan ile bir araya geldik. Kuraltan sohbet ettiğimiz bölgede telefonunu açtı, programa tıkladı ve hemen çevremizdeki 1500 metrerelik alanın tomografisi çıktı önümüze. Otomobil sahipliği nedir, ortalama gelir nedir, muhafazakâr nüfus oranı nedir, son seçimdeki oy oranı nedir? Tüm bu veriler var. Maptriks, yaklaşık 90 şirket için farklı coğrafyalarda hizmet veriyor. “O sokakta mağaza açmayın çünkü...” diyor, “Şu bölge sizin işinize daha uygun” diyor. Harita üzerinde mahalle ölçeğinde 255, ilçe ölçeğinde 350 veri var. Ve Türkiye’deki 13 bin perakende caddesine ilişkin veriler her üç ayda bir güncelleniyor. 


Önümüzdeki yıldan itibaren bu haritaya trafik bilgileri de eklenecek. Çünkü alışveriş kararını en çok etkileyen kriterlerden biri, o noktaya ne kadar sürede ulaşılacağı. Türkiye’deki 13 bin perakende caddesine ilişkin rapor sunan şirket, caddeye erişim olanağı, ticaret dışındaki çekim unsurları, caddenin çekim alanı demografisi, marka yaygınlığı gibi pek çok parametrelerde bir de ‘lokasyon puanı’ veriyor. Biz Maptriks’ten İstanbul’un en değerli 10 tekstil perakende caddesini ve bunların lokasyon puanlarını istedik. 


Bu puanlamaya göre Kadıköy’deki Bağdat Caddesi 100 ile en fazla notu aldı. Onu 84 puanla Beyoğlu İstiklal Caddesi, 72 puanla Maltepe Bağdat Caddesi, 69 puanla Ümraniye Alemdağ Caddesi, 51 puanla Fatih Fevzi Paşa Caddesi, 44.9 puanla da Nişantaşı Abdi İpekçi Caddesi izledi. Kadıköy Bahariye Gen. Asım Gündüz Caddesi 39, Şişli Halaskargazi Caddesi 33, Şişli Valikonağı Caddesi 29, Sultanbeyli Fatih Caddesi de 27 puanla sıralamada yer aldı.





LOKASYON PUANI HER SEKTÖR İÇİN YENİDEN HESAPLANIYOR 


Harcanabilir gelir kıymetli olunca markaların çok farklı talepleri de oluyor. Örneğin bir marka diyor ki: “Ben X markasına yakın olayım, onun yarattığı trafikten yararlanayım. Ama Z markasının kitlesi de benden müşteri çalar, cüzdan payını ona kaptırmayayım.” Böyle talepler için Fatih Kuralkan, “Kişiye özel dikim yapan terzi gibi çalışıyor, her sektör için ayrı rapor, ayrı lokasyon puanı oluşturuyoruz. ‘Boşluk Analizi’, ‘Yamyamlık Analizi’ diye tanımladığımız farklı çalışmalar da var” diyor. Şirket, aynı zamanda örneğin yeni açılacak metro istasyonları, 3’üncü köprü ya da tünel inşaatlarının yaratacağı etkilere ilişkin projeksiyonlar da yapıyor.





NİŞANTAŞI’NIN PUANI 50’NİN ALTINDA ÇIKTI 





YENİ AÇILACAK AVM'LERİN YÜZDE 32'Sİ İSTANBUL'DA 


2015-2016 döneminde Türkiye’de açılacak alışveriş merkezlerinin illere göre oranına bakıldığında İstanbul yüzde 32 ile birinci sırada. Onu yüzde 11 ile Ankara, yüzde 7 ile Bursa, yüzde 6 ile İzmir, yüzde 4 ile Kocaeli izliyor. Geri kalan yüzde 40 Türkiye’nin çeşitli illerine dağılıyor. Önümüzdeki yıl içinde ilk kez AVM açılacak iller de Amasya, Burdur, Çorum, Bolu ve Yozgat. 2016 yılı sonuna kadar Türkiye’de 72 yeni AVM daha açılarak toplam sayı 413’e ulaşacak.





Habertürk - Esen Y. Evran