İstanbul'un göbeğinde kaçak hafriyat rezilliği!
İstanbul'da döküm sahalarına para vermek istemeyen şöförler, taşıdıkları hafriyatı ücra yerlere, tarım alanlarına, orman yollarına döküp kaçıyor. Şehirdeki birçok orman yolları kaçak olarak boşaltılan hafriyatlarla doldu.
İstanbul'da döküm sahalarına para vermek istemeyen kişiler, taşıdıkları hafriyatı ücra yerlere, tarım alanlarına, orman yollarına döküp kaçıyor. Özellikle Arnavutköy, Tuzla, Şile gibi ilçelerde orman yolları kaçak olarak boşaltılan hafriyatlarla doldu. Çeşitli atıkların boşaltıldığı çevrelerde yaşayan vatandaşlar ise durumdan rahatsız olduğunu söylüyor. Vatandaşlar, yol kenarlarına kimyasal madde de bırakıldığını iddia ediyor. Arnavutköy'de yol kenarlarına dökülen hafriyatlar havadan görüntülendi.
Hürriyet'te yer alan habere göre; İstanbul'da 3'ü Anadolu yakasında 6'sı Avrupa yakasında olmak üzere 9 adet döküm sahası mevcut. Bu döküm sahalarının birçoğu şehir merkezinde uzak noktada yer alıyor. Kamyon şoförleri de daha fazla hafriyat taşımak ve döküm ücreti ödememek için hafriyatları döküm sahaları haricinde ormanlık alanlara boşaltıyor. Arnavutköy Bolluca da döküm sahası bulunmasına rağmen orman yolları, ücra yerler kontrolü olmadan boşaltılmış hafriyatlarla dolu. Bolluca, Fevzi Sokak'ta yol kenarına dökülmüş hafriyatlar ise çevreye saçıldı.
"ŞİKAYETÇİ OLDUK AMA DÖKMEYE DEVAM ETTİLER"
Çevrede yaşayan vatandaşlar ise genellikle geceleri plakasız kamyonların gelip boşaltım yaptığını ve çözüm bulamadıklarını iddia ediyor.
Kaçak döküm yapılan alanda oturan ve hayvancılıkla uğraştıklarını söyleyen Gökhan Yüceler, "Bu zamana kadar hiçbirini yakalayamadık. Genellikle yağmurlu havalarda döküyorlar. 3-4 kere çıktık döküm yaparken ama kaçıp gittiler. Bir çare yok. Buraya dökülenler ayrı bir atık, döküm sahalarına da almıyorlarmış. Kimyasal sanırım. Çok kötü kokuyor, hele yağmur yağdığı zaman daha berbat kokuyor. Hayvanlarım bu dökülen atıkların yanına geldiği zaman gözleri yaşarıyor. İnsan nefes almıyor ki hayvan ne yapsın? Şikayetçi olduk ama dökmeye devam ettiler. Gelip fotoğraflarını çektiler ama yine döküm yaptılar" diye konuştu.
"ÇOĞUNLUKLA GECE DÖKÜM YAPIYORLAR"
Yine aynı sokağa yakın bir noktada madencilik hizmeti veren vatandaşlardan biri bölgeye dökülen atığın kimyasal bir madde olduğundan bahsederek "Her döküm sahası almıyor bunu. O yüzden kaçak döküyorlar. Karpit olduğunu söylediler ama tam bilmiyorum. Kimi döküm parasından kaçıyor, kimi imha edilecek yere götürmüyor. Çoğunlukla gece döküm yapıyorlar. Bu yolu defalarca temizledik. Bu sefer daha rahat döküyorlar" açıklamasında bulundu.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), tarafından 2018 yılında yürürlüğe giren uygulamayla beraber şehirde hafriyat, moloz ve hazır beton taşıyan kamyonlara araç takip cihazları takılıp GPS ile izlendi. 2 yıl boyunca yaklaşık 9 bin hafriyat kamyonu ve döküm sahalarına giden yollar 64 kamera ile inceleniyor. Diğer taraftan şehir içinde ve kaçak döküm yapılması muhtemel yerlerde çok sayıda uyarıcı tabela var. Buna rağmen kaçak hafriyat dökümü devam ediyor.
DÖKENE 96 BİN ŞİRKETE 189 BİN LİRA CEZA
Kaçak döküm yapanlara sadece para cezası verilmediğini kaydeden İBB Çevre Koruma Müdür Yardımcısı Fevzi Okumuş, "Özellikle izinli olan hafriyat depolarının koordinatları sistemde işleniyor. Bu sahaların dışında hafriyat kamyonu damper kaldırınca alarm veriliyor. İzinsiz olarak döküm yapan şahıs ise 96 bin lira, eğer firma ya da şirketse 189 bin lira cezai işlem uygulanıyor. Tekrar ederse bu ceza iki katına çıkıyor. Anadolu yakasında 3, Avrupa yakasında 6 adet hafriyat döküm alanı var. Anadolu yakasında genelde Şile bölgesinde, Avrupa yakasında Silivri, Arnavutköy ve Eyüp bölgesinde bulunuyor" açıklamasında bulundu.
"KAÇAK DÖKÜMLERİ YAPANLAR GENELDE ORGANİZE OLARAK ÇALIŞAN KAMYONLAR"
Döküm sahalarının kent merkezinde uzak noktalarda olması nedeniyle kilometre düşürmek için şoförlerin bu yöntemi kullandığını kaydeden Okumuş, "Bir kamyonun döküm bedeli yaklaşık 100-150 lira civarında değişiyor. Hem bunu vermemek hem de yakıt ücretinden kaçmak için genelde buralara döküyorlar. Orman yollarında, ücra yerlerde dökülen hafriyatlar kaçak olarak plakasız çalışan kamyonlar var. Bu kaçak dökümleri yapanlar genelde organize olarak çalışan kamyonlar. Bunlar için de gece özellikle zabıta ve kolluk kuvvetleri ekiplerimiz zaman zaman denetim yapıyorlar" dedi.
Okumuş, hafriyat yönetmeliği kapsamında İBB'ye verilen İstanbul'da bulunan hafriyat sirkülasyonun bertarafı, izni ve idari para cezası uygulama olduğundan bahsederek "Özellikle kimliği belirsiz olan, kaçak olarak dökülen hafriyatlar için imar kanunun 40'ıncı maddesi gereğince ilçe belediyesinin dökülen hafriyatı kaldırması gerekiyor" ifadelerini kullandı.
İstanbul Anadolu yakasında 10 günlük hafriyat alanı mı kaldı?