İzmir Büyükşehir Belediyesi 300 yeni otobüs için seferber oldu!
İzmir Büyükşehir Belediyesi, tamamı klimalı ve engelli binişine uygun 300 yeni otobüs için protokol imzaladı. Şubat ayından itibaren teslim edilmeye başlanacak yeni araçlarla birlikte, ESHOT’ta klimasız otobüs kalmayacak
İzmir Büyükşehir Belediyesi, tamamı klimalı ve engelli binişine uygun 300 yeni otobüs için protokol imzaladı. Şubat ayından itibaren teslim edilmeye başlanacak yeni araçlarla birlikte, ESHOT’ta klimasız otobüs kalmayacak. İzmir’deki ortalama otobüs yaşı da 5’e düşecek.
İzmir Büyükşehir Belediyesi, 300 yeni solo otobüs için alım sözleşmesi imzaladı. Yaklaşık 33 milyon Euro’luk maliyeti olan yeni otobüslerin ilk bölümü Şubat ayında teslim edilecek ve Ağustos 2013’e kadar tüm otobüsler hizmet vermeye başlayacak. Yeni alınan otobüslerle birlikte, ESHOT’un hizmet verdiği otobüslerin tamamı klimalı olacak.
ESHOT’un filosuna dahil edeceği 300 solo otobüs için hazırlanan protokol, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, üretici firma TEMSA’nın CEO’su Tamer Ünlü ve ESHOT Genel Müdürü Faruk Alçelik tarafından törenle imzalandı. Tarihi Havagazı Fabrikası’ndaki törende konuşan Başkan Aziz Kocaoğlu, 90 dakika içinde tek bilet uygulaması ile Türkiye’de en ucuz ulaşımın İzmir’de gerçekleştirildiğini söyledi. Metropol kentlerde ulaşımın, belediyelerin en önemli ve en çok yatırım isteyen ama aynı zamanda en çok şikayet edilen ve en çok zarar eden işi olduğunu hatırlatan Başkan Kocaoğlu, “Gerçekten belediyelerin sosyal politika anlamında önem vermesi, kendini geliştirmesi gereken bir konu. Biz ‘tek bilet 90 dakika’ dedik. Böyle bir uygulama Türkiye’nin hiçbir yerinde yok. Şu anda en ucuz maliyetli ulaşım, tek bilet uygulaması ve aktarmalı sistem ile İzmir’de. Otobüse dar gelirli vatandaşımız, öğrencimiz, sabit gelirliler biniyor. O zaman biz otobüsü bütün dünya kentlerinde olduğu gibi sübvanse etmek zorundayız. Bunu herkes yapıyor. Örneğin Portekiz’e gittik, gördük. Orada ulaşıma devletin ‘yüzde 30-50 arasında’ sübvansesi var. Oran, ulaşımın çeşidine göre değişiyor. Bizde böyle bir sübvanse yok. O zaman bunu Büyükşehir Belediyesi sübvanse etmek zorunda. 90 dakika uygulamasıyla, dar gelirli vatandaşlarımızın cebine ayda ortalama 100 TL katkı koyuyoruz. Bu, asgari ücretin yüzde 10’undan fazla katkı sağladığımız anlamına gelir” şeklinde konuştu.
9 yılda 15 misli büyüme
Konuşmasında, İzmir’deki körfez ulaşımı için üretimi devam eden 15 yeni yolcu gemisi ile raylı sistem yatırımları hakkında da bilgi veren Başkan Kocaoğlu, “Raylı sistemde göreve geldiğimizde 11 kilometre hat vardı. Şu anda 94 kilometre oldu. 80 kilometrelik Aliağa-Menderes hattını bitirdik, 2.5 kilometre Bornova hattını Evka 3’e kadar uzattık. Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı’nın çalışmaları da sürüyor. Biz orada ansızın yürüyeceğimizi söylüyoruz. Belki bir gün ansızın yürürüz” dedi.
Başkan Kocaoğlu şöyle devam etti: “TCDD ile ortaklaşa yürüttüğümüz İZBAN projesinde Menderes’ten Torbalı’ya demiryolunun uzatılması için çalışmalarımız sürüyor. Bu hattımızı 112 kilometreye çıkartıyoruz. Konak ve Karşıyaka’da sahili kucaklayacak tramvay hattı ve Buca’daki banliyö hattımız ile Tınaztepe Kampüsü’nü bağlayacak tramvay hattımızın projeleri bitti, kredi çalışmalarına devam ediliyor. Birkaç pürüzümüz var, DPT’de bekliyor. Bitince hemen ihaleye çıkacağız. Tramvaylarla birlikte İzmir’de raylı sistem hatlarını 15 misli arttırarak 158 kilometreye çıkacağız. Bunu da 9 yılda gerçekleştirdik” dedi.
Göreve geldiği günlerde klimalı otobüs olmadığını hatırlatan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı, “İlk önce ÜNIVERSIADE 2005 Oyunları için bazı otobüslerimize klima taktırdık. Klima ile tanışmamız böyle oldu. Ardından metroya da klima geldi. Alçak tabanlı otobüsümüz yoktu. Şimdi sayıları arttı. Şu anda imzasını attığımız ve teslim alma sürecine girdiğimiz alçak tabanlı otobüslerimizle birlikte sayı 1.172 olacak. Sefere çıkan otobüslerin yüzde 80- 85’i alçak tabanlı ve klimalı. Elimizde halen eski otobüsler var. Bunları süreç içinde yenileyeceğiz. Göreve geldiğimizde 1 milyon 100-200 bin yolcu taşıyorduk; şimdi ise günlük 1,5 milyon yolcu taşıyoruz. Otobüs filomuzu da 1500’e çıkarttık. Filomuzun yüzde 75’ini yenileriyle değiştirdik. Bu son gelen otobüsler ile birlikte İzmir’deki ortalama otobüs yaşı 5’e düşecek” dedi.
Göreve ilk geldiklerinde sahte kağıt bilet ile uğraştıklarını hatırlatan Başkan Aziz Kocaoğlu, “Biz bir şey daha başlattık. Göreve geldiğimizde kağıt biletten sahte bilet toplamı 15-20 milyon aralığındaydı, bir günde kaldırdık. Bu para suç örgütlerine gidiyordu” şeklinde konuştu.
Çok beğenilen bir model
Törende konuşan TEMSA CEO’su Tamer Ünlü ise 2013 yılında toplam 1.350 otobüs üretimi planladıklarını ve Avrupa’nın en büyük otobüs fabrikası olmaya aday olduklarını söyledi. İzmir için üretecekleri Avenue modelinin çok beğenildiğine dikkat çeken Ünlü, “O kadar beğenildi ve o kadar sattı ki, şu anda tüm belediyelere veriyoruz. Belediyeler ‘sizinkiler daha az yakıyor’ diyor. Vatandaşlar otobüs duraklarında sabırla Avenue’nin gelmesini beklediklerin söylüyor. Bu yalan olamaz” dedi.
İzmir Büyükşehir Belediyesi ESHOT Genel Müdürlüğü ile TEMSA arasında imzalanan alım sözleşmesine göre, yeni otobüslerin Euro 5 standardında çevreye duyarlı motorlu, engelli binişine elverişli alçak tabanlı ve basamaksız iç yapılı, klimalı ve otomatik şanzımanlı olacağı bildirildi.
İzmir Büyükşehir Belediyesi