05 / 11 / 2024

İzmit-Kandıra ve Ağva-Kandıra-Kaynarca yollarının ihalesi yeniden yapıldı!

İzmit-Kandıra ve Ağva-Kandıra-Kaynarca yollarının ihalesi yeniden yapıldı!

İzmit-Kandıra ve Ağva-Kandıra-Kaynarca yolları, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından pazarlık usulüyle tekar ihale edildi. İhale için en uygun teklif Kalyon İnşaat'tan verildi...




Adı, yaşanan trafik kazaları sebebiyle “ölüm yolu”na çıkmış olan bir yol. Geçenlerde pazarlık usulüyle ihale edildi.

Sözcü Gazetesi'nden Çiğdem Toker'in haberine göre, bu, yola ilişkin yapılan ilk ihale değil. Dört sene önce 218 milyon liraya ihale edilen, törenlerle temeli atılan, bitirilme tarihi sık sık ötelenen İzmit-Kandıra bölünmüş yolunun akıbeti “tasfiye” oldu.

Kocaeli milletvekillerinin sık sık gündeme getirdiği bu yolun yeni ihalesi için Ulaştırma Bakanlığı “bugün yarın” yapılacak diyordu. Nihayet 2016'da işi alıp adı açıklanmayan bir “müteahhit”in tasfiye talebi kabul edilmişti. 

YAKLAŞIK MALİYETİ 789 MİLYON LİRA

Karayolları Genel Müdürlüğü, bu yolu pazarlık usulüyle tekar ihale etmiş. Tek başına bu yolu değil onunla beraber Ağva-Kandıra Kaynarca yolunun da ihalesi yapılmış. İki projenin bir arada olmasından, yaklaşık maliyet, 788 milyon 971 bin 89 lira 10 kuruş. Evet, bütçe ödeneklerini daima çok dikkatli harcayan Karayolları, bu ihale için 10 kuruşa kadar tespit yapmış. Bakanlığın açıklamadığı ihaleye dair bilgiler ise şu şekilde:

Davet gönderilen şirket sayısı yedi: Kalyon, Met-Gün, İrem+Sancar, Kolin, Makyol, Limak ve B. Ergünler.

KUZEY MARMARA FAKTÖRÜ 

792 milyon liralık teklifin de verildiği bu ihalede en uygun teklifi 628 milyon 889 bin 984 lira ile Kalyon İnşaat vermiş.

Kalyon İnşaat'a son zamanlarda çok sayıda büyük ihale, kapalı usulle verildi. İki büyük projenin bir arada ihale edildiği İzmit-Kandıra ve Ağva-Kandıra-Kaynarca için yine Kalyon ile sözleşme imzalanması muhtemel görünüyor.

Bu arada İzmit-Kandıra bölünmüş yolunun Kuzey Marmara Otoyolu'na entegre edileceği de belirtiliyor. 

Kalyon, yap-işlet-devret modeliyle yaptırılan Kuzey Marmara Otoyol projesini üstlenen konsorsiyumun üyeleri arasında yer alıyor. 

Melen Barajı ihalesi cumaya

Melen Barajı yapımı sırasında gövdede çatlak oluştuğunu, silindirle sıkıştırılmış beton gövdede çatlak olması durumunda su tutulamayacağını, bu vahim tablonun kamuoyundan saklandığını ağustos 2018'de yazdığımda Devlet Su İşleri (DSİ) yalanlama göndermişti. (Aslında barajın tipi konusunda vakti zamanında DSİ içinden teknik uyarılar gelmiş ancak dönemin karar vericilerinin uyarıları dinlemediğini anımsatalım.)

Bu cuma, 28 Şubat'ta Melen Barajı güçlendirme ihalesi gerçekleştirilecek.

Yalanlamanın yalan olduğu ortaya çıktı ama asıl olan kaybedilen zamana ve hesabı tutulmayan kamu kaynaklarına oldu. Yeni ihalenin yaklaşık maliyetinin 500 milyon lira civarında biliniyor. Uzmanlar “rölekasyon yapılması gereken yolların da ihale kapsamına alındığını” söylüyor. Bu da şu anlama geliyor:

“Barajda çatlak olduğu bilindiği için su dolmasını sağlayacak imalatlar yapılmamış.”

Melen Barajı'nda her şey yolunda giderse en erken 2023'te açılacak. Bu süre de başlangıçtan 11 yıl sonra açılacak demek. 

YEKA'da TL'ye dönüş yanıltıcı mı?

YEKA; Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanı'nın kısa adı. YEKA ihaleleri açık eksiltme usulüyle ve dolar üzerinden gerçekleştiriliyor. İşte bu yatırımların artık dolar yerine lira cinsinden ihale edilmesi amaçlanıyor.

Bu amaçla yasal düzenleme hazır durumda. Bugün TBMM'de 38 maddelik yeni bir torba kanun görüşülmeye başlanacak. Plan ve Bütçe Komisyonu'nda ele alınacak yasa teklifi ile birbirine benzemeyen konular aynı torbada halledilecek. YEKA ihaleleri için eklenen yeni madde, devletin destekleyeceği en düşük fiyat konusunda lirayı öngörüyor. Şöyle açıklanıyor: 

“Yarışma sonucunda oluşacak fiyatın yarışma şartlarında belirlenecek süre içerisinde güncellenmesine ilişkin usul ve esaslar ilgili yarışma şartnamesinde Bakanlık tarafından belirlenir.”

Gerekçeye bakıldığında görülen ifade: Kanunda bağlayıcı nitelik taşıyan 1 ve 2 sayılı cetvellerde bulunan fiyatların esas almayacağı da ilan edilmiş oluyor. 

Konunun uzmanları bu ifadenin muğlak olduğunu belirtiyor. 


Geri Dön