27 / 12 / 2024

Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı metrosu 2019'da açılacak!

Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı metrosu 2019'da açılacak!

İSG CEO'su Ersel Göral, "Metromuzun inşaatı 2019 yılının başında bitmiş olacak. Böylelikle İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanından Pendik-Kadıköy metrosuna direkt bağlantı sağlanmış olacak. " dedi .



Yıllık hizmet verdiği yolcu sayısı anlamında Türkiye'nin ikinci büyük havalimanı, Avrupa'nın da sayılı havalimanlarından biri olan Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı, 2016'da 29.6 milyon yolcuya hizmet verdi. Bu yılı ise 31 milyonun' üzerinde yolcuyla kapatmayı hedeflediklerini belirten İSG CEO'su Ersel Göral, "Şu an kapasitemiz 33 milyon yolcuya hizmet verecek nitelikte. Önümüzdeki yılın haziran ayında tamamlanacak genişleme yatırımı ile yıllık41 milyon yolcuya hizmet verebilecek nitelikte bir havalimanı olacağız" diyor.

 

Türkiye'nin önde gelen holdinglerinden Limak Holding, Hindistan'ın önde gelen altyapı gruplarından GMR Infrastructure ve 1991 yılından bu yana havalimanı işletmeciliği yapan Malaysia Airports Holdings Berhad ortaklığında kurulan İSG, İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı'nda mevcut terminallerin işletme hakkının yanı sıra otopark işletmesi, yer hizmetleri, kargo, uçak yakıt ikmal operasyonları ve havalimanı oteli ile CİP tesislerini 20 yıl süre ile işletme hakkını 1 Mayıs 2008'de devraldı. 30 Nisan 2014 tarihi itibariyle GMR Grubu'nun, 31 Aralık 2014 tarihi itibariyle de Limak Ya-tırım'ın şirketteki hisselerini Malaysia Airports Holdings Berhad'a devretmesiyle MAHB, hisselerin tamamına sahip oldu. İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'nın 20 yıllık işletme hakkını 1 milyar 932 milyon Euro karşılığı devralan İSG, asgari 336 milyon Euro düzeyinde de yatırım yaptı. Bu yatırımların en önemli bölümünü oluşturan havalimanının hızlı büyümesine katkıda bulunacak ve yıllık yolcu kapasitesini 25 milyona çıkaran toplam 320 bin metrekarelik yeni terminal binası ve ekleri uluslararası normlarda, modern bir mimari anlayışı ile çevreci bir yapı olarak inşa edilerek Ekim 2009'de hizmete alındı. İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı; 2009, 2010, 2011,2012, 2013, 2014 ve 2015 yıllarında yolcu rakamlarında Avrupa'nın en hızlı büyüyen havalimanı oldu. Geçtiğimiz Kasım ayında 2.5 milyon yolcu sayısına ulaşan ve yolcu sayısını geçen yılın aynı ayına göre yüzde 11 artıran İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı, bu yılın ilk 11 ayında ise toplam 28.7 milyon yolcuya ev sahipliği yaptı. Ekonomist Dergisi'nde yer alan habere göre; gelişmesiyle dikkat çeken İSG’nin CEO'luk koltuğuna geçtiğimiz eylül ayında 25 yıllık sivil havacılık tecrübesi olan Ersel Göral oturdu.

 

Göral ile İSG'nin gelişme projelerinden hedeflerine kadar pek çok konuyu konuştuk...

 

Sizce İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı'nı sektördeki diğer oyunculardan farklı kılan özellikler nelerdir?

 

İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı yüksek potansiyele sahip bir havalimanı. Bu potansiyel aslında işletme sorumluluğunu üstlendiğimiz son 9 yılda büyük ölçüde ortaya çıkartılmış durumda ancak bu bizim için yeterli değil. Bu potansiyeli daha güçlü kılacak, daha ileri seviyelere taşıyacak birçok imkana sahibiz. Bugün Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı yıllık hizmet verdiği yolcu sayısı anlamında Türkiye'nin ikinci büyük havalimanı, Avrupa'nın da sayılı havalimanlarından biri. 2016 yılında toplam 29.6 milyon yolcuya hizmet verdik. 2017 yılını 31 milyonun üzerinde yolcuyla kapatmayı hedefliyoruz. Bu rakam yaklaşık yüzde 5'lik bir artışa karşılık geliyor. Biz bu potansiyelin hala geliştirilebilir olduğunu düşünüyoruz ve bu yönde çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

 

Bu potansiyeli artırma adına İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimam'nın orta ve uzun vadede hedefleri nelerdir?

 

İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimam'nın ikinci pisti şu an inşa halinde. 2018 yılının sonunda ümit ediyorum ki ikinci pistin yapılmasıyla birlikte hava tarafı kapasitesi dediğimiz uçuş iniş-kalkış kapasitemizi ikiye katlamış olacağız. Hava tarafı kapasitesinin artışıyla beraber doğaldır ki terminalde de bir takım iyileştirme ve kapasite artışlarına ihtiyacımız olacak. Bu açıdan biz de İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı olarak planlamamızı yaptık ve iç hatlar binamızı büyütmek üzere inşaatımıza başladık.

 

 

"YATAY VE DİKEY BÜYÜME HEDEFLİYORUZ"

 

İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı olarak iki büyük hedefleri olduğuna vurgu yapan Ersel Göral, şunları anlatıyor: "Bunlardan birincisi mutlak suretle müşteri memnuniyeti... İkincisi ise hissedarımız Malaysia Airports Holdings Berhad'ın (MAHB) hedefleriyle paralel olarak İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimam'nın yatay ve dikey büyümesini sağlamaktır. Dikey büyüme derken de kastım; yurt dışında da büyüyebilmek.

 

İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı olarak, bize yakın coğrafyadaki havalimanlarının hem yapım hem işletme sorumluluklarını üstlenebilecek bir kimliğe bürünmek arzusundayız. Bunu başaracak potansiyelde bir ekibe sahibiz. Yatay büyüme ifadesiyle ise Sabiha Gökçen Havalimam'nın gelişimi ve büyümesinin altım çiziyorum. Bu büyüme için potansiyel hazır. Bizlere düşen görevse bu potansiyeli doğru değerlendirmek ve hayata geçirmek."

 

İç hatlar genişleme projesinin detayları hakkında bilgi verir misiniz?

 

25 bin metrekarelik bir alanı kapsayan, dört köprüden oluşan, içerisinde ilave ticari alanların, gate bölgelerinin olduğu iskele binası inşaatımız devam ediyor. Şu an mevcutta İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı terminal binasının kapasitesi yılda 33 milyon yolcuya hizmet verecek nitelikte. Önümüzdeki yılın Haziran ayında iskele binamızın inşaatı bittiğinde ve iç hatlar terminali genişlediğinde, bu kapasite yaklaşık 8 milyon daha artacak ve yıllık 41 milyon yolcuya hizmet verebilecek nitelikte bir havalimanı olacağız. Bu büyük bir avantaj.. Bunu yapmak zorundayız. Pist kapasitesiyle birlikte hava tarafı kapasitesini artırmış oluyoruz, ikinci pistin yapımıyla hava tarafı kapasitesini artırırken terminal kapasitesi de buna bağlı olarak artış gösterecek. Bu projelere ek olarak, İstanbul Bü-yükşehir Belediyesi'nin çalışmalarını yürüttüğü metro inşaatı da tüm hızıyla devam ediyor.

 

Metro hattının ne zaman açılması planlanıyor?

 

Metromuzun inşaatı 2019 yılının başında bitmiş olacak. Böylelikle İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanından Pendik-Kadıköy metrosuna direkt bağlantı sağlanmış olacak. Bu durum bize büyük bir avantaj sağlayacak. Bu aslında şu demek, İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanından bagajını alıp çıkan bir yolcumuz 35 dakikada Kadıköy'e, 45 dakikada Taksim'e ulaşabiliyor olacak. Bu inşaatın bitimiyle karayolu ulaşımının yanında raylı sistem ulaşım ağına da sahip olacağız. İstanbul trafiğini düşündüğünüzde özellikle yoğun saatler diyebileceğimiz sabah ve akşam saatlerinde raylı sistem her zaman tercih sebebi olacak. Böylece İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı olarak, gerçek bir "şehir havalimanı" olma özelliğine tam anlamıyla sahip olacağız.

 

Bu hedefler arasında sizi en çok heyecanlandıran nedir?

 

2016'dan başlamak isterim. 2016 yılı aslında Türk Sivil Havacılık sektörü için zorlu bir yıl oldu. Malum yaşanan olaylar, Türkiye'deki bütün endüstri dallarını etkilediği gibi havacılık endüstrisi üzerinde de olumsuz sonuçlara sebep oldu. Kayıp var ama bu kayıplar çok dramatik değil. 2017 yılı, önceki yılın kaybını minimize etmek için avantaj yılıydı. Bu yılı 31 milyonun üstünde bir yolcu sayısıyla kapatacağız ki bu da geçen seneye göre yüzde 5'lik bir artış demek. Bu sonuç, kötü geçmiş 2016 yılının ardından oldukça pozitif bir gelişme. Bu minimalde 2017 hedeflerinin büyük ölçüde tutturulduğunu söyleyebilirim. 2018 yılı hedeflerimiz de elbette oldukça agresif. Agresiflikten kastım, bu potansiyel gelişmelerle beraber İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı'nda iç hat dış hat toplamı olarak yüzde 8'lik büyüme hedefimiz var. Buna paralel metro inşaatının tamamlanması, iç hatlar terminal binamızın büyümesi ve ikinci pistin hizmete girişiyle beraber, bunların hepsinin faal olacağı 2019 yılında büyümenin artarak devam edeceğine inanıyoruz.

 

Büyümeyi sağlayan önemli etkenlerden biri de yolcu memnuniyetidir. Size göre yolcu memnuniyeti nasıl sağlanmalı?

 

Biz buna müşteri memnuniyeti diyelim çünkü müşterimizi ikiye ayırıyoruz; bir tarafta evet yolcular var, diğer tarafta ise hava yollan ve diğer kullanıcılar yer alıyor. Bizim için yolcu çok önemli ama havayolları da bir o kadar önemli. Dolayısıyla olaya global bakalım ve sadece yolcu diye ayırmayalım. Müşteri memnuniyeti bizim için her koşul ve şartta ajandamızda hep birinci

öncelikte. Çünkü yukarıda İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı'nın potansiyelinden ve büyüme hedeflerinden bahsettim. Sağlıklı bir büyüme peşindeyseniz, bunu mutsuz ve memnuniyetsiz müşteriyle yapmanız imkânsız. Dolayısıyla bu büyümeyi, havalimanını kullanmaya gelen yolcuların, bu havalimanı içerisinde çalışan ekibin memnuniyetiyle sağlayabiliriz. Memnuniyeti üst seviyelerde yaşatmak için elimizde birçok unsur var. Sadece bizim İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı işletmecisi olarak değil, aynı zamanda bağlı olduğumuz grup olan Malaysia Airports'un da bize orta ve uzun vadede koyduğu hedefler mevcut. Müşteri memnuniyetini maksimum seviyelerde tutmak için biz bu unsurları her zaman canlı, her zaman aktif, her zaman işler vaziyette tutmaya çalışıyoruz.


Geri Dön