Genel

Kadir Topbaş: 40-50 yıllık binalar büyük risk altında!

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul'un en önemli sorununun deprem ve ulaşım olduğunu söyledi: Ciddi tehdit altındayız. Bin yıllık anıt yapılar depremde yüzde 2.5 oranında hasar görürken yeni binalarda ise risk oranı yüzde 55'lere k

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul'un en önemli sorununun deprem ve ulaşım olduğunu söyledi. Deprem konusunda İstanbul'un büyük bir risk altında olduğunu belirten Topbaş, 'Bin yıllık, 600-700 yıllık anıtsal yapılar var. Çok dikkatli yapılmış. Depremlere rağmen halen ayaktalar. Ancak yeni yapılar, ne yazık ki bu sarsıntılara dayanıklı değil' diyor.

ŞEHRİ YENİLEMEK ZORUNDAYIZ: İstanbul ciddi tehdit altında. Radikal bir kararlar lazım. İnsan hayatından bahsediyoruz, her an tetikteyiz. Şehrin yenilenmesi için vatandaşa seçenekler sunacağız. Bu şehir yenilenmek zorunda.

YÜZYILLIK DEĞİL, YENİ BİNALAR HASAR GÖRÜR: İstanbul'da bir milyon 600 bin adet bina var. Bin yıllık, 600-700 yıllık anıtsal yapılar var. Çok dikkatli yapılmış. Depremlere rağmen hala ayaktalar.  Ancak 60 ve 70'li yıllarla birlikte yap-satçılık başladı. Terzi, kasap, hatta iyi hatırlıyorum, şekerci kalfası bile müteahhit oldu. Hurdadan çekilmiş demir ve midye istridye kabuklu, yıkanmamış tuzlu deniz kumuyla yapılar yapıldı. Bu yapılar riskli.  Tarihi binalar bir depremde, yüzde 2.5'larda bir hasar görürken, bu bahsettiğimiz yapılarda yüzde 55'leri bulacak hasar riski var.

DUAYLA İŞİ ÇÖZEMEZSİNİZ: Japonya'daki deprem tabii ki çok endişe verici. Dua ediyorsunuz. Ama sırf dua yetmiyor. İnancımız da buna cevaz vermez. Tedbirinizi almadan dua etmek yetmez.  Önce tedbir alacaksınız sonra arkasını bekleyeceksiniz. Hiçbir tedbir almayın sonra ben duayla bu işi çözerim deyin, olmaz. Radikal kararlar almak zorundayız.

ŞEHRE MİMAR ELİ DEĞDİ: Ulaşım günlük hayatımızı etkiliyor. Büyük sorun. Ulaşımı çözeriz dedik ve çok ciddi yatırım yaptık. Zannediyorum ki, beni kentteki ulaşım sistemlerini doğru kurgulayan başkan diye anacaklar.  Şehrin vizyonunu değiştirdik. Dışarıdan gelenler 'bu şehir ne oldu' diye şaşırıyor. Bu şehre bir el değdi. Bu hissediliyor. Bir mimar eli, bir İstanbullu eli değdi.  Bugün İstanbul'da 81 kilometre raylı sistem var. Bu banliyölerle birlikte 2014'te 230 kilometreye çıkacak. Yine bugün 1.3 milyon İstanbullu'nun kullandığı raylı sistemleri, 5 milyon vatandaşımız kullanmasını hedefliyoruz. Birçok akslar devreye girecek. Üsküdar-Ümraniye- Altunizade -Çekmeköy-Taşdelen-Alemdağ hattının ihalesini bu ay yapıyoruz. Bu aks da, 2016'da biter. Biz buradayız.

İDO'NUN SATIŞ GELİRİ ULAŞIMA
İDO'nun satışı, ekonomik çevrelerin belirttiği rakamın üzerinde. Ben hiçbir şekilde bir rakam telaffuz etmedim. Ağırlıklı olarak ulaşımla ilgili kullanacağız. Rakamın meclisi tatmin etmesi lazım. Ben kişisel olarak, 'bu iş bitmiştir, getir imzalayayım' diyecek noktada değilim.
Akşam/Nebahat KOÇ