Eğitim

Kadir Topbaş: Kriz yüzünden projelerimizi erteliyoruz

Belediyenin mali sıkıntısından, ertelenen projelere, 3. köprüden yılan hikâyesine dönen İETT arazisine kadar, "İstanbul'a dair" tüm soruları yanıtlayan Kadir Topbaş gündeme gelmek isteyen herkesin İstanbul'la ilgili konuşmasından yakındı

SEÇİMLERDE rakibiniz CHP'nin İstanbul Milletvekili Kemal Kılıçdaroğlu idi. Çok da oy aldı ama siz galip çıktınız. Kılıçdaroğlu, seçimden sonra sizi arayıp tebrik etti mi?

Bir şey söylemek istemiyorum. Bir beyefendilik mi beklediniz? Seçimdi, bitti ama Ata'nın dediği gibi geldikleri gibi gittiler. Seçimlerdemetroyu yap - işlet- devret modeliyle yapacaklarını söylediler. Metro yatırımlarının bu modelle yapılması hayaldir. Bumodelle iş yapacak birini bulurlarsa biz kendilerine teşekkür plaketi verelim. Seçimsırasında gündemde olmak için konuştular. Halkımız, İstanbul'a hizmet etmek isteyenleri değerlendirdi. Seçim gecesi zafer havasına girmişlerdi ama biz sabrettik. CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, `Florya'da Ata'nın denize girdiği yerde denize gireceğim' diyor. Anamuhalefetin il başkanlığını yapıyor ama Ata'nın denize girdiği yeri bilmiyor. Bununla ne konuşulur, ne cevap verilir ki? Ata'nın denize girdiği yerMenekşe, Cumhurbaşkanlığı Köşkü'nün bulunduğu yer. Git denize girmek istiyorsan gir. Orası açık.

Sıkıntıdayız istasyon satacağız

BELEDİYEDE MALİ SIKINTI YAŞIYORUZ

Küresel mali kriz İstanbul Belediyesi'ni de etkiliyor mu?

Belediyenin kasası kendini zor idare ediyor. Maaşları ödüyoruz. Müteahhitlerin ve denizdeki teknelerin hak edişlerini çok gecikmeli ödüyoruz. Halk otobüsleri parasını zamanında alamıyor. İki yıl önce İETT arazisini Dubaili şirkete sattık; kasamıza 1 milyar 56 milyon TL girecekti. Davalar yüzünden giremedi. Vergilerden ve bütçeden gelen kaynak da daraldı. Mali sıkıntıya girdik.

Hangi projeleri ertelediniz?

Bu imkânlarla bir opera binası, bir kültür merkezi yapamazsınız. "7 tepe 7 tünel" projesinde 33 tünel demiştik. Biri hizmete açıldı, 3'ü açılmak üzere. Ama yeni tünellere giremiyoruz. Tüneller ancak yap-işlet-devret modeliyle, talibi olursa yapılabilir. Birçok büyük projemiz devam ediyor ama hızımız düştü. Öncelikli
olmayanları erteliyoruz. Yeni bir tünel, yol yapmıyoruz ama metro inşaatları yer altında sürüyor.

DAVA AÇANLAR ÖZÜR DİLEYEBİLECEKLER Mİ?

Mali krizi nasıl aşacaksınız?

İDO ve İGDAŞ'ın özelleştirmesi ile ilgili çalışmalarımız devam ediyor. Şu anda belli bir fiyat biçmiyoruz. Teklifleri değerlendireceğiz. Dünya piyasasını ve borsa değerlerini de göz önünde bulunduracağız. İSPARK çok önemli bir değer oldu. Benden mal almak kolay değil. Biz işadamı mantığı ile de bakıyoruz. Kaynak arayışında en kritik yerler, metro istasyonları. Bunları satarak iyi bir kaynak elde
edeceğiz. Perpa'da `hasılat paylaşımı' ile verdiğimiz araziden gelecek konutları da satacağız.

İETT arazisinin akıbeti ne olacak?

Hukuki süreç devam ediyor. Mahkemelerin bazıları lehimize sonuçlanıyor. Ancak şirket sahipleri şirketi belki satarlar. İhaleyi almış bir şirketi almak için yerli ve yabancı firmaların konsorsiyum oluşturduğunu duyuyorum. Bu mahkemeler kamu lehine sonuçlanırsa dava açanlar özür dileyebilecekler mi?

SORUNLU AMA MİNİBÜS KADAR DEĞİL

Metrobüslerde sorun nerede. `Bu otobüsleri keşke almasaydık' dediğiniz oldu mu?

Hollanda'dan aldığımız araçlar gelişmiş teknoloji ürünü. Düz otobüs gibi kullandığımız için sıkıntı yaşanıyor. Talep beklediğimizden fazla oldu. Duraklar istasyona dönüştü. Özürlü ve yaşlıların ulaşımı konusunda çalışma yapıyoruz.
Araçlarda `mıknatıs' sistemi de kuruyoruz. Hatta sorun yaşasak da minibüslerdeki gibi bir sıkıntı yok.

Başkanlık döneminizde sizi en çok üzen ve kızdıran olaylar neler?

Beni en çok sıkan konu, `eleştiri' adı altında, niyetlerini anlamadığım bazı kişilerin bilgi kirliliği oluşturması. Seçim döneminde İSFALT'ın hizmet aldığı bir firma ile ilgili pek çok şey söylendi. Ne firmayı tanırım ne de kimseyi o firmaya yönlendirdim. Her şeyi seçim gündemine sıkıştıranlar edindikleri bir bilgiyi neden hemen deşifre etmiyor? Demek ki niyetiniz mide bulandırmak.

Üçüncü köprü ya yapılacak ya yapılacak

BAŞKAN Topbaş İstanbul'a 3. Köprü yapılmasında ısrarlı. "Şimdi olmazsa 15
sene sonra yapılacak" diyor. Arka arkaya sıraladığımız soruların ardından güzergâhla ilgili son durumu anlatıyor ve çok tartışılan "rant" konusunu çözecek
formulünü açıklıyor: Köprü şimdi ya da 15 sene sonra yapılacak, çünkü gerekli. Köprü ile ilgili 5 ayrı güzergâh vardı, ikiye düşürüldü. Bakanlık, bir güzergâhla ilgili bir yazı yolladı. Başbakanımız ve ilgili bakanlık ise henüz son sözlerini söylemediler. Gelen izle ilgili çalışmalar sürüyor ancak eylül ayı Meclis gündemine
yetişmeyebilir. İstimlak bedelleri, hukuki sıkıntı doğuracak durumlar inceleniyor. Köprü güzergâhı değişebilir. Köprünün bağlantı yollarının havza ve ormanları minimum ölçekte etkileyecek bir bölgeden geçmesi gerek. 1/100.000 çevre düzeni
planlarını yaptık. İstanbul'un toprak kullanım alanları ortaya çıktı. Köprüyü
buna monte edeceğiz. Bazı değişimler olacak tabii ki. Köprü güzergâhında
koruma bandı oluşturulacak. Bu bandı geniş tutarsanız rant oluşmaz. Köprü,
yap-işlet-devret sistemiyle yapılacak. Birçok firma ihaleye girmek istiyor.

Mahalle baskısı ile AKM içinden çıkılmaz hale geldi

TOPBAŞ, "Yaptığınız işlerde mahalle baskısı oluyor mu" sorusuna net cevap
veriyor: Muhsin Ertuğrul sahnesini yıkarken mahalle baskısı uyguladılar. Ama biz bunu dinlemedik. Çok güzel bir eser ortaya çıktı. Açılış günü onların yaptıklarını belgesel gibi göstereceğiz. Binayı gördüklerinde bizden özür dilemelerini istiyorum. Aynı mahalle baskısı AKM için de uygulandı. Yıkılıp yeniden yapılmasının önüne geçildi. Şimdi onarım için dünya kadar para harcanacak.
Ramazan Kurnaz/Gazete Habertürk