25 / 12 / 2024

Kanal Avrupa, Karadeniz ve Kuzey Denizi birleştiriyor

Kanal Avrupa, Karadeniz ve Kuzey Denizi birleştiriyor

Kanal Avrupa üç nehir ile iki denizi birleştirecek. Karadeniz ve Kuzey Denizi buluşacak. Fransa, Manştan Sen Nehri ile Tunaya ulaşacak. Almanya da Reni Tunaya bağlayıp Kuzey Denizini Karadenize taşıyacak. Kanalın uzunluğu 4 bin km olacak



Başbakan Recep Tayyip Erdoğanın ilan ettiği Türkiyenin asırlık projesi Kanal İstanbul, Avrupalılara ilham kaynağı oldu. Avrupa Birliği, Almanya ve Fransanın öncülüğünde 50 milyar euroluk dev bir kanal projesini hayata geçirmek için kolları sıvadı. Proje ile Manş Denizi ve Karadeniz, binlerce km uzunluğunda kanal ile birbirine bağlanacak. Tunayı Main Irmağına bağlayacak olan Ren-Vlain-Tuna Kanalının hizmete girmesiyle, Kuzey Denizi-Karadeniz arasında 4 bin km uzunluğunda ticaret nehri ortaya çıkacak.

ŞEHİRLERİ BİRLEŞTİRECEK
 
Başbakan Erdoğanın Marmara Denizi ile Karadenizi birleştirecek Kanal İstanbul Projesi, Avrupa İç Limanlar Federasyonunu harekete geçirdi. Avrupa Birliği, Karadeniz ile Manş denizini iç liman ve nehirle birleştirecek dev proje için ilk adımı attı. 135 Avrupa şehrinin ekonomisini canlandıracak olan kanalın en büyük hedefi, karbon salınımını yüzde 65 oranında düşürmek olacak. Avrupa yollarında kamyon ve TIR sayısı kanalın faaliyete geçmesiyle yüzde 70 oranında azalacak. 500 milyon insana daha rahat ulaşım sağlamayı ve lojistik altyapı ile taşıma maliyetlerini asgariye indirmeyi planlayan Avrupa Birliği; Paris, Berlin, Brüksel, Budapeşte ve Viyanayı kanallar ile birleştirecek.

MANŞTAN KARADENİZE...
 
Kanal Avrupa Projesi, 2020 yılında kısmen tamamlanmış olacak. Manş Denizine kıyısı olan Antwerp LimanındanRomanyanın Köstence Limanına, yani Karadenize uzanacak dev projede, ilk aşamada 9 ülkede 35 şehirde kanal ulaşım merkezleri ve limanları yapılacak.
 
Avrupa İç Limanlar Federasyonu (EFIP) kararıyla Paris, Berlin, Brüksel, Budapeşte ve Viyana, kanal projesinin merkezinde yer alacak. Trafik, EFIP tarafından belirlenen bir komuta kontrol merkezi tarafından idare edilecek.

2020DE TAMAMLANACAK
 
2050 yılında, her 10 insandan 8inin şehir bölgelerinde bulunacağını hesaplayan AB yöneticileri, önümüzdeki dönemde ürün ve insan taşımacalığı için alternatif yol projeleri üretiyor.
 
Avrupanın önemli şehirlerinin su yolları üzerinde olması; sürdürebilir sevkiyat ağı, etkin yolcu taşımacılığı, yeşil yük lojistiği ve dağıtımı için kritik önem taşıyor. Berlin, Brüksel, Paris, Budapeşte ve Viyana belediyeleri ise bu yenilikçi ve etkin projeye, hem istihdama büyük katkı sağlayacağı hem de artan nüfus ihtiyaçlarını gidereceği için tam destek vereceklerini açıkladı. Önümüzdeki günlerde ihalesi yapılacak projenin. 2020de tamamlanması bekleniyor.
 
BOĞAZLAR DEVRE DIŞI MŞ
 
Kanal Avrupa projesiyle birlikte Karadenizle kıyısı olan ülkelerden Avrupa limanlarına sefer yapacak gemilerin, nehir trafiği ile taşıma yapacağı, böylece İstanbul Boğazının devre dışı kalacağı belirtiliyor. Kanal İstanbulun uzun vadeli jeopolitik süreçte Avrupa için sıkıntı olabileceği ve deniz trafiğinde denetimin Türkiyenin eline geçeceği öngörüsü; Avrupalıların, Kanal Avrupayı daha da öne almasına sebep oldu. AB İç Liman Taşımacılığını Destekleme Kararı çerçevesinde imzalanan anlaşma ile, üye olmayan ülkelerin politik manevralarından uzak durulması hedefleniyor.
 
Doğu Avrupada bulunan ve şu anda sadece lokal anlamda taşımacılığın yapıldığı Tuna Nehri de projede yer alıyor. Tunanın, Sen ve Ren nehirleriyle birleşmesi planlanıyor.

500 milyon yolcu taşınacak hava kirliliği azalacak
 
Kanal Avrupa Projesi ile Avrupa Birliği sınırları içerisinde bulunan 500 milyon insanın hedeflendiği belirtildi. Mevcut 150 milyon ton nehir taşımacılığının, Kanal Avrupa ile 1 milyar tona çıkması bekleniyor. Nehir yollarının tek bir ağda toplanmasıyla birlikte karbon emisyonu da yüzde 65 civarında azalacak. Tren taşımacılığı ile desteklenecek proje ile, nehir kanallarıyla gemi taşımacılığı artırılacak. Enerji tasarrufunun sağlanması ve taşıma maliyetlerinin düşürülmesi planlanan proje dhilinde, büyük hacimli taşımalar da yapılacak. Şu anda Avrupa nehirlerinde yüzde 24 kum ve çakıl, yüzde 24 sıvı kargo, yüzde 21 kömür, yüzde 14 kuru yük, yüzde 11.5 tarımsal yükler ve yüzde 5.5 oranında metal ürün taşımacılığı gerçekleşiyor. Kanal Avrupanın faaliyete geçmesi ile birlikte sıvı kargo ve kuru yük taşımacılığında artışın olacağı tahmin ediliyor....
Türkiye/Mehmet Koca


Geri Dön