Kanal İstanbul Bülent Ecevit'in mega projesi mi?
İlk olarak 1994’te gündeme gelen Kanal İstanbul projesiyle ilgili tartışmalar sürüyor. Kanal İstanbul'u 1994 yerel seçimlerinde İstanbul Belediye Başkanı adayı olan Necdet Özkan hazırladı, Bülent Ecevit de açıkladı. Bilim insanlarının Ecevit'i ikna etmesiyle proje rafa kaldırıldı.
Karadeniz'den Marmara Denizi'ne yeni bir su yolu açılarak, 2. İstanbul Boğazı oluşturma fikri, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın “İnadına yapacağız” açıklaması ile beraber tekrar Kanal İstanbul gündeme geldi. Sözcü'den Emin Özgönül'ün haberine göre; Türkiye aslında 27 yıldır bu projeyi tartışıyor. Bugün pek hatırlanmasa da, 'Kanal İstanbul' projesini ilk duyuran isim eski Başbakan Bülent Ecevit olmuştu. Türkiye 27 Mart 1994'de yapılacak yerel seçimlere doğru giderken, Bülent Ecevit, 17 Ocak günü, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan adayı Necdet Özkan ile bir basın toplantısı gerçekleştirdi.
Eski başbakan yardımcısı Hüsamettin Özkan'ın ağabeyi olan Necdet Özkan, CHP'li Aytekin Kotil'in İstanbul Belediye Başkanlığı döneminde yatırımlardan sorumlu belediye başkan yardımcılığı görevi yapmış, tercihli yollar dahil bir çok projeye imzasını atmıştı.
‘Kanal İstanbul' projesini hazırlayıp Ecevit'e sunan da Necdet Özkan oldu. Bayrampaşa Belediye Başkanlığı yapan Özkan'ı, İstanbul'a aday gösteren Ecevit, birlikte gerçekleştirdiği toplantıda ilk kez 'Mega Proje' adıyla Kanal İstanbul'u duyurdu. Karadeniz ile Marmara'nın kanalla birbirine bağlanacağını, ikinci bir boğaz olacak kanalın iki ağzına limanlar kurulup, serbest bölgeler yapılacağını açıkladı. Kanalın yap-işlet-devret modeliyle ve finansmanın dış krediyle sağlanacağını duyurdu.
Projede bulunan İstanbul Milletvekili Erdoğan Toprak, o günleri şöyle anlattı:
"Kanal İstanbul 1994'te DSP'nin amiral ve lokomotif projesiydi. İstanbul Büyükşehir adayımız Necdet Özkan'dı ve partide İstanbul seçimlerinden de ben sorumluydum. Bülent Ecevit, Necdet Özkan ile seçim öncesi bir toplantı yapıp, ‘Mega Proje' adıyla Kanal İstanbul'u ilk kez gündeme getirdi. Daha sonra bilim insanları ve akademisyenlerle toplantılar yapıldı.
Hafriyat, ekolojik denge ve riskler gündeme geldi. ‘Bu kanalın verimliliği yok, Montrö anlaşmasını da tartışmaya açar, sorunlara neden olur' biçiminde çekinceler doğdu.
Bülent Ecevit, kampanya için sunum yapmasına rağmen, devlet adamlığı ağır bastı, projeyi geri çekti. Bugün aynı konuda ısrar etmek, aynı sakıncaları tekrar yaratmak demektir."
1997 yılında İstanbul'a 2. Boğaz!
Murat Kurum: Kanal İstanbul, İstanbul'un marka değerine değer katacak!
Kanal İstanbul neden yapılmalı?