Köşe yazıları

Kanal İstanbul nasıl inşa edilecek?

Çılgın proje olarak adlandırılan Kanal İstanbul Projesi'nin temel atma töreni için geri sayım başladı. Yeni Şafak Gazetesi köşe yazarlarından Mehmet Acet bugünkü köşe yazısında Kanal İstanbul'un inşaatını kaleme aldı. İşte o yazı...

Çılgın proje olarak adlandırılan Kanal İstanbul Projesi'nin temel atma töreni için geri sayım başladı. Yeni Şafak Gazetesi köşe yazarlarından Mehmet Acet bugünkü köşe yazısında Kanal İstanbul'un inşaatını kaleme aldı. İşte o yazı...

İstanbul Havalimanı inşaatının bulunduğu yer delik deşik bir haldeydi. Aylarca çukurların doldurulması için kamyonlar dolusu toprak taşınırken bir yandan havalimanı inşaatına karşı çıkanlar kampanyalar düzenliyordu. Uçakların güvenliği aylar boyunca tartışıldı. 

“Karadeniz’den esen rüzgârlar şöyle esiyor, böyle esiyor”, “İniş sırasında o sert rüzgârlar şu yönden eserse böyle, o yönden eserse şöyle risk oluşturacak, uçaklar inemeyecek” şeklinde senaryolar üretildi. 

İstanbul Havalimanı yaklaşık iki yıldır faaliyette bu korkunç senaryoların hiçbiri gerçekleşmedi. Hazine bütçesinden tek kuruş çıkmayan havalimanı kira ve garanti üstü ödemelerle milyonlarca liralık kar sağladı. İstanbul Havalimanı şu anda "altın yumurtlayan tavuk" konumunda. Bu nedenle İstanbul Havalimanı başarılı bir proje olarak nitelendiriliyor.

Devlet tarafından yapılan yap-işlet-devret projelerin çoğu için de aynı durum söz konusu. 

Müteahhitlerin zengin edildiği iddia edilen projelerin akıllı projeler olduğu her geçen gün ortaya çıkıyor.

6 yıl sonra devletin malı olacak Yavuz Sultan Selim Köprüsü İstanbul trafiğini rahatlamasının yanı sıra vrasya Tüneli için araç geçişine dair verilen garanti sınırı neredeyse yakalayacak. 

Zarar edeceği düşünülen Osmangazi Köprüsü’nde de garanti edilen günlük geçiş sayılarına oldukça yaklaşıldı. Buna ek olarak köprü İstanbul-İzmir Otoyolu toplamında garanti geçiş sayılarını geçti. 

İstanbul Havalimanı'nın yakınlarında inşa edilecek olan ve  açılacak kanalla Karadeniz sularını Marmara ile Boğaz dışında ikinci bir güzergâhtan buluşturacak Kanal İstanbul'da bu şekilde inşa edilecek. İki hafta sonra temeli atılacak olan proje iktidar değişikliği olmadığı sürece 5 yılda inşa edilecek.

 

Birkaç gün önce CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, “Kanal İstanbul Projesi’nde bulunan şirketlerin paralarını asla ödemeyeceğiz. Türkiye’de yatırım yapmalarının önünü keseceğiz” diye bir açıklamasında bulunmuştu.

7 yıl önce Gezi Parkı Eylemleri'ni düzenleyen i, eylemleri bitirmek için Yavuz Sultan Selim Köprüsünün, Havalimanı projesinin durdurulmasını talep etmişti. 7 yıl geçmesine rağmen iptal edilmesi istenen projeler birer vizyon projesine dönüştü. Bir yıl 7 sonra Kanal İstanbul projesi tamamlandığında projeye karşı çıkanların ne düşüneceği şimdiden merak konusu oldu.

Kanal İstanbul'a itiraz etmek tek başına puan kazandırmaz!