Genel

Kanal İstanbul, Üçüncü Köprü'yü engellemeyecek!

Ulaştırma Bakanı Mehmet Habib Soluk, Kanal İstanbul ile birlikte Marmara ’da bir yerde liman oluşacağına dikkat çekerek, bir liman yapılacağını ve bu limanla bağlantı yoluyla ya da Marmara Denizi'nde serbest bölge olarak kullanılacak bir ada oluşacağını s

Ulaştırma Bakanı Mehmet Habib Soluk, Kanal İstanbul ile birlikte Marmara 'da bir yerde liman oluşacağını belirterek, 'Bir  liman yapılacak. Bu limanla da bağlantı yoluyla ya da Marmara Denizi içerisinde  büyük ihtimal serbest bölge olarak kullanılacak bir ada oluşacaktır' diye konuştu.

Soluk, Ankara metro inşaatlarının Ulaştırma Bakanlığına devir teslim törenine katılmasının ardından makamında gazetecilerin sorularını cevaplandırdı.

Ankara metro inşaatlarına ilişkin sorular üzerine Soluk, Ankara metroları  için 3 milyar 40 milyon lira harcanacağını, ihalelerin tamamlanması ve yer  tesliminden itibaren 2 yıl içerisinde metroların hizmete açılacağını bildirdi. Metroların üç güzergahının da kendileri için öncelikli olduğunu  söyleyen Soluk, ancak bunların farklı süreçlerde tamamlanacağını açıkladı. Ankara 'da 44 kilometre, İstanbul 'da 55,7 kilometre, İzmir 'de 57,7  kilometre Adana 'da 9,4 kilometrelik metro taleplerinin bulunduğunu anlatan Soluk,
 önümüzdeki günlerde İstanbul metrosunun da teslim alma aşamasında olduklarını  bildirdi. Soluk, metro projelerin toplamının 160-165 kilometre olduğunu  belirtti.

Tamamlanan her metronun düzenlenen kanun ve bakanlar kurulu kararı gereği belediyelere işletmesinin verileceğini bildiren Soluk, 'Metrolara harcanan para,  devir sırasında ne kadar gerçekleşirse, metro işletmesinin her yılki cirosundan  elde edilecek bedelin yüzde 15 'i, Bakanlar Kurulu kararında yer aldığı şekliyle  Hazine 'ye, bitinceye kadar ödenecek' açıklamasında bulundu.

'Ankara Büyükşehir belediyesinin harcadığı yaklaşık 880 milyon liralık bedelin gerçekleşmesi ne kadar inşaatlarda' sorusu üzerine Soluk şunları söyledi:

'Sayın Gökçek gerçekleşmelerle ilgili rakamlar verdi. Ancak bizim harcayacağımız rakamı mukayese ettiğinizde belki çeken-çekilen araçlar ve  sinyalizasyon o işlerin içinde olmadığı için o oranlarla bizim harcayacağımız  para ve kendilerinin verdiği oranlar ve yapmış olduğu harcamalar sanki böyle  dengeli gibi görünmüyor ama burada tabi bizim yapacağımız harcamanın içinde  çeken-çekilen araçlar, sinyalizasyon ve elektromekanik bölümü de yer aldığı için  fiziki ilerlemeleri ki bizim arkadaşlarımız da o tespitleri yaparak karşılıklı  aldılar. Yani oranlar şu anda yanımda yok.'

Esenboğa limanı ile şehir merkezi arasına kurulumu planlanan raylı sistemlere ilişkin sorular üzerine de Soluk, 'Bir takım raylı sistemlerle ilgili  gerek şehir içi, gerek havaalanı bağlantılarıyla ilgili çalışmalarımız var.  Sanıyorum konunun detaylı boyutlarıyla sayın Başbakan 'ımız açıklayacaktır. şžu  aşamada onunla ilgili herhangi bir şey söylemek belki benim için erken olabilir'  diye konuştu. Soluk, Başbakan Erdoğan 'ın açıklamalarının ardından, bakanlık olarak  gereğini yapacaklarını vurguladı.

'şžu anda bir çalışma yok diyebilir miyiz' sorusuna karşılık Soluk, 'şžimdilik bu kadar yeter diyorum' yanıtını verdi.

KANAL İSTANBUL PROJESİ

Kanal İstanbul projesine ilişkin sorular üzerine de Soluk, şu bilgileri verdi: 'Kanal İstanbul projesinden yeni projeler üretilmiyor. Ancak proje  bütünlüğü içerisinde düşünüldüğünde Sayın Başbakan 'ın da açıkladığı gibi bu  kanaldan bir hafriyat çıkacak. Bu hafriyat küçük bir hafriyat değil. Yaklaşık  650-700 milyon metkreküplük bir hafriyat. Eğer biz bunu 25 metre derinliğinde
deniz içerisinde düşünürsek, yaklaşık 25-26 bin dönümlük bir kara parçası  oluşuyor eğer biz bu hafriyatı tek bir noktada toplayacak olursak.   Hepsinin bir  yerde toplanması bahis konusu değil. Bu kanalla birlikte Marmara 'da bir yerde limanımız oluşacak, bir liman yapılacak. Bu limanla da bağlantı yoluyla ya da Marmara Denizi içerisinde büyük  ihtimal serbest bölge olarak kullanılacak bir ada oluşacaktır. Marmara 'da  oluşacak liman ve limana bağlantılı deniz içerisinde tabi ki bir ada limanla
bağlantısını kesersen ada, liman bağlantısını düşünürseniz bir yarım ada şekliyle  ifade edebiliriz.'

Kanal İstanbul 'un çok büyük bir proje olduğuna işaret eden Soluk, kanalda ticari gemilerin, şileplerin ve tankerlerin seyretmesinin çok daha rahat  olacağını düşündüklerini dile getirdi. Soluk, 'Marmara 'nın orta kesiminde oluşan yoğun gemi trafiğinde adeta
 öyle anlar oluyor ki karadaki bir otopark gibi denizin içerisinde de demirlemiş  bir gemi yoğunluğunu görüyoruz ve bu gemiler ister istemez her ne kadar  basmıyoruz deseler de uluslararası kurallara göre yasak olmasına rağmen sintine  sularını basıyorlar. Ada kıyılarına ya da İstanbul kıyılarına bakıldığı zaman  kirli suyu, yağlı suyu görmemek mümkün değil. Dolayısıyla Marmara böylelikle de  bir rahatlığa, temizliğe kavuşacak' diye konuştu.

ÜçÜNCÜ KÖPRÜYE YÜKSEK HIZLI TREN BAĞLANTISI

İstanbul 'a üçüncü köprüyle ilgili bir soru üzerine de Soluk, üçüncü köprünün özellikle transit trafik için çok önemli olduğunu vurguladı. Üçüncü Köprü üzerinde raylı sistemin de yer alacağını anımsatan Soluk,  şunları kaydetti:

'Bu raylı sisteminde yer almasıyla bu köprü belki biraz daha fonksiyonel olacak. Karadeniz limanlarını da batıya İstanbul 'a getirme şansını yakalamış  olacağız. Ayrıca ilerleyen bir süreçte ki şu anda bunun etüdünü arkadaşlarımız  yapıyorlar. Belki bir Sultanbeyli 'nin arkasından İstanbul güzergahına yönelik  yüksek hızlı tren bağlantısı da bu güzergahla mümkün olabilecek görünüyor. şžu anda etüt çalışmalarımız devam ediyor. Dolayısıyla Kanal 'la üçüncü köprünün  birbiriyle bir alternatif olarak birbirlerini engellemeleri bahis konusu  değildir. Kanal, her üç köprümüzün de güzergahı olan otoyollarımızı kesiyor, kanalın üstünden buraları da son derece mimari görünümlerle köprülerle  geçeceğiz.'

AA