Sektörel

Kanal İstanbul’a yeni finansman modeli geliyor!

Bakan Arslan, Kanal İstanbul ile ilgili ihaleye çıkma konusunda alternatifleri de elde bulundurarak gereken çalışmaları tamamladıklarını söyledi.

Sadece son üç ayda sırasıyla Orhangazi ve Yavuz Sultan Selim köprülerini hizmete alan, Avrasya Tüneli’nde test sürüşünü başarıyla gerçekleştiren Türkiye’nin mega projeleri yabancı yatırımcıların ilgi odağı olmaya devam ediyor. Türkiye’nin doğusunda ve batısında iki dev proje de bunların başında geliyor. Bu ay içinde ihale ilanına çıkılacak Çanakkale Köprüsü ve bu yıl sonunda hizmete girecek Bakü-Tiflis-Kars tren yolu Türkiye’yi enerjide olduğu gibi ulaştırmada da dünyanın önemli merkezlerinin başına taşıyacak. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu projesinin devreye girmesini birçok ülkenin heyecanla beklediğini söyledi. CLK Enerji’nin önceki gün açılışı gerçekleştirilen çağrı merkezi için gittiğimiz Kars’ta Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, cuma akşamı gazetelerin ekonomi müdürleriyle sohbet toplantısı düzenledi. Türkiye’nin en doğusunda Kars’ta olduğumuzdan Bakan Arslan da sohbete Bakü-Tiflis-Kars demiryolu projesiyle başladı.


KARS’A LOJİSTİK MERKEZİ

Memleketi Kars’ın gelişimi ve lojistik merkezi olması konusunda önemli bir proje olan Bakü-Tiflis-Kars demiryolu projesini bu yıl sonuna kadar tamamlamak istediklerini söyleyen Bakan Arslan, Kazakistan başta olmak üzere Azerbaycan, Türkmenistan ve Çin’in bu hattı çok istediklerini söyledi. Bakan Arslan’ın verdiği bilgilere göre, Kazakistan daha şimdiden yıllık 10 milyon ton yük sözünü vermiş bile. Türkmenistan da hatla ilgili çalışmalarını hızlandırmış, limanlarını büyütme çalışmaları yapıyor. Çin’in batıya deniz yoluyla yılda 240 milyon ton yük yolladığı bilgisini veren Bakan Arslan “Deniz yoluyla 45-60 günü buluyor. Bakü-Tiflis-Kars hattıyla bu süre 12-15 güne düşüyor. Başlangıçta bu hatta yıllık 6.5 milyon ton yükün taşınmasını hedefliyoruz. Orta vadeli hedefimiz yıllık 35 milyon ton” dedi. Bakan Arslan, Kars’ta yapılacak lojistik merkezi için de tekliflerin bu ay alınacağını belirtti.


ÇANAKKALE 1915’İN İLANI BU AY

Bakan Arslan’la sohbetimizde doğudaki bu dev projeden Türkiye’nin batısındaki diğer büyük projeye Çanakkale Köprüsü’ne geçiyoruz. Bakan Arslan, yabancı yatırımcıların Çanakkale Köprüsü ile ilgili “Ne zaman ihaleye çıkacaksınız” diye sorduklarını belirterek, yoğun bir ilginin olduğunu söyledi. Hangi ülkelerden Çanakkale Köprüsü’ne ilgi olduğunu sorduğumuzda da Bakan Arslan “Türkiye’de daha önce dev projelere de imza atan ülkelerdeki kuruluşlar ilgi gösteriyor. Çin, Kore, Japonya’dan ilgi var” yanıtını verdi. Arslan ayrıca, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü yapan ortak girişim içinde yer alan Astaldi’nin de Çanakkale Köprüsü ile ilgilendiğini söyledi. Çanakkale 1915 Köprüsü ile ilgili imzaların tamamlandığını bu ay ihale ilanına çıkılacağını belirten Arslan, köprü ile ilgili 2017 Ocak ayı ortası veya ikinci yarısında ihale tekliflerini alacaklarını, 18 Mart 2017 tarihinde de temel atmayı hedeflediklerini kaydetti. Global finans sistemindeki daralmaya rağmen Avrasya Tüneli, İstanbul-İzmir otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve 3. Havalimanı projelerine önemli bir yatırımcı geldiğini hatırlatan Bakan Arslan “Türkiye’ye yönelik yerli ve yabancıda güven var. Yatırımcı ilgisinde sıkıntı çekmiyoruz” diye konuştu.


Kanal İstanbul’a yeni finansman modeli geliyor

Bakan Arslan, Kanal İstanbul ile ilgili ihaleye çıkma konusunda alternatifleri de elde bulundurarak gereken çalışmaları tamamladıklarını söyledi. Arslan “Biz asıl yeni bir finansman modeliyle nasıl çalışma yapabiliriz, bununla ilgileniyoruz. Geçmişte yap-işlet-devreti nasıl farklı bir finansman modeli olarak uygulamışsak burada da karma ve örnek olacak daha yeni bir modeli hayata geçirmek istiyoruz” dedi.


1.5 AYDA 10.500 TIR KAÇAK GEÇTİ, 500 † CEZA GELDİ

Bakan Arslan, yasaklandığı halde İstanbul Boğazı’ndaki Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden (FSM) kaçak geçen TIR, kamyon ve ağır vasıta araçlara toplamda 592 lira para cezası verilmesi uygulamasının arkasında yatan gerekçeyi şöyle anlattı: “Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün açılışından bu yana geçen 1.5 ayda 10.500 kamyon ve ağır vasıta Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden (FSM) kaçak olarak geçti. Biz de, 6001 sayılı kanunun verdiği yetkiyle hareket ederek, ‘kurallara uymayanlara 500 lira ceza verilir’ hükmünü uygulamaya aldık. Buna ilaveten polis de çevirdiği araç sürücüsüne 92 lira para cezası verirken ehliyetinden de 20 puan silecek. Dolayısıyla FSM’den kuralsız geçen bir kamyon veya ağır vasıta sürücüsü 592 lira para cezası ödemek zorunda kalacak.”


Star