26 / 11 / 2024

Kanal İstanbul'un ÇED raporu yeniden hazır!

Kanal İstanbul'un ÇED raporu yeniden hazır!

Çılgın proje Kanal İstanbul için ÇED raporu yeniden hazırlandı. Kanal İstanbul için ÇED süreci başladı..




15 Ocak'ta güzergahı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan tarafından açıklanan dev proje Kanal İstanbul'un için ÇED süreci başladı.

İlk olarak Aralık ayında hazırlanıp Bakanlığına iletilen Kanal İstanbul’un ÇED başvuru dosyası çıkan haberler üzerine geri çekilmişti. Akabinde ÇED başvuru dosyası da Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın internet sitesinden kaldırıldı.

Geçtiğimiz hafta açıklama yapan yetkililer, ÇED dosyasının tamamlanmak üzere olduğunu ve önümüzdeki hafta tüm eklentileriyle birlikte Çevre ve Şehircilik Bakanlığına gönderileceğini söylemişti.

ÇED süreci yeniden başladı

Bugün dev proje Kanal İstanbul (Kıyı Yapıları [Yat Limanları, Konteyner Limanları ve Lojistik Merkezler], Denizden Alan Kazanımı, Dip Taraması, Beton Santralleri Dâhil) için hazırlanan ÇED başvuru dosyası hazırlandı. Kanal İstanbul için ÇED süreci başladı.
 
Çevresel Etki Değerlendirmesi süreci tamamlanana kadar süreç ile ilgili her türlü bilgiler ve projeye ilişkin görüş, soru ve öneriler İstanbul Valiliğine (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü) veya Çevre ve Şehircilik Bakanlığına gönderilebilecek.

 

Kanal İstanbul un ÇED raporu yeniden hazır!

Jeofizik çalışmalar devam ediyor

Proje kapsamında jeolojik-jeoteknik ve hidrojeolojik araştırmalara yönelik deniz, göl ve kara ortamında sondaj ve jeofizik çalışmalar devam ediyor.

 

Sazlıdere Barajı iptal edilecek

Kanal İstanbul Projesi kapsamında gerçekleştirilecek ana faaliyet olarak gösterilen Küçükçekmece Gölü- Sazlıdere Barajı – Terkos Doğusunu takip eden yaklaşık 45 kilometrelik proje alanı koridoru içerisinde devam etmekte olan jeolojikjeoteknik araştırma çalışmaları sonucunda belirlenecek yöntem ve teknikler doğrultusunda kanal açılarak Karadeniz'i Marmara Denizi ve Akdeniz'e bağlayan güvenli alternatif bir su yolu oluşturulacak.

Söz konusu koridorun üzerinde ve çevresinde genel olarak tarım arazileri, kısmen orman alanları ve yerleşimler ile su kütleleri bulunuyor. Bu su yüzeyleri içerisinde İstanbul'un 24-25 günlük su ihtiyacını sağlayan Sazlıdere Barajı ön plana çıkmakta olup, bu projenin uygulanması halinde, koridor üzerinde yer alan bu barajın iptali gerekecek.

 

Kamulaştırmalar yapılacak


Proje kapsamında kamulaştırma işlemleri 2942 nolu Kamulaştırma Kanunu çerçevesinde gerçekleştirilecek.

Projede çıkan hafriyat ve dip taraması malzemesinin uygun olması durumunda; kıyı dolgu alanı, liman alanları ve adaların tesis edilmesinde kullanılarak bertaraf edilmesi sağlanacak.

 Ayrıca, ikinci bir alternatif olarak inşaat çalışmaları devam eden İstanbul Yeni Havalimanı'nın 2. Aşama çalışmaları ile Kanal İstanbul Projesinin inşaat çalışmalarının paralel gitmesi durumunda oluşacak hafriyatın dolgu amaçlı İstanbul Yeni Havalimanı Projesi kapsamında da kullanılması söz konusu olabilecek.

 

Kanal İstanbul un ÇED raporu yeniden hazır!

5 alternatif koridor

Proje kapsamında tanımlanan proje sahası içerisinde yapılabilirlik, finansman, İstanbul Boğazına alternatif oluşturabilmesi, çevre ile uyumlu olması vb. açılarından değerlendirmeler yapılarak 5 adet alternatif koridor belirlendi.

Alternatif 1: Silivri - Çatalca - Karacaköy (Terkos Batı) Koridoru: 

Bu koridorun başlangıç noktası Silivri olup, Terkos Gölü'nün batısındaki Karacaköy'ün doğusunda yer alan Ormanlı Köyü Kuzey'inde sona ermektedir. Yaklaşık 67 kilometre uzunluğundaki bu koridorun başlangıç noktası olan Silivri'de D-100 Karayolunu kesen koridor, kuzeye doğru 4,5 kilometre ilerledikten sonra da 03 (E-80/TEM) Otoyolunu kesmektedir. Daha sonra Fenerköy yakınından geçen koridor, Kurfallı Köyünün doğusundaki mevcut demiryolunun bulunduğu vadiye oturmaktadır. Kanal koridoru nedeniyle, Çatalca‟ya kadar olan 17 kilometre boyundaki demiryolunun deplasmanının yapılması gerekecek.

Alternatif 2: Silivri - Çatalca - Durusu Koridoru: 

Başlangıç noktası Silivri olan bu koridor, Terkos Gölü'nün doğusunda yer alan Durusu Köyü yakınlarında sona ermekte olup, toplam kanal boyu yaklaşık 57 kilometre kadardır. 1 numaralı alternatifte belirtilen tüm karayollarını kesen kanal koridoru, İnceğiz civarında da Demiryolunu kesmektedir. Kanal koridoru başlangıçta D100 Devlet Karayolu'nu, O3 Otoyolu'nu kesmektedir. Bu koridor, Silivri vadisinden sonra, 1 numaralı alternatife göre biraz daha güneyden giderek İnceğiz Köyü civarında, 1 numaralı alternatif ile kesişerek, kuzeydoğu yönünde ilerlemekte ve 1 numaralı alternatif koridorunu tekrar kesmektedir.


Alternatif 3: Büyükçekmece - Yassıören - Durusu Koridoru:

Bu koridorun başlangıç noktası, Büyükçekmece Baraj Gölünü Marmara Denizi'nden ayıran kıstaktır. Toplam uzunluğu yaklaşık 49 km'dir. Alternatif-1 ve Alternatif-2'deki Silivri girişindeki tarihi köprünün bir benzeri olan ve Mimar Sinan tarafından yapılan köprüyü korumak için kanal koridoru, kıstağın biraz daha batı ucundan başlıyor.

Alternatif 4: Küçükçekmece - Sazlıdere - Durusu Koridoru: 

Marmara Denizi'ni Küçükçekmece Gölü'nden ayıran kıstaktan başlayan kanal koridoru, Küçükçekmece gölünü 8 km kadar kat etmektedir. Devamında Sazlıdere Baraj Havzasını kullanan kanal koridoru fazla kamulaştırma gerektirmeden, Sazlıbosna Köyünü geçerek Dursunköy'ün doğusuna ulaşmaktadır. Koridor daha sonra Baklalı Köyünü geçtikten sonra, Alternatif-2 ve Alterantif-3 koridorlarını takip ederek Karadeniz'de sona ermektedir.

Alternatif 5: Küçükçekmece - Başakşehir - Ağaçlı Koridoru: 

Bu koridor çalışması, Alibeyköy Barajı'nın devre dışı bırakılabileceği ihtimaline göre hazırlanmış koridordur. Bu koridorun geçtiği bölgenin tamamına yakını, taş ocaklarının bulunduğu sert zeminli bölgedir. Bu nedenle, yapımı en zor kanal koridorudur. Koridor, Halkalı ve Başakşehir'de yapılan toplu konutları ve Olimpiyat Stadını doğrudan etkilemektedir. Küçükçekmece kıstağından sonra gölde ilerleyen koridor, Halkalı Tren Garından kuzeye doğru devam ediyor.

D100 Karayolu, 03 (E80/TEM) Otoyolu ve Kuzey Marmara Otoyolu Kesim-7'yi kesen koridor, yukarıda da ifade edildiği gibi yerleşim alanları içerisinden ilerledikten sonra, Odayeri'nin doğusuna doğru yönelmektedir. Kuzey Marmara Otoyolu kapsamında planlanan Odayeri-Mahmutbey Bağlantı Otoyolu ile aynı koridoru takip eden kanal koridorı, bu bağlantı yolunun dışında Kemerburgaz-Kırklareli D-020 Karayolunu ve devamında da Kuzey Marmara Otoyolunun Kesim-3'nü kestikten sonra, Ağaçlı Köyü ve Çiftalan Köyü arasından geçmekte ve Karadeniz'e bağlanarak sona ermektedir.

 

Kanal İstanbul un ÇED raporu yeniden hazır!

Kanal İstanbul projesi hakkında:

İstanbul ili, Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy ilçeleri sınırları içerisinde planlan “Kanal İstanbul” Projesinin hayata geçirilmesiyle; İstanbul Boğazındaki aşırı baskının azaltılması, muhtemel bir deniz kazası sonrasında yaşanabilecek olayların önlenmesi ve dolayısıyla İstanbul Boğazının seyir, can, mal ve çevre güvenliğinin sağlanması Türkiye için olduğu kadar Türk Boğazlarını kullanan tüm ülkeler için de büyük önem arz etmektedir. Planlanan proje ile İstanbul Boğazındaki yaşam ve kültürel varlıkları tehdit eden gemi trafiğinin minimize edilerek, boğazın her iki girişinde yoğun trafiğe maruz kalan gemilere alternatif geçiş imkânının sağlanması hedefleniyor.

Mevcut durumda detay mühendislik çalışmaları devam eden yaklaşık 45 kilometre uzunluğundaki Küçükçekmece Gölü - Sazlıdere Barajı - Terkos Doğusunu takip eden koridorun inşaat çalışmalarının 5 yıl içeresinde tamamlanması ve gerekli bakımların yapılması kaydıyla 100 yıl İstanbul'a dolayısıyla Türkiye'ye hizmet etmesi öngörülüyor.

 

Işıl Seren KESKİN/Emlakkulisi.com


 


Geri Dön