Karadeniz Sahil Yolu, Rize'yi hüsrana uğrattı!
Felakete şehir merkezinden 70 santimetre yükseğe inşa edilen sahil yolunun sel sularını tıpkı bir baraj gibi tutması yol açınca, dikkatler bir kez daha 20 yılda yapımı tamamlanan ve 5 milyar dolara mal olan Karadeniz Sahil Yolu projesine çevrildi
RİZE, ansızın bastıran yağışlarla birlikte gelen selle çamur içinde kaldı. Şehri çevreleyen sahil yolu dağlardan yağmur sularının sürüklediği süprüntüyü bir baraj gibi tutunca Rize, çamur havuzuna battı. Rize Belediye Başkanı Halil Bıçakçı, Sahil yolu şehir merkezinden 70 santimetre yukarıya yapıldı diyerek, asıl suçluya işaret etti. Bu açıklamanın ardından gözler yeniden büyük tartışmaların gölgesinde, 20 yılda yapımı tamamlanan ve 5 milyar dolara mâl olan Karadeniz Sahil Yoluna çevrildi. Uzmanlar şu değerlendirmeleri yaptı:
Kent kör kuyu gibi
Prof. Dr. Fazıl Çelik (Karadeniz Teknik Üniversitesi Ulaştırma Ana Bilim Dalı Başkanı) : Yaşananlar doğal bir olaydır, doğal afet değildir. Tüm bu fekaket yanlış yapılaşmadan kaynaklanıyor. Kazma vurulmadan biz uyarıları yaptık, onlarca hata saydık. Bunlardan biri drenaj sorunudur. Deniz dolgusuyla yüksek yol dolgu yapıldı. Yapılan menfezler de yeterli değildir. Menfezlere iş makinası giremiyor temizlemek için... Logarlar tıkanıyor ve menfezler doluyor. Yağış geldiği için de yol dolgusu bir set oluşturuyor ve baraj gibi oluyor. Kent kör bir koyuyuya hapsedilmiştir. Menfezlerin üzeri açılmalı kentin içinden geçecek doğal drenaj kanalları yapılmalı. Drenaj sistemi sağlıklı bir şekilde hayata geçirilmezse burada her zaman afet yaşanacaktır. Bu sıkıntı bir tek Rizede değil sahil yolunu geçtiği tüm yerleşim yerlerinde var.
Dereler tıkandı
Avukat Ömer Faruk Altuntaş (Karadeniz Sahili Koruma Platformu Sözcüsü): Sellerin etkili olmasında bütün derelerin tıkanmasının da payı var. Hesapsız kitapsız işler yapıldı. Biz kuşaklama yol diyerek iç kesimlerden geçirilmesini istedik, hem sahiller bitirilmez sahil olarak kalır, hem içeriden daha güvenli bir yol yapılır diye şu anki güzergaha karşı çıktık. Karayolları mütahiten yana kullandı, müteahhit zegin etme projesi oldu. Bizlerin o gün söylediği sıkıntılar bugün çıkıyor. Bundan sonra ne yapılır iş işten geçti, ancak dere ağızlarında iyileştirici projeler yapılabilir. 21. yuzyılda ayıp bir yoldur burası.
Ranta dayalı proje
Prof. Dr. Miktad Kadıoğlu: Karadeniz Sahil Yolunun yapılması yanlıştır. Bu saatten sonra düzelmesi için kapsamlı kentsel dönüşüm gerekiyor, drenaj kanallarını, derelerin ağızlarını temizlemek çözüm olmaz. Rize gibi Samsunda, Giresunda da durum aynı. Büyük bir yağışta yıkımlar oluyor, canlar kayboluyor. İşin başında şehirleşmenin çarpık olması sorunu büyüyor. Karadeniz sahil yolu bilimsel esaslara göre değil, ranta dayalı olarak yapıldı ve bu hale getirdi. Eskinden dağlardan gelen büyük yağışları denize taşıyan dereler şimdi denize ulaşamıyor, sahil yolu şehirlerin önüne set gibi yapıldıktan sonra sorun içinden çıkılmaz oldu.
Rizenin temizlenmesi 15 gün alır!
Önceki gün meydana gelen şiddetli yağışlar ve ardından yaşanan sel felaketiyle sarsılan Rize, yaralarını sarmaya çalışıyor.
Rize Belediye Başkanı Halil Bakırcı, Rizedeki yağışın 1937den bu yana en yüksek oran olduğunu ifade ederek, Hasar çok yüksek. Rakamsal boyutlarını konuşmak mümkün değil. 3 çöken ev, 10 ağır hasarlı ev var. Boşaltılan ev sayısı ise 400 civarında. Arka mahallelerde ulaşımın olmadığı ve su verilemeyen yerler var dedi. Çalışmaların yoğun şekilde devam ettiğini kaydeden Bakırcı, Şehir merkezinde kendi ekiplerimiz ve diğer illerden gelen ekiplerle 120 iş makinesi, 20 adet su boşaltma pompası çalışıyor. Şehrin temizliğini 15 günde ancak bitirebiliriz diye konuştu. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkan Vekili İ. Ejder Kaya, Rize Valiliği emrine 3 milyon TL acil yardım ödeneği gönderildiğini söyledi.
Vatan