Kentsel dönüşüm yasası!
Kentin dokusunu bozan sorunların gidererek, kenti daha sağlıklı hale getirmeyi amaçlayan kentsel dönüşüm uygulamaları hangi kanun ve yasalara dayanıyor? Kentsel dönüşüm yasasındaki maddeler nelerdir? İşte yanıtı....
Kentsel dönüşüm yasası!
Kentsel dönüşüm, bir kentteki sorunlu alanların belirlenerek, sağlıklı ve de yaşanılabilir hale getirilmesi amacı ile yeniden yapılandırma faaliyetleri olarak tanımlanıyor. Kentsel dönüşüm uygulamaları, kentin dokusunu bozan sorunların gidererek, kenti daha sağlıklı hale getirmeyi amaçlıyor.
Söz konusu uygulamalar, çıkarılan kanun, yasa ve yönetmeliklerle yasal olarak gerçekleştirilen uygulamalar kapsamında yer alıyor. Kentsel dönüşüm çalışmaları ile ilgili olarak çıkarılan kentsel dönüşüm yasası maddeleri nelerdir? Kentsel dönüşüm yasası resmi gazete 'de ne zaman yayımlandı? Diyorsanız hemen yanıtlayalım.
Kentsel dönüşüm ile ilgili yasal hükümler, Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun Uygulama Yönetmeliği kapsamında bulunuyor.
Yönetmelikte yer alan esaslara göre, zemin yapısı veya üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına yol açma riski taşıyan, Bakanlık veya İdare tarafından Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının görüşü de alınarak belirlenen ve Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca kararlaştırılan alanlar riskli alan olarak tanımlanıyor.
Kentsel dönüşüm uygulamaları ise öncelikli olarak yukarıda tanımlaması verilen riskli alanlarda yapılıyor. Kentsel dönüşüm ile riskli alanlardaki riskli yapılar tespit edilerek yıkılıp; yerine yenisi yapılıyor.
Riskli yapılar ise şu şekilde tanımlanıyor: Riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı ilmî ve teknik verilere dayanılarak tespit edilen yapı veya yapılardır.
Riskli yapıların yıktırılması
MADDE 8 – (1) Riskli yapı olarak tapu kütüğüne kaydedilen taşınmazların maliklerine, altmış günden az olmamak üzere süre verilerek riskli yapıların yıktırılması istenilir.
(2) Riskli yapıların birinci fıkra uyarınca verilen süre içinde maliklerince yıktırılıp yıktırılmadığı, Müdürlükçe mahallinde kontrol edilir ve riskli yapı, malik tarafından yıktırılmamış ise, yapının idarî makamlarca yıktırılacağı belirtilerek ve otuz günden az olmak üzere ek süre verilerek tebligatta bulunulur.
(3) Birinci ve ikinci fıkralar uyarınca verilen süreler içinde riskli yapıların maliklerince yıktırılmaması halinde, riskli yapıların insandan ve eşyadan tahliyesi ve yıktırma işlemleri; yıktırma masrafı öncelikle dönüşüm projeleri özel hesabından karşılanmak üzere, mahallî idarelerin de iştiraki ile mülki amirler tarafından yapılır veya yaptırılır.
(4) Birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen usullere göre süresinde yıktırılmadığı tespit edilen riskli yapıların yıktırılması, Bakanlıkça yazılı olarak İdareye bildirilir. Buna rağmen yıktırılmadığı tespit edilen yapılar, Bakanlıkça yıkılır veya yıktırılır.
(5) Uygulamanın gerektirmesi hâlinde Bakanlık, yukarıdaki fıkralarda belirtilen tahliye ve yıktırma iş ve işlemlerini bizzat da yapabilir.
(6) Bakanlık veya İdare tarafından yapılan yıktırmanın masrafları, ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir. Tapu müdürlüğü, yıkılan binanın paydaşlarının müteselsil sorumlu olmalarını sağlamak üzere tapu kaydındaki arsa payları üzerine masraf tutarında müşterek ipotek belirtmesinde bulunarak Bakanlığa veya İdareye ve binanın aynî ve şahsî hak sahiplerine bilgi verir.