29 / 04 / 2024

Kibar Holding, Kartal ve Tuzla'ya gayrimenkul projeleri yapacak

Kibar Holding, Kartal ve Tuzla'ya gayrimenkul projeleri yapacak

Faaliyet ağırlığı metal ve otomotivde olan Kibar Holding'in yeni yatırımları enerji ve gayrimenkule olacak.



Kibar Holding'in faaliyet ağırlığı metal (demir çelik ve alüminyum) ve otomotivde. İş hacminin yüzde 70-75'i bu sektörlerden... 2007'yi 3.5 milyar dolar ciro ile kapattı. 1.5 milyar dolar ihracatı var.

Kibar Holding, yatırımcı bir grup. İlk önemli sanayi yatırımı 1972'de. Kartal Sac İşleme Ünitesi'ni kurmuş bu tarihte. Arkasından 13 önemli yatırım daha yapmış. Assan Demir ve Sac Sanayi, Assan Galvaniz, Assan Alüminyum, Assan Panel, Assan Çelik... İlk yatırımlar hep metal sektöründe. 1994'te ilk yabancı ortaklı firması ve ilk otomotiv yatırımı geliyor; Hyundai Assan kuruluyor. Arkasından da yan sanayi yatırımları. Yine önemli yatırımlar var gündeminde. Galvanium yatırımı olacak. Demir çelikte, folyoda, gıda sektöründe yeni yatırımlar yapacak.

Enerji ve gayrimenkul

Yeni işler enerji ve gayrimenkulde. Enerjide, bir yabancı ortakla görüşüyor. Kibar'ın bu sektörün içinde olacağı kesin. Ama nereye kadar, bu önümüzdeki günlerde belli olacak. Gayrimenkulde çok büyük projeler geliştiriyor. Tuzla ve Kartal'daki fabrikaları Adapazarı'na taşıyacak. Yerlerine büyük gayrimenkul projeleri yapacak.

Yeni model geliyor

Ali Kibar'ın verdiği bilgiye göre; otomotivdeki ortağı Hyundai ile anlaşmaya varılmış durumda, Hyundai'nin yeni bir modeli ilk olarak Türkiye'de geliştirilecek, üretilecek. Bu konuda gerek Türkiye tarafında, gerekse Güney Kore tarafında ekiplerin çalıştığını söyledi Ali Kibar. Tarih olarak, "2010 sonu çıkar" dedi.

Ve dışa açılım...

Dışa açılım derken, Kibar Holding'in 1.5 milyar dolarlık ihracatı var. Bu anlamda zaten dışa açık. Ancak dışarıda üretim amaçlı yatırımı yoktu. Ali Kibar, bu konuda çalıştıklarını açıkladı. Ukrayna, Romanya ve Suriye'de katma değeri yüksek ürünler için demir çelik tesisleri kurmayı planladıklarını belirtti. Bu arada, başka bir sürpriz yatırım daha olacak. Onu da biraz olgunlaştıktan sonra açıklayacak. Ali Kibarla Milliyet muhabirine konuştu:

Siz hangi sektörlerde faaliyet gösteriyorsunuz?

Biz beş ayrı sektörde faaliyet gösteriyoruz. Otomotiv ve otomotiv yan sanayi. Bu sektörde Hyundai ve Hanil grubuyla ortaklığımız var. İkinci önemli sektörümüz demir - çeliktir. Galvaniz işimiz bunun içindedir. Yeni bir yatırım yapıyoruz. Galvanium dediğimiz boya tesisi kuruyoruz. Türkiye'de bu tip bir yatırım yok, bu alana ilk yatırım olacak. Demir - çelikle ilgili yatırımlarımız da olacak. Bu grubun içinde panel üretimi de var.

Üçüncü büyük sektörümüz alüminyumdur. Yoğun yatırım yaptığımız bir sektör. Dilovası tesisleri 245 bin ton/yıl kapasitelidir. Bu kapasiteyle Avrupa'daki ilk 4 -5 üretici arasına giriyoruz. Folyo üretimimiz var. Onun da kapasitesi 70 bin ton/yıldır. 2009 yılı ilk yarısı sonlarına doğru tamamlanıp üretime geçer. Bu grubun içinde ambalaj üretimimiz de var.
Gıda sektöründe varız. Salça, ketçap üretimi yapıyoruz. Bazı sebzelerin konservesi var. Bu firmamızda 80'in üzerinde ürün çeşidi bulunuyor. Türkiye'nin en büyük ketçap üreticisidir.

Beşincisi, liman, lojistik ve diğer dediğimiz işleri kapsıyor. Limanı bu sene devreye alıyoruz. İskenderun'da inşaatı sürüyor. Tüketici finansman şirketimiz var. Dış ticaret şirketlerimiz var. 2 - 2.5 milyon tonluk demir-çelik ticareti yaparlar.

Peki bu sektörlerin iş hacminizdeki payları nedir?

Otomotiv ve yan sanayi iş hacmimizin yüzde 25'idir. Alüminyum işimiz de bu kadar vardır. Demir - çelik yüzde 20'sidir. Gıdanın payı yüzde 4 civarıdır. Kalan yüzde 20 de diğer dediğimiz işlerin tamamını oluşturur. Otomotiv, alüminyum ve demir çelik en ağırlıklı iş kollarımız.

Peki bu sektörlerde hangisi daha hızlı büyüyecek?

Önümüzdeki dönemde alüminyumda kapasitemiz artacak. Yeni yatırımlar yapıyoruz. Demir-çelik sektöründe yatırımlarımız oluyor, devam edecek. Bu sektörde de büyüyeceğiz. Bir sonraki dönemde otomotiv bu dengeyi yakalar. Gıdada da kapasite artışı planımız var. Her grubumuzun yatırım planları var. Yıllık yatırımlara göre bazen birisi ağırlık kazanır ama bu iş kollarımızın tamamında büyümek istiyoruz.

Enerji sektörüyle ilgilenmiyor musunuz? Bu sektör de çok ilgi görüyor...

Şu anda yok ama biraz kafa yoruyoruz. Nükleer enerji için ön görüşmeler yaptığımız bir şirket var. Şu anda ismini açıklamayayım, izin almam gerekir. Ortaklık veya konsorsiyum olursa ilgimiz gelişebilir. Enerji önemli bir konu. Bizim sıkıntılarımız var. Demir çelikte yoğun enerji kullanıyoruz ama kalitesi sorunlu. Demir çelik tesislerimizin enerji ihtiyacı için yeni bir santral düşünebiliriz.

Assan Çelik'te Hyundai'nin hisselerini almıştınız. Son durum nedir?

Hyundai hisselerini alınca bizim payımız yüzde 90'a ulaştı. Yüzde 10 da Posttrade Corparation'un payıdır.

Demir çelik firmaları çok gözde. Mittal, yatırımlarını artırıyor. Size teklif gelmedi mi?

Mittal'den değil ama başka konuştuğumuz gruplar var. Ortaklık önerileri geldi. Yeni projelere ortak olmak istiyorlar, konuşuyoruz. Şartlarımıza uyarlarsa evet diyebiliriz. Henüz kesinleşmiş bir şey yok.

Nedir şartlarınız?

Ana hissedar kalmak istiyoruz. Azınlık ortaklığa açığız.Yeni yatırımlarda da ortaklık olabilir.

Otomotivde de hisse oranları değişti... Hyundai istedi, siz gönülsüzdünüz ama oldu...

Evet, yüzde 70 Hyundai'nin yüzde 30 bizim oldu. Hyundai'nin talebiyle gelişen bir şey oldu. Çoğunluk istediler, ısrarlı talepleri oldu, uyum sağlamak durumunda kaldık.

Kapasite artışı gündemde mi?

120 binlik fiili üretim kapasitesi var. 130 bine çıkabilir. Bu yıl üretim hedefi 100 bin. 80 bini ihracat olacak. İç piyasaya 20 bin kalıyor. 27 bin de ithal araç satacağız iç piyasada, toplam 47 bin. Burada Accent ve tamamı ihraç edilen Matrix üretimi yapılıyor. Hyundai'nin bir yatırımı gündemdeydi, Çek Cumhuriyeti'ne kaptırdık.

Arazi istiyorlardı...

Arazi de dahil bazı problemler aşılamadı. Kaptırmamız iyi olmadı.

Burada yeni bir model üretimi söz konusu mu?

Evet, yeni bir modelin Türkiye'de üretilmesi gündemimizdedir. Önümüzdeki dönemde proje tamamlandığında açıklayacağız. Özelliği olan, Türkiye'ye özgü bir model olacak. Sadece burada üreteceğiz ama ihracatı da olacak. 2010'un sonunda çıkacak. Hem burada hem de Güney Kore'de ekipler var, çalışmasını yapıyorlar. Üretimi önce burada olacak ama daha sonra başka yerlerde de olabilir. Türkiye'de bir modelin geliştirilmesine çok önem veriyoruz.


Geri Dön