Koçtaş gibi firmalar ev perakendeciliğinin değerini yükseltiyor!
Koçtaş, Bauhaus, Praktiker, Tekzen, Linens, Esse, Sarev gibi markalar ev perakendeciliğinin önemli isimlerinden
Ev perakendeciliği diye özetlediğimizde akla pek çok oyuncu geliyor. Koçtaş, Bauhaus, Praktiker, Tekzen de bu sınıfta, Linens, Esse, Sarev de. Ev tekstili kadar hızla büyüyen bir alan dekorasyon.
Bu alandaki en taze gelişme modanın 'cool' markası Yargıcı cephesinden geldi. Emir Yargıcı, iki yıl önce farklı objeleri hazır giyim ürünleri arasına serpiştirerek nabız yoklamıştı. O dönem çok satan bazı ürünlerin devamı hiç gelmedi mağazalara. Emir Yargıcı soranlara, 'Her yerde olurlarsa değerleri azalır' diye açıkladı. İşte önce ısınma turlarıyla başlayan 'ev' perakendeciliği, bu yılın ilk yarısında İstanbul Ataşehir'deki Palladium'da ilk kez kendi başına bir mağaza ile ortaya çıkacak.
Yargıcı'nın yüzde 55'ini Kuveytli Global Investment House'a satan ve büyümek için gaza basan Emir Yargıcı, bu büyümeyi sadece aksesuar ve konfeksiyondan sağlamayacak. Dün sohbet ettiğimiz Yargıcı yeni mağaza ve ürün konseptiyle ilgili olarak çok heyecanlıydı. Konsepti tarif etmekten özenle kaçındı, 'Sürpriz. Ama müşterinin cebini yormadan kolay alınacak ürünler seçtik. Bunun için uzun Ar-Ge çalışmaları yaptık' demekle yetindi.
Emir Yargıcı, yeni konsepti tarif etmedi ama nasıl olmayacağını söyledi. Piyasadaki bazı mağazaların isimlerini telaffuz edip, 'Onlara hiç benzemeyecek' dedi.
Yepyeni bir şey olacak.'
Bir ayağı yurtdışında olanlar, özellikle ABD'deki devasa ev dekorasyon mağazalarını gördüğünde hep 'Bunlar niçin Türkiye'de yok' diye hayıflanır. Yükte ağır ve yer kaplayan bu objeleri Türkiye'ye taşımaya da kimse cesaret edemez. ABD'de ev perakendeciliğinin uzun bir geçmişi var. Ve bu alandaki en önemli oyuncular da Wal-Mart, JC Penny ve Bed Bath and Beyond. Bunların yanında daha küçük ama daha kreatif markalar sıralamak gelirse benim aklıma hemen Arthouse geliyor.
2000'LERİN İKİNCİ YARISI HAREKETLİ
Türkiye'de de 2000'lerin ikinci yarısına baktığımızda bu alandaki hareketliliği görebiliyoruz. Kadın ve erkekleri giydirmekten evleri güzelleştirmeye adım atan ilk hazır giyimci Mustafa Taviloğlu olmuştu. Mudo 1993 yılında başlattığı 'concept' konseptiyle bugün artık hazır giyimden çok ev ürünleriyle anılır oldu.
Sonrasında Boyner Grubu Boyner Evde ile, Sarar, Sarev ile ev perakendeciliğine girdi. Dünyada zaten Zara'nın, Benetton'un, Sisley'in, Ralp Lauren'in 'home' koleksiyonları biliniyor. Tüketicinin cebindeki harcanabilir gelir belli. Eğer o ay telefon almışsanız, çarşafa, kazağa, vazoya para kalmıyor. O paradan pay kapmak herkesin öncelikli telaşı. İşte bu yüzden de 'Kazak almazsa saksı alsın, ama yine benden alsın' sayısı artıyor.
Uluslararası zincirler yeni girişimleri artırdı'
İsveçli ev perakendecisi Ikea'nın Türkiye pazarına girdiği günleri hatırlayın. Mağazanın önünde sabahlamıştı meraklıları. Hala hafta sonları ana baba gibi oluyor. Onu fiyatları biraz daha yüksek Habitat izledi. Habitat'ı da Türk tüketiciler yurtdışından tanıyıp sevmişti.
Tüketicinin bu iştahını gören bir girişimci, Mete Övür'ün ortaklarıyla açtığı Woo da bugün 7 mağazaya ulaşan bir ev perakendecisi. Tıpkı hazır giyimde olduğu gibi, yabancıların gelişi bu alanda yeni Türk marklarının doğuşuna da ilham kaynağı oluyor.
Esen Evran/Habertürk