Mortgage

Konut kredisi kullanan kişi sayısı 2012'nin 6 ayında 154.432!

Karşılaştırma sitesi Enuygun.com’un analizine göre, 2002 yılı başından 2012 yılı ikinci yarısına kadar olan sürede bankacılık sektörünün kredilerden aldığı ücret ve komisyonlar 23 milyar TL’ye ulaştı.

 Son 10 yıl içinde kredi kullananların ödediği ücret ve komisyonları geri alabileceklerinin konuşulduğu son günlerde, 

söz konusu rakam bankacılık sektörünün bir yıllık kârına yaklaşıyor.



Enuygun.com’un analizine göre, nakdi ve gayrinakdi olmak üzere, bankaların kredilerden aldığı ücret ve komisyonlar 2012 yılının ilk yarısında 2.1 milyar TL’ye ulaştı. Bu rakamın yüzde 60’ı nakdi kredilerden, yüzde 40’ı ise gayrinakdi kredilerden alınan komisyonlardan oluşuyor. 2002 yılı başından 2012’nin ikinci yarısına kadar geçen sürede ise sektörün toplam kredilerden aldığı ücret ve komisyonlar 23 milyar TL’ye ulaştı. 


2011’de yıllık bankacılık sektör kârının 19,8 milyar TL, 2012’nin ilk yarısında ise 11,5 milyar TL olduğunu hatırlatan Enuygun.com Baş Analisti Betül Sungurlu, “Son dönemde Yargıtay kararı nedeni ile bankaların her türlü krediden aldığı ücret ve komisyonları 10 yıl geriye dönük olarak ödemesi gerektiği konuşuluyor. Tüketiciler hepsini geri almak için başvuruda bulunurlarsa, bankalardan talep edecekleri toplam tutar sektörün yıllık kâr rakamına yaklaşıyor” dedi




Bankaların gerçekleştirdikleri işlemler nedeniyle ücret almalarının yadırganmaması gerektiğini de ekleyen Sungurlu, “Asıl tartışılması gereken konunun uygulamalar arasındaki farklılıklar olduğunu düşünüyoruz. Hakkını arayan parasını geri alıyor, aramayan alamıyor gibi bir durum yaratıldı. Örneğin, kredi masraflarının hangi şartlarda iadesinin yapıldığının daha açık ifade edilmesi gerekir” dedi.


“İşlem masraflarının kaldırılması kredi faizlerini yükseltebilir”


Öte yandan, kredi masraflarının ya da diğer bankacılık işlem masraflarının tümden kaldırılmasının da çözüm olarak görmediklerini belirten Sungurlu, “Banka, aylık kredi faizini bir miktar artırarak almadığı masrafı faiz olarak tahsil edebilir. Şu anda da masrafsız diye pazarlanan ama toplam maliyeti masraflı krediden farkı olmayan krediler var. Doğru karşılaştırma yapmak gerçekten önemli. Masraf ödenmeyen bir kredinin maliyeti, masraflı bir başka krediye göre daha fazla bile olabiliyor. Müşteri başına kâr marjı üst sınırı düzenlemesi getirmek bankacılıktaki masraflarla ilgili soruna daha gerçekçi bir çözüm olabilir ama bunun denetimi için de ciddi bir altyapı yatırımı gerekir” diye konuştu.