Sektörel

Koronavirüs konut sektörünü dijitale taşıdı! 

Koronavirüs tedbirleri kapsamında gayrimenkul sektöründe online dönem başlamıştı. 360 derece sanal turlar, canlı görüşmeler ile yapılan satışlar ilgi gördü. Gayrimenkul sektörünün, koronavirüsle dijitalleşmesini sektör temsilcileri değerlendirdi...

Konut satışlarında Ocak ve Şubat aylarında yüzde 50’nin üzerindeki büyüme hızı, koronavirüs salgınının ekonomiyi etkilemesiyle Mart ayında hızla azalarak yüzde 3 seviyelerine düşerken, seyahat ve sokağa çıkma kısıtlamalarının satışlara etkisini minimuma indirmek için çaba gösteren gayrimenkul firmaları dijital kanallarla online satışa önem verdi. 

Gerileyen iç talebin yanı sıra, ilk iki ayda yüzde 20’nin üzerinde artış yaşanan yabancılara konut satışı da sınır kapılarının kapanmasından sonra, Mart ayında yüzde 3 düştü. Diken'de yer alan habere göre; satış ofislerinin bir kısmının da faaliyetlerine ara verdiği konut sektörde durgunluğun bir süre daha devam edeceğini tahmin eden gayrimenkul firmaları, insansız hava aracı (İHA) ile portföy video çekimi, üç boyutlu görüntüleme, 360 derece sanal tur, gerçek lokasyon ve harita sunumlarıyla çeşitli dijital uygulamalar aracılığıyla konut yatırımcısıyla iletişim kuruyor. 

Konut projelerini yabancı yatırımcılara ulaştırmak için gayrimenkul teknolojilerine 100 bin dolarlık yatırım yaptıklarını dile getiren Mars Investment Genel Müdürü Hakan Bucak, "Müşteri daha önce doğrudan satış ofisine geliyordu. Ancak corona virüsüsüreci ile birlikte gayrimenkul aplikasyonlarına çok ciddi ihtiyaç doğdu. Biz de müşteriye ulaşmak için ne yapabiliriz diye bakmaya başladık" şeklinde konuştu. 

Projelerle ilgili iç cephe, dış cephe olmak üzere bütün görsel hafızayı bir aplikasyon içine buluşturduklarına dikkat çeken Bucak şöyle konuştu: 

"Önce gayrimenkul projesinin mimari çizimlerini yazılımcılara veriyoruz. Yazılımcılar üç boyutlu hale getiriyor, gerçek arazisine oturtuyor. Drone ile projenin bulunduğu lokasyonu, çevre detaylarını, dış çekimlerini yapıyoruz. Üç boyutlu olarak dairenin içinde gezebiliyorsunuz, camdan baktığınızda gerçek manzarayı görüyorsunuz. Bunun içinde güvenli ödeme sistemi yani sanal pos ile depozito alımı da var."

Bir ayda 12.5 milyon TL

Online sistem üzerinden bir ayda yabancılara 12.5 milyon TL tutarında satış yaptıklarına dikkat çeken Bucak, "Online sistemi açtıktan sonra yaklaşık 400 müşteri ile çeşitli aplikasyonlar vasıtasıyla birebir toplantı, proje sunumu yaptık. Corona virüsü dönemi öncesi aylık satışlarımız 30-35 milyon lira bandındaydı. Dijital sistemler ve online satışla bir aylık dönemde 12.5 milyon lira satış yapmayı başardık" diye konuştu. 

Yaptıkları satışların yüzde 85’ini vatandaşlık amacıyla alınan konutların oluşturduğuna vurgu yapan Bucak, en çok talebin ise İran, Bangladeş, Pakistan, Sudan, Yemen ve Lübnan gibi ülkelerin vatandaşlarından geldiğini belirtti. 

Bucak, son bir aylık süreçte online satış yaptıkları yabancı yatırımcılar arasında Malezyala’dan bir IT firması sahibi ile Bangladeş ve Irak’tan bürokratların da bulunduğunu ifade ederek, yabancılara online satışta bürokratik süreci kısaltmak için ise online vekalet ve tapu sisteminin hayata geçirilmesine ihtiyaç duyulduğunu ifade etti. 

Martta yüzde 23 geriledi

‘Reidin-Gyoder’ konut endeksine göre, Mart ayında markalı konut projeleri kapsamında yapılan satışların yüzde 9.94’ü yabancılara gerçekleştirildi.

Yabancılara yapılan satışlar, özellikle iç piyasada durgunluk yaşanan dönemlerde Türk gayrimenkul firmaları için çok önemli hale geliyor. 

TÜİK verilerine göre birinci el konut satışları Ocak ayında yüzde 16, Şubat ayında da yüzde 14 üzeri artış gösterdikten sonra koronavirüs salgınının ekonomik etkilerinin hissedilmeye başlandığı Mart ayında yüzde 23 düştü. 

Düşen talep karşısında dijital satış kanallarını tercih eden gayrimenkul firmaları arasında Özyurtlar Holding, Nef, AND, İnsay Yapı gibi firmalar yer alıyor. 

Yüzde 80’ini online yaptı

Online satış başlattıkları Mart ve Nisan aylarında satışlarının yüzde 80’ini online şekilde gerçekleştirdiklerini belirten Özyurtlar Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Alper Özyurt, "Salgın nedeniyle evde kalmak zorunda olan yerli yatırımcılar ile ülkelerini terk edemeyen yabancı yatırımcılar online satışa yöneldi" diye konuştu. 

Dijital kanalları tercih eden firmalardan İnsay Yapı’nın Yönetim Kurulu Başkanı İhsan Çulhalık ise, "Satış ofislerimizin faaliyetlerinin sonlandırılması, yakın ve orta vadede bizi bekleyen belirsizlik ortamı karşısında sektörümüzde dijital pazarlama ağırlık kazandı. Potansiyel yatırımcılara online kanallar üzerinden ulaşmaya çalışıyoruz" değerlendirmelerinde bulundu. 

Büyükçekmece'de villa ve müstakil konutlara talep arttı!

Mart'ta yabancılara online gayrimenkul satışı 100 milyon TL'yi geçti!