Genel

Lazzoni Mobilya ABD ’de marka oldu!

Ankara"da 60 yıl önce Arhavili Osman Kababulut"un kapı ve pencere doğraması yaparak temellerini attığı Lazzoni Mobilya, ABD pazarı başta olmak üzere Avrupa, Ortadoğu ve Türk Cumhuriyetleri"nde de marka olmak üzere kolları sıvadı

 Mobilya"nın kalbi Ankara Siteler"de 60 yıl önce başlayan yolculuk, bugün Lazzoni markasını ABD"de markalar zinciri olmaya kadar taşıdı. Artvinli Osman Kababulut"un temellerini attığı mobilya markasının o zamanki adı Bulut Mutfak. 1970"li yıllara gelindiğinde her üç evin birinde var. Talebe yetişemeyen Osman Kababulut, 2006 yılına gelindiğinde 24 bin metrekarelik bir fabrikanın ve uluslararası bir markanın sahibi oluyor. şžimdi Lazzoni, Yaşar Kababulut"un patroluğunda ve Aykut Coşkan"ın yönetiminde son yıllarda krize rağmen yüzde 40 büyüyen 20 milyon dolarlık ciro yapan bir şirket haline geldi. Yurtiçindeki mağazalarının yanı sıra New York"ta mağaza açan ve ABD"de zincir olmak için kolları sıvadıklarını belirten Coşkan œBerlin, Londra, Tahran, Türk Cumhuriyetleri ve Moskova"da mağaza açacağız dedi. Coşkan ile Lazzoni markasını, mobilya sektörünü ve ekonomiyi konuştuk.

¢ Son zamanlarda akla gelen ilk mobilya markaları arasında Lazzoni de var. Lazzoni"nin doğuşunu ve hikayesini anlatır mısınız

Markalaşma süreci 50"li yıllara dayanıyor. Ankara Siteler"de küçük bir atölyede başlayan bu yolculuk, 60 yıl ve 3 kuşaktır devam ediyor. Artvin Arhavili Osman Kababulut"un temellerini attığı firma, kapı ve pencere doğramaları üretimi yaparak işe başlamış. Osman Kababulut, Arhavi"den Ankara"ya geldiğinde, kendi deyimiyle bu işin üniversitesi olan Siteler"de çalışmaya başlar. Siteler"de çalışkanlığı, işlerin kalitesiyle ün salar. 1963 yılından itibaren modüler mutfak üretimine başlayan Kababulut, Bulut Mutfak markasını oluşturarak, bu markayı Ankara"nın en güçlü markalarından biri haline getirir. 1970 ile 2000 yılları arasında, neredeyse her üç evden birine girmeyi başarır.

¢ Asıl markalaşma bundan sonra başlıyor tabi...

Osman Karabulut, Ankara Akyurt"ta 24 bin metrekarelik kapalı alana sahip fabrikasını 2006 yılında faaliyete geçirmesiyle, üretimini ve satışlarını katlayarak, ciddi bir büyüme trendi yakaladı. Bir yandan da bayilik vermeye başlayan Lazzoni yurt dışında da mağazalar açmaya başladı. Osman Kababulut"un temellerini attığı markanın başında şimdi Yaşar Kababulut var. 300"e yakın çalışanımızla yurt içi ve yurt dışında 26 mağaza ile hizmet veriyoruz. Son yıllarda yüzde 40 seviyelerinde bir büyüme elde ettik. Firmamız, 2010"da üretim miktarını ve cirosunu yüzde 50 artırdı. 20 milyon dolar olan cironun ise 2010 sonunda 30 milyon dolara çıkacağını öngörüyoruz.

¢ İhracat ayağında neler yapıyorsunuz, hedeflerinize ilişkin nele söylersiniz

Yurt içindeki yapılanma ile eşzamanlı olarak, yurt dışı operasyonlarda ihracatı arttırmak da hedeflerimiz arasında. Yurt dışı satışlarda 5 milyon dolar ciroyu yakalamayı hedefliyoruz. İhracat konusunda da, toplu satış ya da corner"lardan çok, sadece Lazzoni levhası taşıyan mağazalar açmayı tercih ediyoruz. Bugün, New York Manhattan"daki mağazamıza ayda bir konteynır gönderiyoruz ve bu mağazamızda aylık ciroda 250 bin dolara dayanmış durumdayız. Bu, bizi Amerika"da yeni mağazalar açmaya teşvik ediyor. Amerika"da dört mağaza daha açmak en kısa vadeli hedeflerimiz arasında. Açıkçası, Lazzoni olarak, orta vadede, sadece Amerika"da yılda 50 milyon dolar ciroya ulaşmayı hedefliyoruz. Bunun yanı sıra Berlin, Londra, Tahran, Türk Cumhuriyetleri ve Moskova hedef ülke ve şehirlerimiz arasında yer alıyor.

¢ Yatırım   hedeflerine ilişkin neler söylersiniz

Firma, kısa vadede büyük şehirlerde mağaza sayısını artırarak 2-3 yıl içerisinde yeni 20-25 adet bin metrekarelik büyük mağazalar açmayı istiyoruz. Mağaza sayısını 50-60 civarında tutmayı planlıyoruz.

¢ Mobilya pazarı nasıl

 İç pazarda 7.5 milyar dolarlık bir cirosal hacmi bulunan, milyar doları geçen ihracatı olan bir sektör. Üretici ve perakendeci şirketlerie baktığınızda 60 binin üzerinde şirket bu sektörde faaliyet gösteriyor. Sektörde yüzde 10"luk bir büyüme gözleniyor.

¢ Sektörün sorunları ve çözüm önerileriniz...

Mobilya sektöründeki en önemli sorunlardan biri şirketlerin kurumsallaşmamış olmasıdır. Tüketicide yerli malı güveninin oluşturulmasıda sorunlardan bir tanesi. Tüketicinin yerli ve marka mobilyayı tercih etmesi; ürünlerde belli standartların bulunması ve firmaların üretim- satış politikalarındaki yaklaşım ile sağlanabilir. Ürünlerin garanti belgelerinin olması, satış sonrası hizmetlerin yeterliliği de çok önemli. Sanayi Bakanlığı tarafından her türlü denetimin yapılması, üretimden satışa ve satış sonrasına uzanan tüm süreçlerin yasal olarak yerine getirilip getirilmediğinin kontrol edilmesi de önemli bir konu.  

İstikrar ortamı ekonomiye yansıdı

¢ Ülkemiz koalisyonlardan çok çektiği için doların hareketleri, faizlerin inanılmaz yükselişi, iniş çıkışlar işadamlarını çok zora sokmuştu, bunun en yakın örneği 2001 krizi. şžu anki istikrar ortamının ekonomiye yansımalarından mutluyuz. Dövizin belli bir dengeye oturması, faiz oranlarının önceki dönemlere göre hayli düşmesi de mobilya üreticileri ve yatırımcılarını rahatlatan genel ekonomik gelişmeler arasındaydı. Hükümetin sırayla hayata geçirdiği ekonomik paketlerin olumlu etkilerinin yanı sıra 2009 yılında uygulanmaya başlanan KDV indirimi sektörde ciddi bir canlanmayı beraberinde getirdi. şžu an, ticari faizlerin düşük olması, eskisi gibi kredi kartlarında uygulanan faiz oranlarının yüksek olmaması tüketimi hızlandırıyor bu da üreticilere olumlu yansıyor.

YATIRIM İNDİRİMİ İSTİHDAM YARATIR

Tüm olumlu icraatların yanı sıra tabi ki, daha yapılacak çok şey var. Örneğin işverenin yükünü hafifletici çalışmalar olabilirse, ar-ge"ye teşvikler artırılırsa, yatırım indirimleri belli teşvik bölgelerinin dışında olabilirse daha fazla istihdam olanakları sağlayabiliriz.

Satışların yarısı kayıtdışı mobilya

Sektörün öteden beri uğraştığı bir diğer sorun da kayıt dışı satışlardır. Mobilya sektöründe toplam satışların % 50"lik kısmı halen kayıt dışı olarak atölyelerde sürdürmektedir. Bu sorun, hem ülke ekonomisini hem de sektörde faaliyet gösteren dürüst firmaları olumsuz etkilemektedir. Ancak, KDV indiriminin, kayıt dışı satışların kayıt içine alınması noktasında önemli bir katkısı olduğunu düşünüyorum.

Nicoletti Home"un tek yetkilisi olduk

Kısa bir süre önce İtalyan tasarımcı Adirano Giannini ile bir anlaşma yaptık. Tasarımları 2011 koleksiyonumuzda yer alacak Gianni imzalı tasarımlarımızın çok ses getireceğine inanıyoruz. Yine 2011 yılı için sürpriz isimler de Lazzoni için farklı tasarımlar yapması planlanıyor. Ayrıca İtalyan Nicoletti Home ile bir distribütörlük anlaşması imzaladık. Özellikle deri koltukları ile dünya çapında üne sahip 40 yıllık İtalyan markası olan Nicoletti Home"un Türkiye distribütörlüğünü aldık. Böylece markanın tek yetkili satıcısı olduk. Ürünler Lazzoni mağazalarında yerini almaya başladı.

Bilinçli tüketici çin malını kovuyor

Yakın geçmişte, mobilya sektörü, birçok sektör gibi, hem iç pazarda hem de ihracatta, çin malları yüzünden fiyat ve kalite sorunlarıyla boğuştu. Bizim sektörde hammadde, mamul ve yarı mamul ürünlerde kendini gösteren çin etkisi, ciddi sıkıntılara yol açtı. Fakat bilinçli tüketiciler, hem ülkemizde hem dünyada, iyi-kötü, sağlıklı-sağlıksız, kaliteli-kalitesiz ayrımını zamanla yaptı. Tercihlerini markalı ürünler, servis hizmeti alabilecekleri ürünler, ürününe sahip çıkan firmalara yöneltti. Dolayısıyla, bu olumsuz etkiyi büyük ölçüde aştığımızı düşünüyorum.

şžeffaf olmayı arkadaşlarıma aşılıyorum

Boş zamanlarında tenis ve saunaya zaman ayırmaya çalışktığını söyleyen Aykut Coşkan,genel olarak pozitif bir kişiliğe sahip olduğunu belirtti. Coşkan kendini anlatırken œHayata olumlu bakmayı, insanları ezbere yargılamamayı, şunu severim bunu sevmem gibi katı çizgiler çekmeyi sevmem. Samimiyetsizlik ve içten pazarlık tahammül edemeyeciğim konular. Herkesin şeffaf olmasını prensip olarak arkadaşlarıma işliyorum ifadelerini kullanıyor.
Star/Fulya Erdem